تصویب اعتبارهای بی‌سابقه در بودجه ۱۴۰۱ برای بخش آب

وزیر نیرو گفت: امروز موضوع «آب» را به‌عنوان مهم‌ترین مسئله کشور در دستور کار مجلس و دولت قرار دادیم که تصویب اعتبارات بی‌سابقه بخش آب بودجه ۱۴۰۱، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو «علی‌اکبر محرابیان» در نخستین نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه، نخبگان و صاحب‌نظران علمی و اجرایی کشور در موضوع آب درباره اهمیت ارتباط دانشگاه و صنعت، اظهار کرد: مجریان باید مشکلات و امور خود را با صاحب‌نظران در میان بگذارد تا به نتیجه ایده‌آل دست یابند.

وی، وظیفه اساتید را حضور فعال و ارائه پیشنهادهای مؤثر و کارشناسی دانست و خاطرنشان کرد: درخصوص موضوع آب و برق، زمینه فکری و شباهت‌های زیادی وجود دارد که امیدواریم با همکاری‌های گسترده شاهد موفقیت در این عرصه باشیم.

وزیر نیرو صنعت آب و برق را صنعتی پر افتخار دانست و افزود: این صنعت، صنعتی پر فراز و نشیب بوده که با تلاش جمعی به افتخارهای بزرگی دست یافته و نمونه آن صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای مختلف است.

محرابیان ادامه داد: به طور قطع می‌توان مشکلات صنعت آب و برق را رفع کرد. در دولت‌های نهم و دهم مشکلاتی بسیار بزرگ‌تر را در بخش بنزین و حامل‌های انرژی رفع کردیم و امروز نیز موضوع آب را به عنوان مهم‌ترین مسئله کشور در دستور کار مجلس و دولت قرار دادیم که تصویب اعتبارات بی‌سابقه بخش آب بودجه ۱۴۰۱، نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

وی اضافه کرد: افزایش تقاضای آب، بیانگر توسعه در زمینه‌های مختلف است. درحال‌حاضر میزان سرانه هر ایرانی در مقایسه با سال ۱۳۳۵ به دلیل توسعه جمعیت و نیاز بیشتر به آب، افزایش یافته که گویای توسعه در کشور است؛ البته این توسعه نامتوازن بوده و به صورت یکسان نیست.

وزیر نیرو مسئله آب را دارای سه وجه مهندسی، مدیریتی و اقتصادی برشمرد.

محرابیان گفت: باید موضوع‌های اصلاح و تقویت ساختار حاکمیتی و مدیریتی، طرح‌های توسعه‌ای و اقتصاد آب را مورد توجه قرار داد و این موضوع‌ها را که جزو برنامه‌های تدوین شده وزارت نیرو بوده است، در دستور کار قرار دهیم.

وی درباره برنامه تحولی در زمینه اصلاح و تقویت نظام حکم‌رانی آب، ادامه داد: یکی از محورهای این برنامه حضور و مشارکت ذی‌نفعان در مدیریت منابع آب است؛ همچنین شفافیت این حوزه که مصرف‌کنندگان به‌طورکامل در جریان شفاف منابع باشند لازم و ضروری است.

به گفته وزیر نیرو محور دوم این برنامه تحولی، تسریع در اجرای پروژه‌های آبی کشور است که طبق برنامه وزارت نیرو در سه دسته اضطراری، ویژه و دیگر طرح‌ها اولویت‌بندی شده است.

محرابیان با اشاره به نظام مصرف و تقاضا، بر لزوم اجرای برنامه‌های اصلاح الگوی کشت، آبیاری نوین و غیره در سطح کشور برای اصلاح این نظام تاکید کرد.

کد خبر 558346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.