۶۰ درصد مددجویان امداد زنان سرپرست خانوار هستند/ایجاد ۱۵ هزار شغل در سال‌جاری

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان با اشاره به تحقق ۸۶ درصدی برنامه‌های این نهاد گفت: در عملکرد ۱۱ماهه کمیته امداد اصفهان ۱۵هزار شغل ایجاد شده است. ۶۰درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد از زنان سرپرست خانوار هستند و بهره‌مندی زنان سرپرست خانوار از خدمات امداد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کریم زارع صبح امروز دوشنبه_ نهم اسفندماه_ در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس اداره کل کمیته امداد استان اصفهان با تبریک فرا رسیدن عید مبعث، اظهار کرد: هر ساله در این ایام برنامه هفته احسان و نیکوکاری و سالگرد تأسیس کمیته امداد توسط امام خمینی (ره) را که منشأ خیرات بوده است، داریم و از همه اقشار مردم که تداوم‌دهنده کار و راه خیر هستند تشکر می‌کنم و امیدوارم به تداوم احسان و ایجاد عدالت اجتماعی کمک کنیم.

وی افزود: وظیفه کمیته حضرت امام خدمت‌رسانی به اقشار نیازمند است و درحال‌حاضر بیش از ۱۲۰ هزار خانواده را تحت پوشش دارد که برای توانمندسازی و معیشت آن‌ها تلاش می‌شود تا از فقر خارج شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان ادامه داد: سالانه شش تا هشت هزار خانواده به علت توانمندی در امور تحصیلی، معیشتی، اشتغال و ازدواج از حمایت خارج می‌شوند و به علت مشکلات اقتصادی جامعه، ناگزیر هستیم افراد جدید را تحت پوشش قرار دهیم.

وی تصریح کرد: کمیته امداد نقشی در ایجاد فقر ندارد و تنها کمک می‌کند تبعات فقر را با انجام فعالیت‌های هدفمند کاهش دهد و تکیه اصلی این نهاد به مردم و نیکوکاران است. گرچه اعتباراتی از دولت داریم اما با کمک خیران به کار خود ادامه می‌دهیم.

جذب ۸۶ درصدی اعتبارات کمیته امداد

زارع با بیان اینکه در عملکرد ۱۱ ماهه کمیته امداد اصفهان ۱۵ هزار اشتغال ایجاد شده است، ادامه داد: نزدیک به ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار اشتغال در سال جاری تخصیص یافته که تاکنون ۸۶ درصد این اعتبار جذب شده است و در مدت باقی‌مانده نیز تسهیلات لازم به درصد باقی‌مانده پرداخت می‌شود. این مشاغل تا پنج سال پس از راه‌اندازی نظارت شده و در راستای امور گسترش و جلوگیری از رکود، حمایت و اقداماتی به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: کمیته امداد در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر و روستاها اقدامات خوبی داشته و نزدیک به ۱۸۰۰ پروژه دارد. همچنین تاکنون ۶۰۰ باب منزل مسکونی به مددجویان ارائه شده و بیش از ۹۵ میلیارد تومان در سال جاری هزینه شده و ۲۶ میلیارد تومان نیز به‌عنوان تسهیلات به این خانواده‌ها پرداخت شده است. امیدواریم ۱۲۰۰ واحد نیمه‌کاره موجود هم تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ تکمیل شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان اضافه کرد: قیمت مسکن رو به افزایش است و تلاش شده از طریق تأمین هزینه رهن و اجاره به مددجویان کمک شود؛ در همین راستا به هشت هزار و ۷۰۰ نفر با هزینه بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان کمک شده که این مبلغ علاوه بر ارائه تسهیلات رهن به خانواده‌ها است.

کمک به ازدواج آسان از اقدامات کمیته امداد

وی خاطرنشان کرد: توجه به ازدواج آسان یکی از اقدامات کمیته امداد است و در همین راستا سال گذشته و سال جاری، به تمام نوعروسان کمک هزینه ازدواج در قالب پنج قلم از جمله یخچال، لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و فرش به این نوعروسان اعطا شده است، تا پایان سال حدود دو هزار و ۸۵۰ سری جهیزیه تحویل نوعروسان داده خواهد شد و تا قبل از اسفندماه سال جاری، هیچ نوعروسی بدون جهیزیه نخواهد بود، همچنین به ۶۰۰ تازه داماد نیز کمک شده است.

زارع با بیان اینکه تأمین هزینه درمان برای بیماران خاص دغدغه مضاعفی است، افزود: شش هزار بیمار صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد هستند که هزینه‌های بسیاری دارند. در سال جاری بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه بستری، دارو و درمان این بیماران شد و نسبت به سال‌های گذشته رشد بیش از ۱۰ درصدی در تأمین هزینه‌های درمان صورت گرفته که به جهت کمک و اعتماد مردم به کمیته امداد بوده است.

