بوی قهرمانی استقلال می‌آید/ برکناری عزیزی‌خادم عجیب بود!

امید نمازی از عزل عجیب عزیزی‌خادم و جانشین احتمالی وی در فدراسیون، وضعیت پرسپولیس و استقلال، داستان سربازی بازیکن‌ها، تیم‌ملی فوتبال، اسکوچیچ و لژیونرهای ایران می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از انتشار بخش نخست گفت‌وگو با امید نمازی، مربی تیم فوتبال هیوستون دینامو در لیگ MLS آمریکا درخصوص دربی فوتبال اصفهان، بخش دوم صحبت با وی را در رابطه با لیگ‌برتر و مسائل روز و مهم فوتبال ایران، در ادامه می‌خوانید.

عملکرد استقلال به‌عنوان صدرنشین لیگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌خاطر گل‌نخوردن استقلال در بازی‌ها، باید از مجیدی و کادر فنی وی تقدیر کرد. همین تاکتیک و ویژگی باعث شده در اکثر بازی‌ها برنده باشند؛ حتی اگر نتایج یک بر صفر و با حاشیه گل کم بوده است. این تاکتیک در استقلال جا افتاده و اعتماد به‌نفس و شخصیت خاصی به آنان داده است. حتی در بازی مقابل فجر با وجود در اختیار نداشتن مرادمند و یزدانی، باز هم گلی دریافت نکردند و پیروز میدان شدند.

به سبک بازی استقلال به‌شدت انتقاد می‌شود، آیا انتقادها بجا است؟ استقلال محتمل‌ترین گزینه قهرمانی به‌شمار می‌رود

حفظ کلین‌شیت و فرصت‌طلبی در فوتبال خیلی مهم است تا حتی بدون نمایش تماشاگرپسند امتیاز کامل را یکی پس از دیگری از آن خود کنید. این شیوه‌ای است که استقلال پیاده کرده و از صحبت‌های خود فرهاد مجیدی هم مشخص است که فقط به‌دنبال نتیجه‌گیری و قهرمانی به‌همراه استقلال است و بوی قهرمانی استقلال هم می‌آید. تماشاگران به‌دنبال قهرمانی هستند و این برای تماشاگران مهم است. امسال برای نخستین‌بار فرهاد مجیدی از ابتدای فصل استقلال را بسته و شاید بهتر باشد با همین روند جلو بروند تا به هدفشان که قهرمانی است برسند و پس از دستیابی به قهرمانی پس از چندین سال، آرام‌آرام شیوه بازی خود را جذاب‌تر کنند.

به‌نظر می‌رسد مجیدی راه پیروزی را با الگوبرداری یاد گرفته درست است؟ تیمشان را چگونه می‌بینید؟

پرسپولیسِ برانکو در فصل شانزدهم نیز به‌دنبال این بود که نخست گل نخورد یا سخت گل بخورد. تیمی که سخت گل می‌خورد مدعی قهرمانی است؛ چراکه بالاخره یک فرصت گلزنی ایجاد می‌کند. ارسلان مطهری کم بازی می‌کند اما هر زمان به زمین می‌آید، برای استقلال گلزنی می‌کند. یامگا نیز خیلی‌خوب کار کرده و ژستد نیز با اینکه گل نمی‌زند در فشارها و توپ‌های هوایی عملکرد مناسبی داشته است. در مجموع استقلال کامل‌ترین تیم ایران را دارد و در هر پست، یک یا دو بازیکن خیلی خوب در اختیار مجیدی است.

این‌روزها صحبت‌های زیادی در رابطه با سربازی رفتن دو مدافع استقلال می‌شود؛ برخی می‌گویند مدافعان استقلال نیز مانند سایر بازیکنان هستند و نباید سربازی رفتنشان به تعویق بیفتد. اگر قانونی باشد و آن قانون برای تمام تیم‌ها یکسان، باید همه از آن تابعیت کنند و تیمشان را تحت آن شرایط و بدون بازیکنان سرباز هدایت کنند؛ ولی در فوتبال ایران تبعیض وجود دارد و برخی مواقع در بحث سربازی هم این اتفاق برای بازیکنان و تیم‌ها رخ می‌دهد.

پرسپولیس این فصل صلابت همیشگی را نداشت؛ کماکان مدعی قهرمانی هستند؟

پرسپولیس بازیکنان زیادی در این دو سه سال گذشته از دست داده است. کادر فنی‌شان عملکرد خوبی داشته و سال گذشته قهرمان شد. نبود آل‌کثیر و جدایی نورالله‌ی و مغانلو تأثیرگذار است و باعث نزول پرسپولیس شده که در طول فصل شاهدش بوده‌ایم، مدعی هستند اما قدرت سال‌های گذشته را ندارند و بازی‌هایی را که باید پیروز شوند، به‌راحتی از دست می‌دهند.

