۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
بی‌ثباتی مدیریت شهری در رشت

طی سال‌های اخیر نبود ثبات مدیریت شهری و تغییرات مکرر سکان‌دار شهرداری رشت به دلایل مختلف، به مهم‌ترین مانع رشد و توسعه شهری مرکز استان گیلان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سال ۱۲۸۶ تاکنون در شهر رشت حدود ۵۴ نفر به عنوان شهردار و سرپرست شهرداری انتخاب شده‌اند و به طور کلی در پنج دوره گذشته شورای اسلامی شهر، رشت یکی از بی‌ثبات‌ترین شهرهای ایران از لحاظ مدیریت شهری بوده است و شهروندان آن هر دوره شاهد کشمکش‌های اعضای شورای اسلامی شهر با سکان‌دار مدیریت شهری بر سر مسائل و موضوعات گوناگون بوده‌اند. بسیاری از مواقع عمر مدیریت این شهر کمتر از یک سال بوده است.

با روی کار آمدن شورای ششم در مردادماه امسال "سیدمحمد احمدی" شهردار رشت که از مهرماه ۱۳۹۹ با ۹ رأی اعضای شورای پنجم رشت به عنوان شهردار این شهر انتخاب شده بود، با ٩ رأی اعضای شورا در سمت خود ابقاء شد، اما وی دهم شهریورماه با حضور در جلسه شورای اسلامی رشت که به صورت غیرعلنی برگزار شده بود، به دلیل مسائل شخصی و بیماری استعفای خود را تقدیم شورا کرد و در ادامه اعضای شورای اسلامی رشت هفتم مهر ۱۴۰۰ در جلسه علنی شورا با ٩ رأی "سیدامیرحسین علوی" را به عنوان شهردار جدید شهر رشت انتخاب کردند که وی عضویت در شوراهای اسلامی چهارم، پنجم و ششم را در کارنامه خود داشت. حکم علوی نیز پنجم آبان‌ماه امسال از سوی وزیر کشور صادر شد و وی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، اما در کمتر از دو ماه گذشته دو بار طرح سوال از شهردار توسط اعضای شورای اسلامی شهر رشت انجام شد و در نهایت در جلسه روز چهارشنبه _چهارم اسفندماه سال ۱۴۰۰_ نامه هشت عضو شورای اسلامی شهر رشت به رئیس شورای اسلامی شهر که خواهان استیضاح "سیدامیرحسین علوی" شهردار رشت بودند، اعلام وصول شد و بر این اساس امروز (یکشنبه) ساعت ۱۰ صبح، جلسه استیضاح شهردار رشت برگزار می‌شود و اگر "سیدامیرحسین علوی" رأی اعتماد هشت نفر از ۱۱ عضو شورا را کسب نکند از سمت خود برکنار می‌شود.

علت استیضاح شهردار رشت چیست؟

محمدحسین واثق‌کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در طرح سوال از شهردار رشت، ۱۱ سوال در صحن شورای اسلامی شهر از سوی اعضای شورای اسلامی شهر مطرح شد و از ابتدای آغاز به کار شهردار بحث پل‌های عابر پیاده یکی از دغدغه‌های اصلی اعضای شورای اسلامی رشت بود که هزینه سنگینی را در بخش‌های مختلف به شهروندان تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، تعداد ۲۵ نفر از عابران پیاده بر اثر حادثه تصادف با خودرو در سطح شهر جان خود را از دست داده‌اند، که آمار نگران‌کننده‌ای است، ادامه داد: در طرح سوالی که کمتر از دو ماه پیش از شهردار انجام شد، وی قول‌هایی داد تا موضوع پل‌های عابر پیاده را به لحاظ حقوقی از شرکت‌های مجری پیگیری کند و این امکانات را به صورت سالم و مناسب در اختیار شهروندان قرار دهد که عملی نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت می‌افزاید: شهردار رشت در جلسه پاسخ، مطرح کرد پل‌های عابر پیاده درست شده و تنها تعداد ۲.۵ دستگاه از آن خراب است. روز بعد گروه سه نفره‌ای از اعضای شورای اسلامی شهر از پل‌های سطح شهر بازدید کردند که مشخص شد، تنها پنج پل سالم است و ۱۱ دستگاه پل مکانیزه دارای مشکل اساسی است و شهروندان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

