دور دوم مذاکرات روسیه و اوکراین

همزمان با آغاز پنجمین روز از جنگ در اوکراین، داونینگ استریت سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین بامداد دوشنبه در تماس تلفنی با بوریس جانسون گفت، ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

زلنسکی؛ به مذاکرات خوشبین نیستم

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک بیانیه تلویزیونی کوتاه گفت که انتظار زیادی از دیدار هیأت‌های اوکراین و روسیه در روز دوشنبه ندارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، وی در این خصوص گفت: من مانند همیشه به صراحت می‌گویم، واقعاً به نتیجه این دیدار اعتقاد ندارم، اما اجازه دهید آن‌ها تلاش کنند. تا هیچ شهروند اوکراینی تردید نداشته باشد که من به عنوان رئیس‌جمهور تلاش نکردم جنگ را در صورت وجود یک فرصت کوچک متوقف کنم.

دیروز (یکشنبه) «اوگنی ینین» معاون وزیر کشور اوکراین گفت که مذاکرات بین هیأت‌های روسیه و اوکراین صبح دوشنبه به وقت محلی برگزار خواهد شد.

کاخ سفید: بایدن امروز برای هماهنگ کردن پاسخ‌ها با متحدان واشنگتن گفت‌وگو می‌کند

طبق اعلام کاخ سفید، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا صبح دوشنبه (به وقت آمریکا) با متحدان این کشور تماس خواهد گرفت تا درباره وضعیت اوکراین و واکنش هماهنگ آن‌ها گفت‌وگو کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، دیروز (یکشنبه) «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور و همتایانش در گروه ۷ در تماسی با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین بر «پاسخ یکپارچه به حمله روسیه» تاکید کردند.

برزیل در تحریم روسیه شرکت نمی‌کند / بولسونارو: مردم اوکراین سرنوشت خود را به یک کمدین سپردند

«ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل روز یکشنبه از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین انتقاد کرد و افزود که برزیل موضع بی‌طرفی در قبال مسئله اوکراین اتخاذ خواهد کرد و علیه روسیه تحریم اعمال نخواهد کرد.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، بولسونارو در یک کنفرانس خبری در اشاره به حرفه سابق رئیس‌جمهور اوکراین گفت که اوکراینی‌ها به یک کمدین در مورد سرنوشت یک ملت اعتماد کرده‌اند. وی همچنین گفت که برزیل به کود روسیه وابسته است و اقدام علیه مسکو می‌تواند آسیب جدی به کشاورزی در برزیل وارد کند. او افزود که از صلح حمایت می‌کند اما نمی‌خواهد مشکلات بیشتری برای برزیل ایجاد کند.

طبق این گزارش، زمانی که از بولسونارو در مورد یک «قتل‌عام احتمالی» در اوکراین سوال شد، گفت که صحبت از قتل‌عام اغراق‌آمیز است و از اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب حامی مسکو در لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین دفاع کرد.

مینسک: بستر مذاکره بین روسیه و اوکراین آماده شده است / انتظار می‌رود هیأت‌ها وارد شوند

به گزارش «اسپوتنیک»، «آناتولی گلاز» سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس امروز (دوشنبه) گفت که بستر مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس آماده شده است. این دیپلمات با بیان اینکه طرف بلاروسی آماده سازماندهی این روند در هر لحظه است، افزود: مذاکرات به محض ورود همه هیأت‌ها به محل نشست آغاز خواهد شد.

آغاز درگیری‌ها در جبهه شمالی کی‌یف

خبرنگار شبکه «الجزیره» از آغاز درگیری‌ها در جبهه شمالی کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داد. خبرنگار الجزیره همچنین از شلیک توپخانه به سمت مرز شرقی شهر «دنیپرو» در شرق اوکراین خبر داد.

اعلام وضعیت هشدار در کی‌یف

به گزارش الجزیره، مقامات شهر کی‌یف وضعیت هشدار اعلام کردند و از ساکنان خواستند فوراً وارد پناهگاه‌ها شوند. آژیرهای هشدار هم در شهر به صدا درآمده‌اند.

خبرگزاری اوکراین: نیروهای روسی کنترل شهر «بردیانسک» را به دست گرفتند

طبق گزارش‌ها، روسیه کنترل تمام ساختمان‌های اداری در شهر بردیانسک را به دست گرفته و شهردار آن اعلام کرد تجهیزات نظامی سنگین و نیروهای روسی در عرض چند ساعت در سراسر شهر پیشروی کردند.

ورود نیروهای روسی بدون درگیری به شهر «کوبیانسک»

طبق گزارش‌ها، نیروهای روسی بدون مقاومت وارد شهر «کوبیانسک» در جنوب شرقی خارکیف شده‌اند و با مقامات محلی و پلیس این شهر برای همکاری به منظور حفظ امنیت به توافق رسیده‌اند. کوبیانسک در فاصله ۱۱۰ کیلومتری خارکیف قرار دارد و نقطه تدارکاتی مهمی برای نیروهای روسیه است.

زلنسکی: ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است

داونینگ استریت سخنگوی نخست وزیر انگلیس بامداد دوشنبه اعلام کرد، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با بوریس جانسون گفت، ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.

