دخالت دولت، عامل تخلفات فولاد مبارکه/ عرضه محصولات بورسی شود

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: باید دست دولت از تمام شرکت‌های فولادی قطع شده و هیچ نوع دخالتی در سیاست‌گذاری و یا قیمت‌گذاری از طرف دولت انجام نشود. دولت باید سیاست کلی را تعیین کند به نحوی که شرکت‌ها فقط از طریق بورس کالا و یا صادرات بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص وظایف انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در قبال تخلفات فولاد مبارکه، اظهار کرد: انجمن، یک نظام اجرایی نیست که بتواند بر عملکرد فولاد مبارکه نظارت کند، این انجمن فقط می‌تواند اطلاع رسانی کرده و به تولیدکنندگان مشورت دهد، حتی در قیمت‌گذاری نیز دخالتی ندارد و فقط پیشنهاد ارائه می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی، دولتی بودن شرکت‌ها و در واقع همان ایمیدرو است؛ این شرکت، به همراه وزارت صمت برای شرکت‌های خصوصی که دیگر دولتی نیستند، تعیین تکلیف می‌کنند و عملاً به صورت دستوری با این شرکت‌ها برخورد می‌شود.

مدیر وقت، می‌توانسته مقداری از این تخلفات را کاهش دهد

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: این احتمال وجود دارد که مدیر وقت این شرکت، می‌توانسته مقداری از این تخلفات را کاهش دهد اما به علت دستوری بودن قیمت فولاد. این اتفاق نیفتاده است.

شهرستانی اضافه کرد: آنها مسلماً براساس مصوبات و دستوراتی که وجود داشته و در چارچوب قوانین عمل کرده‌اند و بعدها مشخص شده که هزارها میلیارد اختلاس شده است.

دخالت دولت، عامل تخلفات فولاد مبارکه/ عرضه محصولات بورسی شود

باید دست دولت از تمام شرکت‌های فولادی قطع شود

وی ادامه داد: باید دست دولت از تمام شرکت‌های فولادی قطع شود و هیچ نوع دخالتی در سیاست‌گذاری و یا قیمت‌گذاری از طرف دولت انجام نشود. دولت فقط باید سیاست‌های کلی را تعیین کند. ایمیدرو و ارگان‌های دولتی باید سهام خود را واگذار کنند تا شرکت‌ها کاملاً به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، همانطور که دولت اعلام کرد که بانک‌ها باید زمین‌ها و املاک خود را از طریق مزایده بفروشند، سهام دولتی شرکت‌های فولادی نیز باید از طریق بورس، کاملاً به مردم واگذار شود. همچنین باید اجازه داده شود مجمع برای هیئت مدیره تصمیم بگیرد.

دولت باید سیاست کلی را تعیین کند

شهرستانی اضافه کرد: مهم‌تر از همه نکاتی که گفته شد، در بخش تعیین قیمت، دولت باید سیاست کلی را تعیین کند به نحوی که شرکت‌ها فقط از طریق بورس کالا و یا صادرات بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و یک کیلوگرم کالا نیز در کشور از راهی به جز بورس کالا به فروش نرسد.

وی ادامه داد: این اقدام منجر به شفاف سازی فروش کالا می‌شود، البته تولید کننده باید اختیار داشته باشد که چه میزان از محصول خود را صادرات و چه میزان از آن را در کشور عرضه کند، برای قیمت و حجم فروش نباید تعیین تکلیف شود.

دخالت دولت، عامل تخلفات فولاد مبارکه/ عرضه محصولات بورسی شود

تولید، مازاد مصرف نیاز داخلی است

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: مسلماً چون تولید، مازاد مصرف نیاز داخلی است، با این اقدام قیمت‌ها به نحوی رقابتی خواهد شد که با توجه به هزینه‌های صادرات اعم از حمل و نقل، تخلیه و بارگیری، بیمه، انتقال پول، ریسک بازگشت پول و مواردی از این دست، بین پنج تا ۱۰ درصد کاهش قیمت‌های داخلی نسبت به صادرات ایجاد می‌شود.

شهرستانی تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد رانت‌ها از بین می‌رود، مشکلات فعلی از جمله شکایتی که امارات مبنی بر به‌هم ریختن بازار از طریق فروش با قیمت‌های کم از ایران می‌کند، رفع می‌شود. قیمت‌های داخلی حتی تا ۳۰ درصد نیز کاهش می‌یابد و از قاچاق جلوگیری می‌شود، نظارت کمتر و همه سالم‌تر و شفاف‌تر کار می‌کنند.

وی ادامه داد: این اقدام سبب اشتغال‌زایی خواهد شد و تولید کننده با رقابت سالم می‌تواند سوددهی بهتر داشته و از همان سود بیشتر مالیات دولت نیز بیشتر می‌شود. این یک بازی برد برد خواهد بود که در آن هم سهامدار و هم دولت سود می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد شده و افراد اندکی از آن سو استفاده کرده‌اند. دلیل این تخلفات و اصل آن دخالت دولت بوده است.

دخالت دولت، عامل تخلفات فولاد مبارکه/ عرضه محصولات بورسی شود

کد خبر 558648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.