دولت از مسئولیت احداث مترو در کلانشهرها شانه خالی نکند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که در تمام کشورهای دنیا ساخت مترو توسط دولت‌ها انجام می‌شود، گفت: قطار شهری طرحی صددرصد ملی است و مسئولان دولت نباید از این مسئولیت شانه خالی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل قربانی امروز _یکشنبه، هشتم اسفندماه_ در نطق میان‌دستور خود در سی‌ودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر، اظهار کرد: بر اساس گفته‌های مسئولان ستاد ملی کرونا امسال، محدودیت سفر در ایام نوروز مانند دو سال گذشته وجود ندارد، این موضوع حاکی از این است که به احتمال زیاد شهر اصفهان و دیگر نقاط مسافرپذیر وضعیت شلوغ‌تری نسبت به سال‌های قبل خواهند داشت.

وی ادامه داد: لازم است شهرداری اصفهان از اکنون با همراهی استانداری بر اساس تجربیات گذشته تمهیدات لازم را در حوزه مدیریت اقدامات نوروزی انجام دهد تا مبادا در این ایام با بحران مواجه شویم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکلات ترافیکی شهر، گفت: چند روز قبل از نوروز با وضعیت بحرانی‌تری در حوزه ترافیک مواجه خواهیم شد؛ مسئولان این حوزه از اکنون به فکر باشند تا ترافیک شهر را ساماندهی کنند.

وی با بیان این‌که زیرساخت‌های موجود شهر به ویژه خیابان‌های شرقی و غربی نمی‌تواند پاسخگوی حجم زیادی از خودرو باشد، تصریح کرد: در روزهای عادی سال نیز این خیابان‌ها دچار ترافیک سنگین است، بنابراین شهرداری، استانداری و پلیس راهور باید همکاری کنند تا در راستای یک‌طرفه‌سازی برخی خیابان‌ها حتی به صورت موقت اقدام شود، اگر از اکنون در این زمینه برنامه‌ریزی نشود، در آن ایام با بحران‌های سنگین ترافیکی روبه‌رو خواهیم بود.

قربانی با اشاره به زیبایی و نظافت شهر، گفت: در ایام نوروز، شهر باید طراوت ویژه‌ای داشته باشد و در این ارتباط باید برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود.

وی در خصوص موضوع اسکان نوروزی، اظهار کرد: اصفهان سال‌های قبل تجربیات خوبی در این حوزه کسب کرده که لازم است برای مدیریت اسکان مسافران نوروزی از این تجربیات استفاده شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این‌که در بودجه سال آینده رقم بسیار خوبی برای خطوط قطار شهری اصفهان دیده شده است، گفت: قطار شهری طرحی صددرصد ملی است و مسئولان دولت نباید از این مسئولیت شانه خالی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده کشور، رقم‌های مربوط به اوراق مشارکت حوزه حمل‌ونقل حذف شده و جایگزینی نیز برای آن تعیین نشده است، بنابراین اکنون که نمایندگان مجلس در حال بررسی بودجه هستند، لازم است در این زمینه نیز دقت کافی داشته باشند.

قربانی تصریح کرد: طرح‌های مربوط به قطار شهری در تمام کشورهای دنیا توسط دولت‌ها پیگیری و اجرا می‌شود، باید توجه کنیم که هزینه در نظر گرفته شده برای احداث مترو اگر بخواهد از جیب مردم پرداخت شود، قطعاً طرح‌های دیگر آسیب می‌بینند، بنابراین دولت باید در این خصوص برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر کلان‌شهرها بتوانند نحوه بهره‌برداری از بودجه را مدیریت کنند، هنر بسیار بزرگی است، بنابراین هزینه احداث نباید به صورت صددرصد بر دوش شهرداری‌ها باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ابهامی قانونی در خصوص احداث متروی کلانشهرها، گفت: ابهامی در قانون وجود دارد مبنی بر اینکه دولت می‌تواند ۵۰ درصد به توسعه قطار شهری کمک کند؛ در این راستا نمایندگان مجلس کمک کنند تا این قانون اصلاح شود و به جای کلمه "می‌تواند" کلمه "باید" قرار گیرد.

وی اظهار کرد: احداث مترو پروژه‌ای بلندمدت است، اما در خصوص بهره‌برداری از آن باید برنامه‌های مناسبی در نظر گرفته شود، طی دو سال گذشته به واسطه شیوع کرونا تعداد مسافران مترو کاهش یافته است، اما در مجموع سهم استفاده از مترو بسیار پایین‌تر از حد انتظار است و این موضوع باید بررسی شود.

کد خبر 558332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.