فریزایر تولید داخل در رقابت با نمونه‌های مشابه

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: بیشتر فریزایرها به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که نمی‌توان برنامه‌ای برای خشک‌کردن مواد غذایی تنظیم کرد و بعد از روشن شدن در یک فشار و دمای عملیاتی ثابت پیش می‌رود؛ اما دستگاهی که توسط این مؤسسه ساخته شد قابلیت اعمال برنامه‌های مختلف را دارد.

محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه برای خشک‌کردن مواد غذایی در مقیاس بزرگ دو روش حرارتی و انجمادی وجود دارد، اظهار کرد: خشک‌کن انجمادی با استفاده از سرما، مواد غذایی را خشک می‌کند که این روش در داروسازی کاربرد بسیاری دارد.

وی افزود: این دستگاه محصول ورودی را با دمای تعیین شده و وابسته به نوع آن منجمد می‌کند و پس از انجماد تحت فشار وکیوم که کمتر از اتمسفر و حدود یک دهم تا یک هزارم میلی‌بار است، قرار می‌دهد و طی آن آب منجمد شده از محصول خارج می‌شود.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: این روش خشک‌کردن باعث می‌شود، خلل محصول باز بماند و حجم آن کاهش پیدا نکند. در این روش به دلیل اینکه به مواد غذایی یا دارویی حرارت داده نمی‌شود، محصول آسیب نمی‌بیند؛ البته به برخی محصولات پس از انجام مراحل تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد حرارت نیز داده می‌شود.

وی تاکید کرد: دستگاه خشک‌کن انجامی برای خشک‌کردن مواد غذایی و دارویی کاربرد دارد، اما به دلیل اینکه صنعت داروسازی حساسیت بیشتری نسبت به سایر صنایع دارد باید از تجهیزات قوی‌تری استفاده کرد.

حیدری اضافه کرد: اصلی‌ترین مانع برای گسترش استفاده از این دستگاه در صنعت غذا قیمت آن است؛ اگر قیمت این محصول مناسب باشد به دلیل اینکه دارای مزایا و ویژگی‌های برتری نسبت به سایر دستگاه‌های خشک کن مواد غذایی است و می‌تواند با کیفیت بسیار و مناسب مصرف‌کنندگان عمل خشک‌کردن را انجام دهد، مورد استفاده گسترده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بیس فریزایرها حدود ۱۲۰ سال پیش اختراع و طی ۷۰ سال اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: در دنیا فریزایرهای متنوعی تولید می‌شود، اما به مرور پیشرفت کرده و زمان فرایند خشک‌کردن و قیمت کاهش می‌یابد.

استادیار مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در رابطه با دستگاه ساخت این مؤسسه گفت: دستگاه خشک‌کن انجمادی این مؤسسه به درخواست سرمایه‌گذار طرح برای مواد غذایی خاصی ساخته شده است.

وی افزود: بیشتر فریزایرها به گونه‌ای طراحی می‌شود که نمی‌توان برنامه‌ای برای خشک‌کردن مواد غذایی تنظیم کرد و بعد از روشن شدن در یک فشار و دمای عملیاتی ثابت پیش می‌رود، اما دستگاهی که توسط این مؤسسه ساخته شد قابلیت اعمال برنامه‌های مختلف را نیز دارد که این دستاورد بسیار مهمی است.

حیدری اشاره کرد: از کاربرد برنامه‌های این دستگاه می‌توان به کوتاه شدن زمان فرآیند خشک کردن در برخی از محصولات تا حدود ۵۰ درصد اشاره کرد؛ به عنوان مثال اگر با دستگاه‌های دیگر فرآیند خشک‌کردن محصول ۲۴ ساعت زمان می‌برد، با کمک این دستگاه زمان ۵۰ درصد کاهش می‌یابد؛ در نتیجه با افزایش تولید دستگاه می‌توان از مزایای آن در صنعت بهره‌مند شد.

وی در رابطه با قیمت بالای دستگاه‌های خشک‌کن انجامی گفت: خشک‌کن‌های حرارتی در بازار ایران قیمت مناسبی دارد، اما نوع انجمادی این دستگاه‌ها گران است و نمی‌توان آن‌ها را به تولید انبوه رساند. مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز در راستای کاهش قیمت و استفاده گسترده در صنایع فعالیت‌هایی انجام داده است تا افراد مشتاق بتوانند از دستگاه استفاده کنند.

کد خبر 558282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.