طرفداران سرخابی از حمایت‌های خاص وزیر ورزش و جوانان پیشین و فعلی می‌گویند؛ آیا قهرمانی‌ها به کمک وزارت برمی‌گردد؟

به حرف و حدیث‌های این‌گونه اعتقادی ندارم. در این چند ساله اقدام به‌خصوصی ندیدم که باعث شود پرسپولیس به قهرمانی‌هایش برسد. این صحبت‌ها فقط از جانب تیم‌هایی مطرح می‌شود که نتیجه نمی‌گیرند و حتی ممکن است امسال پرسپولیس همین مسئله را برای استقلال بهانه کند. تیم باید در زمین کار خودش را انجام دهد و این مسائل اثری روی نتایج نخواهد داشت.

به فدراسیون فوتبال سر بزنیم؛ نظرتان در رابطه با برکناری عزیزی‌خادم از سمت ریاست چیست؟

برکناری عزیزی‌خادم برای من اتفاق عجیبی بود. درون فوتبال ایران نیستم اما نتایج خوب تیم‌ملی و اینکه ایران به‌راحتی و با وجود خطر حذف در مرحله مقدماتی به جام‌جهانی صعود کرد در دوران ریاست عزیزی‌خادم اتفاق افتاد. تأثیر وی در این صعود، حمایت از دراگان اسکوچیچ و زمان دادن به وی بود؛ او به اسکوچیچ اعتماد به‌نفس داد؛ درحالی‌که شاید یک رئیس فدراسیون دیگری او را برکنار می‌کرد و به‌دنبال اسم بزرگ‌تری می‌رفت، اما حداقل در این مسئله کار عزیزی‌خادم خوب بود. ولی اتفاقات دیگری در فدراسیون رخ داده که من از آن بی‌خبرم؛ قطعاً مسائلی وجود داشته که باعث شده هشت نفر هیئت رئیسه به عزل وی رأی دهند و به‌دنبال جایگزینی شخص دیگری هستند.

از مسائل پشت پرده مانند جادوگری در فدراسیون زیاد صحبت می‌شود!

مسئله جادوگری یک چیز مسخره است. نمی‌دانم عزیزی‌خادم واقعاً به جادوگری اعتقاد داشته یا نه و منظورش از خوبان عالم چه بوده است! وقتی در فوتبال ایران همراه تیم‌ملی و ذوب‌آهن بودم هنگامی که بحث‌های جادوگری می‌شد، خنده‌ام می‌گرفت. این مسائل جایی در فوتبال ندارد و فقط در فوتبال ایران مطرح می‌شود، جاهای دیگر اصلاً نشنیده‌ام.

عزیزی‌خادم چندین مشاور داشت که مانع از سوال پرسیدن از وی می‌شدند؛ فکر می‌کنید این اقدام درست بود؟

شاید این هم علامتی باشد برای کارهای خلافی که اتفاق افتاده بود و نمی‌خواستند در رسانه‌ها درز پیدا کند. عزیزی‌خادم انسان زرنگ و باهوشی است و می‌دانست چه کاری انجام می‌دهد؛ اما شما می‌توانید در یک کاری باهوش باشید و خوب عمل کنید یا اینکه باهوش باشید اما اشتباه کنید. باید مشخص شود عزیزی‌خادم چه راهی را پیش گرفته بوده است. در واقع او در راه اشتباه و خلاف با هوش عمل کرد.

انتخاب ماجدی را به‌عنوان سکاندار موقت فوتبال ایران درست می‌دانید؟

از میرشاد ماجدی شناخت کمی دارم؛ اما او یک فوتبالی از بدنه ورزش است و در این موقعیت می‌تواند به فدراسیون کمک کند و از پس سرپرستی فدراسیون فوتبال برمی‌آید. البته که باید فکری اساسی درخصوص آینده فوتبال شود و اگر تصمیم بر این باشد که عزیزی‌خادم به‌طور کامل برکنار شود باید مجدداً مجمع انتخاباتی برگزار شود. اشخاصی را که از سیاست آمده‌اند، به‌هیچ‌وجه مناسب ریاست فدراسیون نمی‌دانم؛ باید یک فوتبالی که سابقه مدیریت نیز دارد و راه و روش ارتباط با کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا را بلد باشد، به منصب ریاست بنشیند. علی کریمی چون از بدنه فوتبال است و در فوتبال بزرگ شده، درد و دوای فوتبال ایران را می‌داند و حتی محمد دادکان هم می‌توانند گزینه مناسبی باشند. البته که زمانی‌که وارد رأی‌گیری می‌شویم، همه‌چیز سیاسی و پیچیده خواهد شد.

