غرب در تدارک جنگ فرسایشی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، هشتم اسفندماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان پرونده‌سازی، پیش‌شرط توافق‌» به بررسی لزوم پایان یافتن ادعاهای سیاسی علیه مذاکرات هسته‌ای پرداخت و نوشت: گفت‌وگوهای ایران و کشورهای ۱+۴ با حل و فصل بسیاری از موضوعات اختلافی به یکی از خواسته‌های مهم تهران یعنی پایان یافتن ادعاهای سیاسی رسیده است؛ اختلافی که در رویکرد چند سال اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز مواضع جسته و گریخته برخی کشورهای غربی رخ نموده است.

این مهم نیز یکی از مسائلی بود که در گفت‌وگوی اخیر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه مورد بحث قرار گرفت و نشان از آن داشت که ایران این بار عزم خود را جزم کرده تا مانع از آن شود که اتهامات موهوم علیه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، بار دیگر آن را در کانون فشار ایران‌ستیزان قرار دهد.

از همان زمان که رژیم صهیونیستی مدعی شد اسنادی از انباری در شورآباد و طی عملیات امنیتی پیچیده به دست آورده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم نسبت به این ادعای واهی حساسیت نشان داد، ضرورت پیگیری این خواسته ایران در مذاکرات وین مبنی بر لزوم پایان دادن به ادعاهای سیاسی بیش از پیش نمایان شد. اسنادی که به ادعای رژیم صهیونیستی جزئیات محرمانه‌ای را از برنامه‌های پنهان ایران افشا می‌کند، بعد از توافق هسته‌ای تبدیل به دستاویزی از سوی آژانس شد و این نهاد برای پیگیری و بررسی آن ادعا، ایران را تحت فشار گذاشت.

فشارهای رژیم صهیونیستی با چراغ سبز آمریکا علیه آژانس تا جایی ادامه پیدا کرد که به رغم تأیید پایبندی تمام و کمال ایران به تعهدات برجامی خود، بار دیگر پرسش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران از سوی این نهاد بین‌المللی مطرح شود و آژانس کوشید درباره این ادعاها بدون دستیابی به مدارک غیرقابل استناد تحقیقاتی انجام دهد.

غرب در تدارک جنگ فرسایشی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غرب در تدارک جنگ فرسایشی» به بررسی مناقشه اوکراین پرداخت و نوشت: جنگ در اوکراین به روز سوم رسید، بدون آنکه نشانه‌هایی برای پایان آن باشد. برعکس همه نشانه‌ها حاکی از طولانی شدن آن است. روسیه فرمان حمله همه‌جانبه داده و گفته «تا رسیدن به همه اهداف مورد نظر پوتین جنگ را ادامه می‌دهیم» و رئیس‌جمهور اوکراین نیز بعد از تماس با رئیس‌جمهور فرانسه گفته که «سلاح‌ها و تجهیزات شرکای‌مان در راه است. ائتلاف ضد جنگ کار می‌کند»، ولی بیشتر از همه، سخنان ماکرون بوی یک جنگ همه‌گیر و طولانی می‌دهد: «جهان برای یک جنگ طولانی‌مدت آماده باشد».

به نظر می‌رسد غرب از فرسایشی‌شدن جنگ در هر نقطه از کره خاکی و حتی در قلب اروپا صرفه خود را می‌برد، خاصه اینکه چنین جنگی بین دو ملت روس‌تبار و شوروی مدار باشد که فرسایشی‌شدن آن از هر جهت روسیه را تضعیف اقتصادی و نظامی خواهد کرد و با ادامه جنگ و مرگ سربازان بیشتری از ارتش روسیه و کشته‌شدن اوکراینی‌ها، قدرت رهبری پوتین در میان روس‌ها نیز به اندازه موردنظر غرب آسیب خواهد دید.

حتی اگر این نقشه از پیش فکر شده آمریکا و اروپا نباشد، رفتار و گفتار فعلی آن‌ها نشان می‌دهد که روی فرسایشی‌شدن جنگی که خود در آن سربازی ندارند و می‌توانند سلاح‌های خود را در آنجا امتحان و با تحریم‌ها روس‌ها را تضعیف کنند، حساب باز کرده‌اند. صفی از تانک‌های روسی به همراه ماشین‌های نفربر با حمایت جنگنده‌ها در آسمان تصویری از یک نبرد تمام‌عیار را در اوکراین نشان می‌دهد.

اوکراین از نظر نظامی کشور چندان قدرتمندی نیست و برای بسیاری قابل پیش‌بینی است که احتمالاً عملیات ارتش روسیه برای تصرف و کنترل کامل کی‌یف خیلی زود به نتیجه خواهد رسید، اما در سومین روز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد و برخی نشانه‌ها از احتمال طولانی‌ترین شدن نبردها حکایت دارد.

غرب در تدارک جنگ فرسایشی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مراقب ترفند آمریکا باشید / عدم توافق بهتر از توافق بد است‌» نوشت: از آغاز دور هفتم مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۴+۱ در وین به‌منظور رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران نزدیک به چهار ماه می‌گذرد و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت یا شکست آن صرفاً به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد.

مقامات وزارت خارجه کشورمان در طول چهار ماه گذشته با تغییر ریل دیپلماسی در دولت سیزدهم، سه شرط اساسی «رفع همه تحریم‌ها»، «راستی‌آزمایی مؤثر» و «ارائه تضمین‌ها از سوی آمریکا» را مطرح و بر آنها پافشاری کرده‌اند ولی همچنان به دلیل خودداری آمریکا از لغو تحریم‌ها و دادن تضمین از یکسو و توسل آنها به عملیات تبلیغی و رسانه‌ای و تداوم تحریم‌ها علیه ایران و همچنین بی‌عملی اروپایی‌ها، مذاکرات وین به بن‌بست رسیده است.

طی یکی دو روز گذشته مقامات آمریکایی هم از عدم احتمال توافق خبر دادند و اظهارنظرها درباره قریب‌الوقوع بودن توافق در مذاکرات وین را «گمانه‌زنی‌های بسیار خام» توصیف کردند. وبگاه «آکسیوس» به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: اظهارات پاره‌ای از مقام‌های ایران و برخی از مذاکره‌کنندگان اروپایی مبنی بر اینکه ممکن است ظرف چند روز آینده توافق حاصل شود «گمانه‌زنی‌های بسیار خام» است و «تا وقتی همه مسائل باقی‌مانده حل نشوند توافقی در کار نیست.» «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید پنج‌شنبه گذشته طی نشست خبری در کاخ سفید باانداختن توپ در زمین، مدعی شد: «ما معتقدیم اگر ایران جدیت نشان دهد، می‌توانیم و باید به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام در ظرف چند روز دست یابیم. اما هنوز کارهای بیشتری وجود دارد که باید انجام شود».

غرب در تدارک جنگ فرسایشی

کد خبر 558297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.