آیا دریافت دوز چهارم واکسن کرونا موثر است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ممکن است تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای اکثر افراد ضروری نباشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان و مبتلا شدن افراد زیادی به این ویروس، متخصصان علوم پزشکی همواره در تلاش بوده‌اند واکسن‌هایی برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ یا داروهایی برای درمان مبتلایان تولید کنند. بنابراین چندین شرکت دارویی واکسن‌هایی تولید کردند که ثابت شد مانع از بروز نوع شدید بیماری می‌شود. سپس نتایج بررسی‌های انجام شده نشان داد که دوزهای تقویت کننده نیز می‌تواند پس از کاهش واکنش ایمنی بدن به واکسن، دوباره مصونیت ایجاد می‌کند.

گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری دوز چهارم واکسن واکسن کرونا بر پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، هزار نفر را که به طور کامل در برابر بیماری کووید -۱۹ واکسینه شده بودند و دوز تقویت کننده دریافت کرده بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. ۲۷۴ نفر از آن‌ها دوز تقویت‌کننده دوم را نیز دریافت کرده بودند، در حالی که بقیه افراد به عنوان گروه کنترل بررسی شدند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در حالی که دومین دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا سطح مصونیت را به میزان اندکی افزایش می‌دهد، اما مصونیت ایجاد شده به اندازه‌ای نیست که لزوم تزریق دوز چهارم را نشان دهد. علاوه بر این، دومین دوز تقویت‌کننده سلول‌های سیستم ایمنی که با عوامل بیماری‌زا مقابله می‌کند را فعال نمی‌کند. با این وجود، متخصصان معتقد هستند که بهتر است افراد مسن و کسانی که به دلایل مختلف سیستم ایمنی ضعیفی دارند، دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند.

کد خبر 558579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.