درخصوص عملکرد اسکوچیچ بگویید؛ او سرمربی ایران در جام‌جهانی باشد یا خیر؟ شما با کدام دسته موافقید؟

اسکوچیچ بدون شک عملکرد فوق‌العاده‌ای همراه ایران داشته، او لیاقت دارد که با کسب این نتایج عالی و صعود زودتر از موعد به جام‌جهانی، سرمربی ایران در جام‌جهانی باشد. معتقدم کسی بهتر از او نمی‌تواند در حال حاضر به ایران کمک ویژه‌ای کند. بزرگ‌ترین نام‌ها هم که بیایند باز هم اسکوچیچ شرایط بهتری دارد. او از بازیکنان شناخت دارد و رابطه خوب و نزدیکی با بازیکنان و کادر فنی‌اش برقرار کرده است. وجود کریم باقری و وحید هاشمیان هم تأثیرگذار بوده و در مجموع احساس می‌کنم کادر فنی خوبی عهده‌دار ایران است و نباید به آن دست زد؛ اصطلاحی در فوتبال وجود دارد که می‌گوید وقتی مربی کارش را درست انجام می‌دهد چرا باید تغییر کند؟

برخی اعتقاد دارند او سرمربی بزرگی نیست؛ سابقه مربیگری در تیم‌های بزرگ را ندارد و باید به جای اسکوچیچ سرمربی با تجربه و بزرگ‌تری بیاید

با این طرز فکر موافق نیستم. با کی‌روش کار کرده‌ام، او واقعاً مربی خوب، باتجربه‌، باهوش و بزرگی است؛ اما او هم در مقطعی کارش را آغاز کرد و با جوانان پرتغال قهرمان دنیا شد، اما کسی وی را نمی‌شناخت؛ از آنجا کار کی‌روش استارت خورد. شروع کار اسکوچیچ نیز از تیم ملی ایران بود و باید بگذاریم به راهش ادامه دهد. با شناختی که از وی دارم، احساس می‌کنم مربی برازنده‌ای است و دانش این را دارد که در سطح بالای فوتبال مربیگری کند. هیچ الزامی نیست مربی بزرگی بیاوریم که سرنوشت ویلموتس دچارمان شود.

به‌نظر شما بهترین بازیکن حال‌حاضر فوتبال ایران چه کسی است؟

بازیکنان خوب و باکیفیت زیادی داریم؛ از یک نفر نمی‌توانم نام ببرم. این نسل از فوتبالیست‌های ایران بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران هستند. این تیم کمی از تیم‌ملی ۹۸ ندارد، آن‌ها خیلی خوب بودند اما بازیکنان این دوره هم نه تنها کمتر نیستند بلکه شاید بهتر باشند. یکی از آنان مهدی طارمی است که در بالاترین سطح فوتبال اروپا حرفی برای گفتن دارد و در تیمش نقش ویژه و مهمی را ایفا می‌کند. این نمونه‌ها را کمتر داشته‌ایم اما تعداد لژیونرهایی که هم‌اکنون در سطح اول فوتبال اروپا بازی می‌کنند، زیاد هستند. بیشترین تعداد لژیونر را الان داریم و می‌توانیم موفقیت تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی قطر و صعود به مرحله حذفی را ببینیم.

در رابطه با دیگر مهاجم لژیونرمان بگویید؛ خیلی‌ها از تیم جدید سردار و ترک روسیه پس از پنج سال می‌گویند، لورکوزن انتخاب درستی برای آزمون بود؟

«سردار» در روسیه خیلی موفق بود و کارش را در آنجا انجام داد. در این چند سال عملکرد خوبی داشت؛ اما باید یک بازیکن خودش را به چالش بکشد و سعی کند هر روز پیشرفت کند و تاوان آن، تلاش سخت است. پیشرفت جایی رقم می‌خورد که وارد چالشی شوید و بر آن غلبه کنید. در لورکوزن ممکن است بازیکنان زیادی در پست سردار آزمون باشند ولی سردار باید با تلاش زیاد نظر مربی را جلب کند و خودش را به اثبات برساند و جایی را برای خودش در لورکوزن بیابد. هر زمان این اتفاق افتاد با توجه به استعدادش، در بوندس‌لیگا نیز موفق خواهد شد.

پرسش پایانی؛ دوست دارید با کدام تیم بزرگ در جام‌جهانی هم‌گروه شویم؟

موفقیت در جام‌جهانی به قرعه‌کشی و حریفانی که به ما برخورد می‌کنند، بستگی دارد. باید ذکر کنیم تیم ضعیف کمتر به جام‌جهانی راه پیدا می‌کند و جام‌جهانی مطمئناً چالش‌های خاصی را خواهد داشت. با این تیمی که می‌بینم، می‌توانیم برای هر حریفی مشکل‌ساز باشیم. نمایش‌های خوبمان مقابل پرتغال، اسپانیا و آرژانتین تجربه‌هایی شده تا از این موقعیت استفاده و در جام‌جهانی ۲۰۲۲ از گروه صعود کنیم. اعتقاد دارم حتی اگر با تیم‌ملی آلمان هم‌گروه شویم، نمایش خوبی ارائه خواهیم داد. تیم‌های زیادی هستند که می‌توانیم در مقابلشان نتیجه بگیریم.

گفت‌وگو از: علی کریمی_خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 558277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.