وی تصریح می‌کند: موضوع تغییر وضعیت ۲۹۰ نفر از کارکنان ایثارگر شهرداری توسط اعضای شورای اسلامی شهر اعلام و به شهردار تاکید شده بود که پرونده‌های این افراد را تکمیل و جهت تعیین تکلیف به استانداری گیلان ارسال کند که وی در جلسه پاسخ اعلام کرد که حدود ۱۹۶ فقره پرونده تکمیل و به استانداری ارسال شده و در انتظار نتیجه است. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم مشخص شد که شهردار در فرصت ۱۰ روزه پاسخ خود به سوال‌های اعضای شورای اسلامی شهر، بلافاصله مکاتباتی با استانداری گیلان انجام داده است و به دلیل ارسال نکردن پرونده‌ها، نامه و اسامی ارسالی به شهرداری برگشت خورده و در بایگانی این نهاد است.

توجه نکردن به رفع معضلات شهر و شهروندان چالش شهرداری

کارگرنیا می‌افزاید: وضعیت پرداخت نکردن حقوق قانونی و اضافه‌کار کارگران حجمی و سایر کارگران مجموعه شهرداری، مشکلات ترافیک شهر و ساماندهی نکردن مشاغلی که سبب ایجاد ترافیک در سطح شهر رشت در دو مرحله سوالاتی از شهردار رشت پرسیده شد و اعضای شورای اسلامی شهر خواستار بررسی، تنظیم و ارائه لایحه‌ای در این رابطه شدند، اما هیچ‌گونه اقدامی عملی توسط شهردار انجام نشده است.

وی با بیان این که صدور پروانه برای زمین‌های فاقد سند و ساخت‌وسازها در طرح سوال مطرح شد که هنوز این مشکل رفع نشده است، می‌گوید: ساماندهی دست‌فروشان توسط شهرداری یکی از سوالاتی بود که توسط اعضای شورای اسلامی شهر مطرح شد، زیرا این موضوع به یکی از مشکلات اساسی شهر رشت تبدیل شده است و با توجه به این که در روزهای پایانی سال قرار داریم روزانه تعداد این افراد افزایش یافته است و مشکلاتی را برای رفت‌وآمد شهروندان و کسب‌وکار مغازه‌داران و اصناف دارای مجوز ایجاد کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت می‌افزاید: ۱۱ سوال در مرحله دوم از "سیدامیرحسین علوی" شهردار رشت پرسیده شد که هفت پاسخ وی برای اعضای شورای اسلامی شهر قانع‌کننده نبود و حدود هشت نفر طرح استیضاح شهردار را به من دادند. در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام وصول شد و روز پنجشنبه به صورت مکتوب آن را به شهردار ابلاغ کردم. روز یکشنبه ساعت ۱۰ صبح وی باید در جلسه استیضاح حاضر شود و به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر پاسخ دهد.

وی تصریح می‌کند: جلسه روز یکشنبه شورای اسلامی شهر، جلب اعتماد توسط شهردار است و اگر هشت نفر از اعضای شورای اسلامی شهر به شهردار فعلی رشت رأی اعتماد ندهند، وی برکنار و در همان جلسه، سرپرست شهرداری انتخاب خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت می‌افزاید: اگر در کمتر از دو ماه گذشته سوال‌های زیادی مطرح و تذکرات متعددی به شهردار رشت داده شده است، دلیل آن از دستت ندادن زمان بوده، زیرا زمان برای اعضای شورای اسلامی شهر بسیار مهم و ارزشمند است.

وی خاطرنشان می‌کند: هدف اعضای شورای اسلامی شهر رشت در دوره ششم، انجام کارهای مثبت و ایجاد تغییراتی درخور شهروندان این شهر است و سال ۱۴۰۱ آغاز اقدامات عملی شهرداری برای ارتقای شهر رشت خواهد بود.

کد خبر 558267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.