صرفه‌جویی سالیانه ۳۵ میلیون دلاری با تولید فیلترهای آب‌شیرین‌کن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی طرح تولید فیلترهای تصیفه آب (ممبران) در ایلام خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود فاز نخست بخش رولینگ این طرح تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، «محسن صالحی‌نیا» ضمن اشاره به اینکه با تولید هر فیلتر تصفیه آب شاهد ۵۰۰ دلار صرفه‌جویی و سالیانه ۳۵ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهیم بود، اظهار کرد: ظرفیت سالیانه طرح تولید فیلترهای تصفیه آب (ممبران) ۷۰ هزار ماژول فیلترهای یک متری با قطر هشت اینچ است.

وی اضافه‌کرد: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح ۹ میلیون یورو و یک‌هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی و اشتغال مستقیم ۷۵ نفر است.

همچنین به گفته محمد نوری‌امیری، معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو، کاربرد اصلی این فیلترها در سیستم‌های تصفیه آب با استفاده از فناوری اسمز معکوس (RO) بوده و در شیرین‌سازی تولید آب شرب، آب مورد نیاز صنایع، پتروشیمی و صنایع غذایی نیز کاربرد دارد.

وی افزود: خروجی آب شیرین هر فیلتر معادل حدود ۵۰ درصد آب شور و تلخ ورودی است.

معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو اظهار کرد: شیرین‌سازی آب از طریق فیلترهای ممبران پیشرفته‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه استحصال آب سالم از آب شور و تلخ است که پیش‌تر فناوری آن در انحصار کشورهای محدودی چون ژاپن، آمریکا، کره‌جنوبی و چین بوده است.

نوری‌امیری افزود: با توجه به اقلیم دشت مرکزی کشور، ایجاد تصفیه‌خانه‌های متشکل از فیلترهای فوق می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت دستیابی و تأمین آب سالم در این مناطق کشور کمک کند. این در حالی است که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس میلیون‌ها مترمکعب آب از طریق به‌کارگیری این فیلترها به آب شیرین قابل استفاده تبدیل می‌شود.

وی اجرای اشتراکی این طرح بین ایدرو و بخش خصوصی توانمند در عرصه‌ای هفت هکتاری در استان محروم ایلام را نمونه موفق از ایفای وظایف سازمان‌های توسعه‌ای در راستای همگامی با سرمایه‌گذاران در عرصه‌های نو و اشتغال در مناطق محروم برشمرد.

کد خبر 558606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.