پرداخت حق بیمه مستمری‌بگیران کمیته امداد

وی گفت: حق بیمه ۵۰۰ نفر در سال گذشته و ۶۰۰ نفر از مستمری‌بگیران کمیته امداد در سال جاری پرداخت شد؛ افرادی که به سن بازنشستگی برسند از حمایت کمیته امداد خارج می‌شوند. بیش از سه هزار و ۷۵۰ دانش‌آموز و دو هزار و ۵۰۰ دانشجو تحت پوشش امداد استان هستند که هزینه شهریه و ثبت‌نام دانشجویان به حساب دانشگاه آزاد و پیام‌نور واریز می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان اضافه کرد: توجه به دانشجویان و نخبگان اولویت کمیته امداد است و در زمان کنکور کمک‌های ویژه‌ای با کلاس‌های مختلف و تأمین هزینه تحصیل آن‌ها صورت می‌گیرد، کمیته امداد استان به ۵۰۰ نخبه نیز کمک می‌کند. در سال گذشته چهار هزار و ۲۰۰ تبلت به دانش‌آموزان اهدا شد و سال جاری نیز ۸۰۰ تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند خریداری شد.

وی با بیان اینکه همه خدمات ارائه شده با اعتماد مردم به کمیته امداد بوده است، تصریح کرد: درحال‌حاضر بیش از ۹۲ هزار حامی، سرپرستی ۲۵ هزار فرزند یتیم و غیریتیم مشمول طرح اکرام را برعهده دارند و سرانه دریافتی برخی از فرزندان ایتام و نیازمندان زیر صد هزار تومان است و برای اینکه به صورت مرتب به تعداد این کودکان اضافه می‌شود کمیته امداد نیازمند حامیان جدید است.

استان اصفهان جزو پنج استان اول از نظر کمک‌های مردمی

زارع ادامه داد: کمیته امداد به تأسیس مراکز نیکوکاری در محلات اقدام کرد و در همین راستا بیش از ۵۰۰ مرکز نیکوکاری در محلات استان تشکیل شده است که این نهاد بر آن‌ها نظارت دارد. در برخی موارد نیز پرونده سالمندان به این مراکز واگذار می‌شود، کمیته امداد استان برای مردمی کردن کار خیر تلاش کرده و استان اصفهان جزو پنج استان اول کشور در زمینه کمک‌های مردم است.

وی افزود: جشن نیکوکاری در سه روز از دوازدهم تا چهاردهم اسفندماه برگزار می‌شود. به همین مناسبت پایگاه‌هایی در میادین شهر، نماز جمعه و مدارس برپا می‌شود و در مدارس نیز زنگ احسان و نیکوکاری به صدا درمی‌آید. خیران و مردم نیکوکار می‌توانند برای تأمین هزینه‌های نوروز خانواده‌های نیازمند حتی به صورت غیرحضوری، کمک کنند تا در کوتاه‌ترین زمان کمک‌های آن‌ها به دست نیازمندان برسد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان با اشاره به امکان پرداخت صدقه از طریق بارکدخوان، گفت: پرداخت صدقه از طریق بارکدخوان به راحتی از طریق تلفن همراه قابل انجام است و در منازل و مکان‌های عمومی امکان پرداخت صدقه وجود دارد که این امر به شفافیت و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

وام‌های بدون سود و رایگان شدن قبوض مصرفی مددجویان

وی با بیان اینکه کمیته امداد استان اصفهان ۱۵ هزار وام بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان در امور مختلف از جمله ازدواج و اشتغال پرداخت کرده است، افزود: کمیته امداد از وام‌های خود سودی دریافت نمی‌کند و وام‌ها توسط مؤسسه امداد ولایت کاملاً بدون سود و کارمزد است. تمام هزینه تشکیلاتی کمیته امداد توسط دولت پرداخت می‌شود و ریالی از مبالغی که مردم به عنوان کمک می‌پردازند صرف امور دیگری به جز درخواست آن‌ها نمی‌شود.

زارع ادامه داد: مددجویان کمیته امداد از پرداخت قبوض مصرفی خود در سال جاری معاف هستند. اصرار شرکت گاز بر دادن شماره اشتراک به مددجویان بوده است که این امر باید از طریق خانواده‌ها اعلام شود و در نهایت با اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها ۴۲ هزار شماره اشتراک به ادارات برق گاز و آب و به شرکت گاز ۱۸ هزار شماره اشتراک ارائه شده است. برخی از مددجویان دارای کنتور مشترک و مستأجر هستند و گاهی این فرآیند سخت است اما ظرف یک ماه آینده اطلاعات تمام این ۱۲۰ هزار نفر به ادارات مربوطه ارائه می‌شود و رایگان شدن قبوض آن‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: کمیته امداد برای بودجه جدید ۱۴۰۱ پیشنهادهایی به مجلس ارائه کرد، اکثریت نمایندگان مجلس از این پیشنهادها استقبال کردند و در کمیسیون تلفیق این موارد مصوب شد و با توجه به نگاه خوب دولت سیزدهم به محرومان امیدواریم سال آینده خدمات بهتری به مددجویان ارائه شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان افزود: نصب پنل‌های خورشیدی آغاز شده است و صد پنل خورشیدی در سال جاری با کمک بسیج در مناطق شرقی استان نصب شد و با همراهی‌های انجام شده در وزارت نیرو قطعاً سال آینده این تعداد با تسهیلات وزارت نیرو بیشتر خواهد بود.

