آمریکا قصد دارد از طریق برجام ایران را با مشکل مواجه کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا سعی کرده است از طریق برجام برای ایران مشکل ایجاد کند؛ از این‌رو قصد ندارد این ظرفیت به دست آمده را از دست بدهد و فضای تنفس و تحرک برای ایران به وجود بیاورد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اعزام مجدد تیم مذاکره‌کننده ایران به وین اظهار کرد: طی روزهای گذشته تیم مذاکره‌کننده ایران در وین برای رایزنی برخی از مسائل به تهران آمده است و روز گذشته مجدداً عازم وین شدند، که این سفر در ادامه مدیریت مذاکرات وین خواهد بود.

وی با بیان این که در حال حاضر موضع و موقعیت ایران در مذاکرات حائز اهمیت است، ادامه داد: موضع هیئت مذاکره‌کننده همان موضع ثابت گذشته است اما طرف آمریکایی و غربی بر اساس تحولات شرایط خود را تغییر می‌دهند.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: علی‌رغم مذاکرات صورت گرفته طی ماه‌های گذشته هنوز به خروجی مناسب دست پیدا نکردیم اما شرایط اقتصادی داخلی رو به بهبود رفته و نرخ دلار هم روند نزولی پیدا کرده است. از این‌رو مختصر تغییرات در نرخ دلار طی روزهای گذشته بیشتر عامل روانی دارد.

وی اضافه کرد: این که شرایط و مشکلات داخلی را به مذاکرات وین گره بزنیم به هیچ عنوان کارشناسی نیست زیرا مسائل و مشکلات داخلی به مدیریت برمی‌گردد و نیازمند بازنگری در سیاست‌ها است.

ظهره‌وند با بیان این که اگر برجام به شکل کنونی به توافق برسد مشکلات را برطرف نخواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد اگر بخشی از فشارهای تحریم کاهش پیدا کند اقتصاد کشور رو به بهبود برود اما وضعیت کلی اقتصاد نیازمند حل مسائل درونی است نه خارجی.

وی ادامه داد: ممکن است توافق در مذاکرات آن گونه که مدنظر ایران است به سرانجام نرسد زیرا یک طرف ایران، یک طرف ۴+۱ و طرف دیگر آمریکا است، آمریکا هم از برجام به عنوان اهرم فشار روی ایران استفاده می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: آمریکا سعی کرده است از طریق برجام برای ایران مشکل ایجاد کند؛ از این‌رو قصد ندارد این ظرفیت به دست آمده را از دست بدهد و فضای تنفس و تحرک برای ایران به وجود بیاورد.

وی با بیان این که آمریکا برای حفظ ساختار تحریم ایران تلاش می‌کند، گفت: در صورتی که تغییر در توافقات به وجود بیاید در راستای معافیت تحریمی خواهد بود و هیچ‌گاه تحریم‌ها لغو نخواهد شد.

ظهره‌وند اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم مذاکرات در حال بررسی و مدیریت است و تحولاتی که در منطقه اروپا شکل گرفته فضا را برای مذاکرات در ایران بهتر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضای بین‌المللی وضعیت ایران را بهتر درک می‌کند، اکنون چهره آمریکا برای همگان شفاف‌تر شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: باید ایران به صورت جدی بر روی موضع خود بماند و لغو تحریم‌ها را بخواهد همچنین pmd بسته شود و تحریم‌های وضع شده در دوران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به صورت کامل لغو شود نه به صورت تحریف دربیاید.

وی اضافه کرد: مسئولیت احیای برجام با آمریکا است زیرا ایران به برجام نیاز ندارد، اگر آمریکا به این ظرفیت امنیت‌ساز نیاز دارد باید هزینه آن را بپردازد.

ظهره‌وند در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به توافق در مذاکرات خوش‌بین بود؟ گفت: من به مذاکرات نه خوش‌بین و نه بدبین هستم بلکه منافع ملی مدنظر است، اکنون باید در سطح توافق تغییراتی ایجاد شود و ایران به صورت محکم و جدی مطالبات خود را پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است طرف مقابل ایران عقلانیت سیاسی نداشته باشد و باز هم منویات و اهداف فردی خود را به کشور ما تحمیل کند نباید آن‌ها را بپذیریم. صرف توافق موفقیت نیست بلکه باید آنچه در توافق از دست می‌دهیم و آنچه به دست می‌آوریم را باید مدنظر قرار دهیم سپس به سمت توافق خوب با کمترین هزینه و بیشترین امتیاز حرکت کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر در شرایط کنونی توافق بد صورت بگیرد متضرر خواهیم شد. در مذاکرات باید تحقق اهداف و منافع ملی مدنظر قرار بگیرد. در صورت تأمین منافع ملی، ایران از مذاکرات استقبال خواهد کرد.

اکنون آمریکا تصور می‌کند به راحتی به توافق دست پیدا می‌کند اما ایران نباید اجازه دهد شرایط آن گونه که آمریکا می‌خواهد پیش برود، همچنین آمریکا تصور می‌کند با مانوری که از جنبه تحریم علیه روسیه انجام می‌دهد ایران را می‌ترساند و در نتیجه ایران به توافق تن می‌دهد؛ اما باید محکم بایستیم و محورهای اصلی که هنوز توافق روی آن‌ها صورت نگرفته است را مطالبه کنیم.

کد خبر 558663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.