کلیات طرح شفافیت شورا و شهرداری تصویب شد

صبح امروز سی‌امین جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر بندرعباس با موضوع ارائه برنامه های شهرداری بندرعباس در خصوص ستاد استقبال از بهار ۱۴۰۱ و بررسی طرح پیشنهادی شفافیت و ارتقای سلامت اداری با حضور شهردار بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه جراره، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با تقدیر از تصمیم رئیس جمهور و رئیس دادگستری استان هرمزگان در خصوص آزادسازی سواحل استان هرمزگان، افزود: شهرداری بندرعباس باید در احداث پروژه‌ها دقت بیشتری کند تا در آینده در این بخش به مشکل برنخوریم.

وی با بیان اینکه نتوانستیم از پروژه‌های ایجاد شده در ساحل در شهر بندرعباس بهره برداری لازم را ببریم، عنوان کرد: تمامی پروژه‌هایی که قرار است در سواحل بندرعباس ایجاد شود باید در شورای شهر بندرعباس به تصویب برسد تا در صورت هرگونه مشکلی قبل از ایجاد بر آن نظارت درست و طبق قانون اعمال شود.

تمام مسئولیت‌ها بر دوش شهرداری نباشد

عبدالرضا حیدری سراجی عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور با بیان اینکه قصد داشتم درباره وضعیت احداث شهربازی توضیحاتی را ارائه کنم که برای جلوگیری از سنگ‌اندازی‌های مجدد از بیان آن خودداری می‌کنم، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌ها، شهر بندرعباس در ایام تعطیلات عید پذیرای یک تا دو میلیون مسافر نوروزی خواهد بود، پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شود به گونه‌ای که تمام مسئولیت‌ها بر دوش شهرداری نباشد.

وی بااشاره به کمبود علائم ترافیکی و راهنمایی و سرقت دریچه‌های منهول فاضلاب، اضافه کرد: از اداره آبفا و فرماندهی انتظامی شهرستان بندرعباس و دستگاه قضائی درخواست دارم، برخورد جدی‌تری با سارقین اموال عمومی به خصوص منهول‌های فاضلاب داشته باشند.
حیدری گفت: در سال‌های اخیر، برخی اعضا در شورای پنجم و برخی مدیران شهرداری بندرعباس، به‌رغم علم و اطلاع از ممنوعیت قانونی و بخشنامه‌های متعدد وزارت کشور در خصوص ممنوعیت جذب نیروی انسانی، با پارتی بازی و رانت مسئولیتی خود، اقدام به جذب گسترده و بی‌ضابطه نیروی انسانی کرده‌اند و هزینه سنگین و کمرشکنی را از خود به یادگار گذاشته‌اند.
وی با بیان اینکه ثمره این میراث شوم، مشکلات عدیده پرسنلی است که به بازیچه سیاسی برای ایجاد هجمه علیه مدیریت شهری تبدیل شده است، گفت: در خصوص این موضوع به مدیران حوزه منابع انسانی شهرداری بندرعباس هشدار می‌دهم که هرچه سریع‌تر ضمن رفع مشکلات نیروهای مذکور، بررسی و ارائه گزارش در خصوص نحوه جذب این حجم از نیرو به خصوص افرادی که با استفاده از رانت مدیران مجموعه شهرداری، جذب شده‌اند اقدام کنید.

وظیفه ما عکس گرفتن با شهردار نیست

اسماعیل بواشه، نایب شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه باید حواسمان به کارکنان شهرداری بندرعباس بیشتر از قبل باشد، اظهار کرد: در آستانه سال جدید باید قدردان کارکنان باشیم و بر دغدغه و استرس آن ها اضافه نکنیم.

بواشه با بیان اینکه حاضر نیستیم حتی یک نفر از پرسنل از مجموعه شهرداری بندرعباس اخراج شود، عنوان کرد: نگذاریم با یک تصمیم عجولانه تبعاتش را یک خانواده بگیرد و سبب فروپاشی زندگی آنها شود.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم حقوق و پاداش کارکنان شهرداری بندرعباس تا پیش از پایان سالجاری به موقع پرداخت شود، خاطرنشان کرد: ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی بر نظارت‌ها تأکید بسیاری دارد و نمایندگان مردم در شورا باید بر این امر آگاه باشند و تنها وظیفه ما عکس گرفتن با شهردار نیست بلکه وظایف اعضای شورای شهر با شهردار متفاوت است.

بواشه با بیان اینکه وظیفه شهردار اجرایی و وظیفه اعضای شورای شهر نظارت است، اظهار کرد: عدم حضور اعضای شورای شهر در کمیسیون‌ها و حضورشان در همان زمان در مراسم‌ها جای سوال دارد. مگر نباید اعضای شورای شهر در جلسات کمیسیون حاضر و دغدغه‌های شهروندان را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه کاری نکنیم آیندگان به حال مان افسوس بخورد، تصریح کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرعباس در کنار هم هستند و دو بال جدا نشدنی اند.

احمد کناری‌نژاد، دیگر عضو شورا نیز خواستار اولویت گذاری بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرداری در سال آینده شد و تاکید کرد: حتماً در اجرای پروژه‌های جدید مطالعات دقیق انجام شود.

فاطمه جراره، رئیس شورای شهر بندرعباس در رابطه با طرح شفافیت شورا و شهرداری بندرعباس گفت: در این طرح قرار است عموم مردم از پروژه‌های شهرداری، تصمیمات شهردار و شورا و انتصاب مدیران به صورت شفاف آگاه شوند. ایجاد کمیته سلامت اداری می‌تواند به شفاف‌سازی مسائل روی داده در شهرداری کمک کند.

شفافیت نباید مقطعی باشد

یعقوب دبیری نژاد، عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه به زودی لیست اموال و دارایی‌هایم را اعلام عمومی می‌کنم، عنوان کرد: باید در این طرح معاونت‌های شهرداری و مدیران واحدها را هم برای شفافیت اموال مکلف کنیم.
سید محمدرضا، موسوی عضو شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد دارم آئین نامه اجرایی را هم ذیل این مصوبه اضافه کنیم، گفت: در حوزه تکلیف شفافیت به شورا در این طرح بندهای خوبی مطرح شده است منتهی در مواردی که الزام آوری برای شهرداری باشد کمی لازم است موضوعات را با سرفصل‌های جزئی‌تر به اطلاع عموم برسانیم.
وی افزود: شاید نگرانی اکثر اعضا این باشد که این موضوعات به صورت مقطعی انجام شود. پیشنهاد می‌کنم با ایجاد سامانه‌های شفافیت که در کشور عمومیت پیدا کرده است از مقطعی بودن این مهم جلوگیری کنیم.
به گزارش ایمنا، بعد از رأی‌گیری، کلیات طرح شفافیت شورا و شهرداری بندرعباس با حداکثر آرا تصویب شد.
کد خبر 558489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.