خرس‌های قطبی موجوداتی از دنیای برفی

کاهش یخ‌های قطبی باعث شده تا خرس‌های قطبی برای شکار به مسافت‌های دورتر شنا و انرژی بسیاری صرف کنند که به‌راحتی قابل جایگزینی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خرس‌های قطبی، موجوداتی از دنیایی سرد و برفی هستند؛ دنیایی که بسیاری از ما حتی تحمل چند دقیقه ماندن در آن را نداریم. خرس‌های قطبی، نماد قطب شمال هستند و با وجود داشتن جثه تنومند و مهارت فوق‌العاده در شکار، نسل آن‌ها در معرض خطر جدی انقراض است.

چرا خرس‌های قطبی سفید هستند؟

خرس‌های قطبی دارای موهای سفید هستند؛ بنابراین با محیط تطابق پیدا می‌کنند. پوشش روی پوست آن‌ها شبیه به دانه‌های برف است. جالب است بدانید که پوشش روی خرس‌های قطبی هیچ رنگدانه سفیدی ندارد. پوست آن‌ها سیاه و موهای روی بدنشان تقریباً بی‌رنگ بوده که برف روی آن‌ها را پوشانده است. لایه ضخیمی از چربی روی بدن آن‌ها قرار گرفته است که هنگام شنا کردن آن‌ها را گرم می‌کند و باعث می‌شود که در هوای سرد دوام بیاورند.

آیا خرس‌های قطبی خوب شنا می‌کنند؟

خرس‌های قطبی شناگران ماهری هستند و می‌توانند در هر ساعت حدود ۹ کیلومتر شنا کنند و این کار را از طریق پنجه‌های خود و صاف نگه داشتن پا انجام می‌دهند. پنجه آن‌ها عاملی برای موفقیت در شنا است. خرس قطبی جزو پستانداران دریایی دسته‌بندی می‌شود؛ زیرا بیشتر زندگی خود را در آب‌های یخی اقیانوس‌های قطب شمالی سپری می‌کند.

جمعیت خرس‌های قطبی چقدر است؟

خرس قطبی جزو گونه‌های آسیب‌پذیر بوده و جمعیت آن‌ها ۲۰ تا ۲۵ هزار فرد در سراسر جهان است. متأسفانه دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند تا سال ۲۰۵۰ به دلیل ذوب شدن یخ‌ها دو سوم جمعیت فعلی این حیوانات شگفت‌انگیز ناپدید می‌شود.

یک خرس قطبی با چه سرعتی حرکت می‌کند؟

خرس‌های قطبی با وجود اندازه غول‌پیکر می‌توانند با سرعت تا ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. یک خرس قطبی هنگام راه رفتن می‌تواند سرعت متوسط تقریبی ۵.۶ کیلومتر در ساعت را حفظ کند.

خرس‌های قطبی چه رنگی هستند؟

با وجود اینکه خرس‌های قطبی سفید به نظر می‌رسند، اما جالب است بدانید آن‌ها در واقع بی‌رنگ هستند اما سفید به نظر می‌رسند؛ زیرا این خزها منعکس‌کننده نورهای نامرئی هستند و پوست زیر خز خرس‌های قطبی در واقع سیاه است. برای انسان و سایر جانداران که تنها قادرند نورهای مرئی را مشاهده کنند، خرس‌های قطبی به دلیل انعکاس نور در برف‌های محیط اطراف کاملاً استتار می‌شوند و قابل تشخیص نیستند؛ اما گوزن‌های قطبی که معمولاً شکار خرس‌های قطبی می‌شوند، به دلیل داشتن قدرت دید ماورای بنفش به راحتی خرس‌های قطبی را از برف‌های اطراف تشخیص می‌دهند.

وزن هر خرس نر معادل وزن پنج تا هفت مرد بالغ

یک خرس قطبی بالغ نر معمولاً بین ۳۵۱ تا ۵۴۴ کیلوگرم وزن دارد که این رقم معادل وزن پنج تا هفت مرد بالغ است. بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی خرس‌های قطبی، سنگین‌ترین وزن برای خرس‌های قطبی نر که تاکنون به ثبت رسیده یک تن بوده است. برعکس نرها، خرس‌های قطبی ماده نصف نرها یعنی چیزی حدود ۵۰ تا ۲۹۵ کیلوگرم وزن دارند؛ اما جالب است بدانید خرس‌های قطبی در بدو تولد بسیار کوچک هستند و وزن آن‌ها تنها به ۵۰۰ گرم می‌رسد. خرس‌های قطبی نر در سن هشت تا ۱۴ سالگی به سایز بلوغ خود می‌رسند در حالی که این سن در خرس‌های قطبی ماده حدود پنج تا شش سالگی است.

چند روز زندگی بدون غذا

وقتی یک خرس قطبی برای مدت هفت تا ۱۰ روز چیزی نخورد، می‌تواند سیستم متابولیسم خود را آن‌قدر کُند و آرام کند تا سروکله وعده غذایی بعدی پیدا شود. راز نجات این جانور چربی‌های جذب شده در بدن به واسطه تغذیه از خوک‌های آبی است، اما تغییرات جوی ذخیره غذایی این حیوانات را نیز به شدت کاهش داده و آن‌ها را به سوی همنوع‌خواری سوق داده است. اگرچه خرس‌های قطبی به خواب زمستانی نمی‌روند، اما خرس مادر تا زمان بزرگ شدن توله‌هایش در غار می‌ماند. خرس مادر در این مدت که معمولاً حدفاصل ماه‌های ژانویه تا مارس است نه چیزی می‌خورد نه چیزی می‌نوشد و نه دفع می‌کند.

خرس‌های قطبی حس چشایی فوق‌العاده‌ای دارند که از آن برای یافتن شکار کمک می‌گیرند. شامه این جانور به حدی قوی است که می‌تواند بوی یک خوک آبی ایستاده روی یخ‌ها را از فاصله ۳۲ کیلومتری تشخیص دهد. همچنین می‌تواند بوی خوک‌های آبی زیر یخ‌ها را از فاصله حدوداً ۸۰۰ متری تشخیص دهد.

انقراض دو سوم خرس‌های قطبی تا سال ۲۰۵۰ میلادی

خرس‌های قطبی برای شکار به یخ‌ها وابسته هستند. مطالعات نشان می‌دهد گرمای جهانی زمین و به دنبال آن ذوب یخ‌های قطبی برای انقراض دو سوم جمعیت خرس‌های قطبی تا سال ۲۰۵۰ میلادی کافی است. کاهش یخ‌های قطبی باعث شده تا خرس‌های قطبی برای شکار به مسافت‌های دورتر شنا کنند و انرژی بسیاری را صرف کنند که به راحتی قابل جایگزینی نیست. ایالات متحده آمریکا تحت قانون گونه‌های در معرض خطر مصوب سال ۲۰۰۸ میلادی، خرس‌های قطبی را در فهرست گونه‌های در معرض تهدید قرار داده و از سوی دیگر کانادا و روسیه نیز این جانور را در فهرست گونه‌هایی که نگرانی خاصی درباره آن‌ها مطرح است.

کد خبر 558293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.