اهمیت سهیم‌سازی شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری برای مدیران دانمارکی

اوله کریستنسن، شهردار Furesø Kommune در دانمارک، مشارکت مردم را در تصمیم‌گیری‌های شهری بسیار حائز اهمیت می‌داند و در نظر دارد زمینه را برای تحقق اهداف خود جهت بهبود کیفیت زندگی فراهم آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اوله بوندو کریستنسن در سال ۱۹۵۷ در یک روستای کوچک در استان میت‌یولاند دانمارک به دنیا آمد و در تمام طول زندگی خود به انجام مشاغل مختلف نظیر کارگری راه‌سازی، نظافتچی و معلمی پرداخت. پس از این، به مدت ۲۵ سال در وزارت کار مشغول شد و در همین بحبوحه به تأسیس انجمن سبز در فاروم، شهری در شمال شرقی جزیره زلاند دانمارک پرداخت. کریستنسن از سال ۲۰۱۰ شهردار Furesø بوده است و در زمینه مدیریت شهری بسیار موفق عمل کرده است.

اهمیت سهیم‌سازی شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری برای مدیران دانمارکی

شهر Furesø در ۲۰ کیلومتری شمال کپنهاگ، پایتخت دانمارک واقع شده است و دور تا دور آن را جنگل‌ها و طبیعت فرا گرفته است. تنها حدود یک‌سوم قلمروی شهر را به معنای واقعی، فضای شهری در بر گرفته است، ضمن این‌که قدمت سکونت در آن به بیش از شش هزار سال می‌رسد. Furesø از جاذبه‌های بسیاری برای ساکنان و حتی گردشگران خود برخوردار است زیرا در چشم‌اندازی بسیار زیبا میان جنگل‌های سبز، دریاچه‌های آبی، یک ساحل محلی، معماری باشکوه و سیستم‌های حمل‌ونقل بسیار پیشرفته محصور شده است. امکانات شهر نیز بسیار رضایت‌بخش است و مردم می‌توانند در باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌های نزدیک به ساحل و سایر مکان‌های عمومی پرشور نهایت لذت را تجربه کنند. نکته جالب توجه این است که شهر دارای سیستم حمل‌ونقل بسیار عالی، یک بزرگراه موتورسواری و چندین بزرگراه مخصوص دوچرخه‌سواری است که همگی به کپنهاگ منتهی می‌شود.

اهمیت سهیم‌سازی شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری برای مدیران دانمارکی

شهر Furesø از سال ۲۰۰۷ به طور مستقل به عنوان یک شهر از قلمروی اطراف آن جدا شد و مدیریت آن را فردی در دست گرفت که در مدت زمانی کوتاه، بدهی سه میلیارد دلاری برای شهر به بار آورد. اوله کریستنسن از همان ابتدای آغاز مدیریت خود تلاش کرد هویتی ارزشمند برای شهر ایجاد کند و اقتصاد شهر را به طور کامل تحت کنترل خود در آورد که البته تا به امروز بسیار موفق عمل کرده است.

کریستنسن یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین اقدامات خود در طول دوران مدیریت را سهیم‌سازی مردم در فرآیندهای تصمیم‌گیری شهری دانسته است و در واقع، تمام شهروندان را مالکان اصلی Furesø در نظر گرفته است و به آن‌ها حق مشارکت در شهرسازی را داده است.

کریستنسن می‌داند که طبیعت Furesø برای مردم شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل، تمام تلاش خود را به کار گرفته است که با کمک شورای شهر، تنوع زیستی را حفظ کند. در این راستا، از همان ابتدای سال ۲۰۲۱ فضاهای سبز شهری به طور قابل توجهی افزایش یافت و شهردار مردم را به سبزسازی محوطه‌های خانه‌های خود تشویق کرد.

اهمیت سهیم‌سازی شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری برای مدیران دانمارکی

پاندمی کرونا، مانند سایر نقاط دنیا تأثیرات منفی زیادی نیز بر Furesø به جا گذاشته است؛ تمام مدارس برای مدتی طولانی بسته شده است، معلمان به صورت مجازی در حال تدریس بوده‌اند، در آسایشگاه‌ها به روی مردم بسته شده است و کسی قادر نبوده است از خویشاوندان پیر و اغلب بیمار خود دیدن کند و بدتر از همه این‌که تعطیلی فروشگاه‌ها، لطمه‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد شهر وارد کرده است.

البته مردم شهر نیز به خوبی از دستورالعمل‌های ملی برای مهار کرونا پیروی کرده‌اند و همواره در حال شستن دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی با سایرین و کم کردن رفت‌وآمدهای خود بوده‌اند و تقریباً همه آن‌ها واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

شهردار Furesø از همان ابتدای انتشار ویروس کرونا تیم ویژه‌ای تشکیل داد که مسئولیت کمک به کسب‌وکار محلی را بر عهده داشتند و می‌توانستند با دسترسی به صندوق ملی، وضعیت بحرانی شهر را بهبود ببخشند. اعضای این تیم با آژانس اشتغال محلی به طور مستقیم در ارتباط هستند و نتیجه همکاری بین این دو، اشتغال ساکنان بیشماری از شهر را در پی داشته است. علاوه بر این، بسیاری از افراد بیکار طی دوران مدیریت کریستنسن در بخش خدمات مراکز درمانی، مدارس، کودکستان‌ها، آسایشگاه‌ها و سایر ساختمان‌های عمومی مشغول به کار شده‌اند. همه این‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد Furesø به زودی رونقی دوباره خواهد گرفت و نرخ بیکاری ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

اوله کریستنسن از همان آغاز مدیریت خود، شعار "به ما بپیوندید و در آبادی شهر سهیم شوید" را سر داد و تمام شهروندان را به ارائه ایده‌های خود در راستای بهبود هر چه بیشتر کیفیت شهر سوق داد. مردم نیز با شور تمام در تصمیم‌گیری‌های شهری سهیم شدند و تمام نقص‌های موجود در محل زندگی خود را با مدیران ارشد خود مطرح کردند که همین امر، منجر به بهبودهای قابل توجهی در فضاهای عمومی شد و در نهایت، محیطی با بیشترین رضایت‌بخشی را برای تمام اقشار، پیر و جوان، کودک و نوجوان به وجود آورد.

اهمیت سهیم‌سازی شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری برای مدیران دانمارکی

کد خبر 558542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.