نقش موثر ماسک‌های پارچه‌ای در کنترل انتشار قطرات ویروسی

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: هرچند ماسک پارچه‌ای یک لایه به تنهایی چندان مؤثر نیست، اما اگر ماسک پزشکی در دسترس نباشد می‌توان از این ماسک استفاده کرد. ماسک‌های پارچه‌ای می‌تواند نقش مؤثری در کنترل انتشار قطرات و کاهش ریسک ابتلا به این بیماری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرشید رضایی درخصوص زمان تعویض ماسک‌های پزشکی، اظهار کرد: ماسک‌های N۹۵ هر هشت ساعت و ماسک‌های جراحی هر دو ساعت یک بار باید تعویض شود اما در صورت رخداد هرگونه نقص در عملکرد سوپاپ، تغییر شکل یا پاره شدن، آسیب به بندها، ایجاد مقاومت تنفسی و ایجاد رطوبت زیاد در آن بلافاصله ماسک باید تعویض شود.

وی افزود: پوشیدن ماسک جراحی در زیر ماسک‌های N۹۵ از این جهت که می‌تواند مانع انطباق کامل ماسک روی صورت کاربران شود، مجاز نیست اما پوشیدن ماسک جراحی روی ماسک‌های N۹۵ برای افزایش طول عمر آن‌ها و امکان استفاده مجدد توصیه می‌شود.

تأثیر ماسک‌های پارچه‌ای در جلوگیری از انتشار بیماری کرونا

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تأثیر ماسک‌های پارچه‌ای در جلوگیری از انتشار کرونا، تصریح کرد: برخی از مبتلایان به بیماری کرونا هیچ گونه علامت تنفسی ندارند و از طرفی در اوایل ابتلاء به بیماری نیز افراد مبتلا معمولاً بدون علامت هستند؛ بنابراین ویروس از طریق قطرات تنفسی که بر اثر صحبت کردن، حتی در سکوت تنفس کردن، سرفه و عطسه که به اطراف منتشر می‌شود، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند. این قطرات را می‌توان با ماسک در منبع آن‌ها کنترل کرد. هرچند ماسک پارچه‌ای یک لایه به تنهایی چندان مؤثر نیست، اما اگر ماسک پزشکی در دسترس نباشد، می‌توان از این ماسک استفاده کرد.

وی ادامه داد: براساس برخی مطالعات به طور کلی بر اثر صحبت کردن حدود ۱۰ هزار، سرفه ۳۰ هزار و عطسه حدود ۴۰ هزار قطره که ممکن است حاوی ویروس باشند به اطراف منتشر می‌شود. این قطرات وقتی از دهان و دستگاه تنفسی به بیرون منتشر می‌شود، عمدتاً درشت است و هرچه دورتر می‌شود در اثر گرما تبخیر و کوچک‌تر می‌شود. ماسک پارچه‌ای می‌تواند قطرات درشت منتشر شده را در نزدیک‌ترین نقطه به منبع انتشار به دام بیندازد. بررسی‌ها نشان داده است ماسک‌های پارچه‌ای می‌توانند نقش مؤثری در کنترل انتشار قطرات و کاهش ریسک ابتلاء به این بیماری داشته باشند.

چه کسانی نباید از ماسک استفاده کنند؟

رضایی خاطرنشان کرد: کودکان زیر دو سال، افرادی که مشکل تنفسی دارند که با ماسک زدن بسیار تشدید می‌شود و افراد ناتوان یا افرادی که به نوعی قادر به برداشتن ماسک از روی صورت بدون کمک نیستند، نباید از ماسک استفاده کنند.

به گزارش ایمنا، با ادامه همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، استفاده از ماسک و سایر پوشش‌های صورت، در کنار شستن دست و فاصله‌گذاری اجتماعی، به‌عنوان ابزاری مهم برای کاهش انتقال ویروس کرونا ظاهر شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) و سازمان بهداشت جهانی، برای استفاده از ماسک تأکید فراوانی دارند و بسیاری از دولت‌ها پوشیدن ماسک را اجباری کرده‌اند.

هدف از پوشاندن صورت، جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران در افراد آلوده به کووید ۱۹، به ویژه در افراد بدون علامت است. به طور کلی پوشش صورت، انتشار ذرات معلق در هوا را به شدت کاهش می‌دهد. استفاده از ماسک (شامل انواع ماسک ساده یا ماسک جراحی)، یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند شیوع برخی بیماری‌های ویروسی تنفسی ازجمله کووید ۱۹ را محدود کند.

کد خبر 558568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.