اقدامات انجام شده در راستای رفع موازی‌کاری

وی با بیان اینکه از برخی موازی‌کاری‌ها رنج می‌بریم، اظهار کرد: به‌تازگی قرارگاهی با حضور برخی دستگاه‌ها ایجاد شد تا خدمات این دستگاه‌های حمایتی ثبت و با اشتراک گذاشتن خدمات‌شان از موازی‌کاری جلوگیری شود. تاکنون ۷۰ خیریه در استان اطلاعات خود را ثبت کردند و امیدواریم همه خیریه‌ها و دستگاه‌های حمایتی همکاری کنند تا هم‌پوشانی‌های حمایتی مرتفع شود.

زارع افزود: تعاملاتی با شهرداری و شورای شهر انجام شده و تفاهم‌نامه‌ای در شرف انعقاد است. در مناطق حاشیه‌ای بیش از ۵۰ مرکز مردم‌نهاد دایر است و اعلام آمادگی شده است تا با سایر خیران و خیریه‌ها هم‌افزایی صورت گیرد. دغدغه کمیته امداد، توانمندسازی خانواده‌ها است اما خانواده‌هایی هستند که به واقع محل امرار معاشی ندارند و در دو سطح رفع نیازهای ضروری خانواده‌ها و خدمات اکرام به آن‌ها خدمت ارائه می‌شود. خانواده‌ها با این مبالغ کمک‌هزینه‌ها نمی‌توانند امرار معاش کنند و اگر همه کمک‌ها را در نظر بگیریم، مبلغ زیادی نخواهد بود و این مبالغ تنها برای تأمین نیازهای ضروری است.

وی ادامه داد: تا قبل از یک سال گذشته اتباع خارجی تحت پوشش کمیته امداد نبودند و تنها به خانواده‌های ایرانی که همسرانی خارجی داشتند، ارائه خدمت می‌شد و در حال حاضر هم کمک به این اتباع مجاز در سطح بسیار محدودی است.

پرداخت وام و حق بیمه نیروی کار به کارفرمایان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۶۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد از زنان سرپرست خانوار هستند که به دلایل مختلف تحت پوشش امداد قرار گرفته‌اند. بهره‌مندی زنان سرپرست خانوار از خدمات امداد بیشتر بوده و اشتغال ایجاد شده برای آن‌ها با تاکید بر مشاغل خانگی و صنایع‌دستی است که سرانه وام‌های ما علاوه بر مبلغ سرمایه مورد نیاز، ۱۰۰ میلیون تومان است و کارفرمایی هم که مددجوی کمیته امداد را به کار گیرد، ۱۰۰ میلیون وام می‌گیرد و دو تا سه سال حق بیمه نیروی کار توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.

وی افزود: کارفرمایی که مددجویان را به کار بگیرد و سرمایه و فروش را نیز عهده‌دار شود، برای تأمین و حفظ این زنجیره شغلی تسهیلاتی به وی ارائه می‌شود و با توافقی که با دولت صورت گرفته سال آینده پرداخت وام‌های اشتغال صرفاً مشمول مددجویان نمی‌شود و اعتبارات ارائه تسهیلات به افراد جویای کار مددجو و غیرمددجو بیشتر خواهد بود.

زارع خاطرنشان کرد: تاکنون در سال جاری بیش از شش هزار خانواده از تحت پوشش خارج شدند و بیش از دو هزار ۱۰۰ دستگاه بخاری و یک هزار و ۱۰۰ دستگاه کولر به مددجویان اعطا شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی کمیته امداد، اضافه کرد: در دو سال گذشته اردوهای زیارتی و آموزشی حضوری به علت کرونا تعطیل بود اما در فضای آموزشی درخصوص مباحث تربیتی و آموزشی با مددجویان در ارتباط بودیم و در انال‌ها و گروه‌های مختلفی به آموزش خانواده‌ها پرداخته شد. امیدواریم در سال جدید بتوانیم اردوهای مختلف را از سر بگیریم.

تحقق ۱۳۰ درصدی برنامه‌ها و فعالیت مراکز نیکوکاری تخصصی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان گفت: با وجود وضعیت بد اقتصادی بیش از ۶۰ درصد افزایش درآمد داشتیم و در سال جاری بیش از ۱۳۰ درصد تحقق برنامه و بیش از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال قبل داشتیم و این ۵۰ درصد رشد، توسط مراکز نیکوکاری در محلات بوده است و مردم نیز بر روند کمک‌رسانی نظارت دارند.

وی خاطرنشان کرد: از بین ۵۰۰ مرکز نیکوکاری ۸۰ مرکز به صورت تخصصی فعال هستند و در مباحث درمانی، مشاوره حقوقی، آموزشی فعالیت می‌کنند. همچنین ۳۲ مرکز نیکوکاری آموزشی با عنوان «مداد رنگی» فعال هستند و وکلای بسیاری به صورت رایگان به مددجویان کمیته امداد مشاوره‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

کد خبر 558598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.