چین: با تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه مخالفیم

وزارت خارجه چین تحریم‌های غرب علیه روسیه را غیرقانونی و یکجانبه خواند و گفت این تحریم‌ها مشکلات را حل نمی‌کند و فقط مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند.

حمایت سوریه از عملیات روسیه در اوکراین

مشاور بشار اسد به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت کشورهایی که از جنگ در افغانستان، عراق و سوریه حمایت کردند، حق محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین را ندارند.

هیأت اوکراینی به محل مذاکرات رسید

خبرگزاری «ریانووستی» نوشته انتظار می‌رود مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس تا ۳۰ دقیقه دیگر (حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شود.

وزیر دفاع، رئیس فراکسیون «خادم خلق» و معاون وزیر امور خارجه اوکراین بخشی از هیأت اوکراینی در مذاکرات بلاروس هستند.

هدف اوکراین از مذاکره با روسیه

طبق اعلام دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین، هدف اصلی مذاکرات، آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین است.

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از وضعیت اوکراین

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درخصوص تشدید نقض حقوق‌بشر در اوکراین هشدار داد و بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور تأکید کرد.

دبیرکل ناتو از افزایش کمک‌های نظامی و غیرنظامی به اوکراین خبر داد

«ینس استلوتنبرگ» در صفحه توئیتر خود نوشته با رئیس‌جمهور اوکراین تلفنی گفت‌وگو و شجاعت مردم و نیروهای مسلح اوکراین را ستوده است. دبیرکل ناتو همچنین نوشته متحدان این ائتلاف، کمک‌های نظامی از جمله موشک‌های پدافندی، تسلیحات ضدتانک و همچنین کمک‌های انسان دوستانه و مالی را به اوکراین افزایش خواهند داد.

پیام ارتش روسیه به ساکنان کی یف

ارتش روسیه به مردم غیرنظامی و ساکنان شهر کی یف پایتخت اوکراین اعلام کرده است که می‌توانند آزادانه این شهر را ترک کنند.

شب گذشته مقامات گفته بودند کی یف محاصره شده و کسی نمی‌تواند از شهر خارج شود

بیش از هزار زیرساخت نظامی اوکراین هدف حملات روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای روس از ابتدای عملیات در اوکراین، ۱۱۱۴ زیرساخت نظامی این کشور را هدف قرار داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین تصرف شهر بردیانسک اوکراین توسط نیروهای این کشور را تایید کرده است. بردیانسک شهری بندری مهم در دریای آزوف است.

تفلیس: تحریم‌های غرب عملیات روسیه در اوکراین را متوقف نخواهد کرد

ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان معتقد است که وضعیتی که در اوکراین پس از آغاز عملیات ویژه فدراسیون روسیه به وجود آمده است را نمی‌توان متوقف کرد و تحریم‌های غرب علیه روسیه در این خصوص تأثیری نخواهند داشت.

گاریباشویلی در نشست امروز دولت گفت: «ما شاهد هستیم که امروز کسی نیست که بتواند جلوی این وضعیت اوکراین را بگیرد و صادقانه بگویم، تحریم‌ها ابزار مؤثری نیستند. این را هم بگویم که ارتش اوکراین در حال جنگ است، بنابراین باید به خوبی به خاطر داشته باشیم که این کشور و کل جهان با چالش‌هایی روبرو هستند و در این شرایط هرگونه اقدامات احساسی و گام‌های عجولانه خطرآفرین خواهد بود.»

وی پیش ازاین نیز تاکید کرده بود که کشورش به تحریم‌های مالی و اقتصادی غرب علیه روسیه نخواهد پیوست.

استقرار جنگنده‌های اف -۳۵ آمریکا در لیتوانی و استونی

منابع خبری از اعزام شماری از جنگنده‌های «اف -۳۵» آمریکا به منطقه بالتیک برای تقویت جبهه شرقی ناتو خبر دادند.

مسکو: تحریم‌های صنعت هوانوردی را تلافی می‌کنیم

سخنگوی کاخ کرملین گفت: مسکو، تحریم‌های غرب علیه صنعت هوانوردی روسیه به علت عملیات ویژه نظامی در اوکراین را تلافی خواهد کرد.

پایان گفت‌وگوهای صلح میان روسیه و اوکراین

هیئت‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین پس از پایان مذاکرات روز دوشنبه خود برای انجام رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

مسکو: هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز شورای امنیت گفت که روسیه هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین ندارد.

وی تاکید کرد که پیوستن اوکراین به ناتو خط قرمز روسیه به شمار می‌آید.

برگزاری دور دوم گفت و گوهای روسیه و اوکراین

دور نخست مذاکرات هیات های روسیه و اوکراین که امروز و حدود دو ساعت قبل در شهر گومل بلاروس نزدیک مرز اوکراین آغاز شده بود، دقایقی قبل پایان یافت و گزارش رسانه ها حاکی است هیات اوکراینی بلاورس را ترک کرده است.

هیات های روسیه و اوکراین در مذاکرات در بلاروس پس از استراحت کوتاه در پایان دور نخست، دور دوم مذاکرات را آغاز کردند.

کد خبر 558577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.