برگزاری نخستین دوره جایزه «نظامی»

نخستین دوره جایزه «حکیم نظامی» نوزدهم اسفندماه از سوی کمیسیون ملی یونسکو برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالمهدی مستکین، دبیر نخستین جایزه حکیم نظامی درباره جزئیات رویداد فرهنگی نخستین دوره جایزه «حکیم نظامی» اظهار کرد: کمیسیون ملی یونسکو - ایران با هدف بازگشت به سرچشمه‌های اصیل زبان پارسی و احیای جایگاه ارزشمند و ممتاز حکیم نظامی در فرهنگ و ادب ایرانی، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جایزه حکیم نظامی با هدف پاسداشت و معرفی هرچه پایدارتر این شاعر پارسی کرده است.

وی با اشاره به جزئیات برپایی این رویداد فرهنگی ادامه داد: این جایزه در هفت حوزه ادبیات، نظامی‌پژوهی، خوشنویسی، نگارگری، هنرهای نمایشی، فرهنگ عامه و موسیقی طراحی شده است. برگزیدگان این رویداد عصر پنجشنبه _نوزدهم اسفندماه_ در تالار وحدت با حضور چهره‌های ادبی، فرهنگی و هنری معرفی خواهند شد.

مستکین گفت: تلاش ما بر این بوده که افراد و شخصیت‌هایی را که در طول دوران کاری و علمی و هنری خود سهم عمده‌ای در ترویج و معرفی آموزه‌ها و دستاوردهای حکیم نظامی داشته‌اند به منظور دریافت نشان کمیسیون ملی یونسکو - ایران انتخاب کنیم.

به گزارش ایمنا، حکیم ابومحمد الیاس‌بن‌یوسف‌بن‌زکی ابنمؤید نظامی، یا «نظامی گنجوی» شاعر معروف ایرانی در قرن ششم هجری قمری است. او بین سال‌های ۵۳۰ تا ۵۴۰ هجری قمری در شهر گنجه متولد شد. این شاعر بلند آوازه ایرانی از فنون حکمت و علوم عقلی و نقلی و طب و ریاضی و موسیقی بهره‌ای کامل داشت و از علمای فلسفه و حکمت به‌شمار می‌آمده است.

دیوان اشعار نظامی گنجوی مشتمل بر قصاید، غزلیات، قطعات و رباعیات است. وی بین سال‌های ۵۹۹ تا ۶۰۲ هجری قمری درگذشت و مهم‌ترین اثر وی «پنج گنج» یا «خمسه» است.

کد خبر 558373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.