لزوم تبدیل رعایت دستورات بهداشتی به عادت افراد/ایمنی جمعی درحال وقوع است

قائم‌مقام نظام پزشکی اصفهان راه مقابله با عادی‌انگاری خطر کرونا را در جامعه، دادن اطلاعات واقعی به مردم دانست و گفت: ظواهر امر و مراجعات به مراکز درمانی نشان می‌دهد که ایمنی گله‌ای، درحال اتفاق افتادن است که باید رعایت دستورهای بهداشتی به عادت افراد تبدیل شود.

محسن مصلحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با ایجاد هر سویه جدید کرونا ازجمله امیکرون، رعایت اصول بهداشتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک، تهویه مناسب در فضاهای مختلف، جلوگیری از تجمع‌های غیرضروری و واکسیناسیون بهترین راه ایجاد ایمنی برای افراد است.

وی انجام واکسیناسیون را زمانی مؤثر دانست که هنوز موج تازه‌ای از همه‌گیری آغاز نشده بود و افزود: این موضوع دو دلیل دارد؛ نخست اینکه پس از انجام واکسیناسیون تا زمانی که ایمنی و علائم اولیه ایمنی حاصل شود، دست‌کم دو تا سه هفته طول می‌کشد، دوم اینکه دریافت واکسن در دوران پیک، به اندازه زمان‌های عادی ایمنی ایجاد نمی‌کند؛ با این حال تکمیل واکسیناسیون ضروری است.

باید به کرونا عادت کرد

قائم‌مقام نظام پزشکی اصفهان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بهترین راه کنترل همه‌گیری ویروس معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست کلی در دنیا این است که فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و اقتصادی در جامعه، تا حد امکان تعطیل نشود، ضروری است که پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم؛ چون اکنون محور صحبت در دنیا این است که به جای انکار و تکذیب، با یک رفتار و زندگی جدید به حضور کرونا عادت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تبدیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عادت افراد جامعه، ادامه داد: باید این عادت‌های جدید را بپذیریم تا بتوانیم با کمترین تعطیلی فعالیت‌های مختلف ازجمله آموزشی در سطوح آموزش و پرورش و آموزش عالی روبه‌رو شویم.

کودکان گروه پرخطر هستند

مصلحی، درباره آسیب‌پذیری کودکان در برابر ابتلاء به سویه جدید ویروس کووید ۱۹ افزود: کودکان گروه آسیب‌پذیرتر و پرخطری هستند؛ چون برخی سویه‌ها ازجمله امیکرون در آن‌ها بیشتر بروز پیدا کرده و با علائم متفاوتی همراه است، درحالی‌که مقاومت کودکان در برابر بیماری‌ها نیز کمتر است و تعداد اندکی از کودکان واکسن دریافت کردند. بنابراین اگر بخواهیم ناچار به تعطیلی یا محدودیت‌های حداکثری فعالیت‌های مختلف در جامعه نشویم، باید میزان رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون افزایش یابد.

وی درباره کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه با وجود وضعیت قرمز امیکرون، گفت: خستگی از شرایط و عادی‌انگاری، یکی از پدیده‌هایی است که در اپیدمی‌های طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد و راه مقابله با عادی‌انگاری هم این است که مسئولان، اطلاعات را به شکل واقعی و صادقانه به مردم ارائه دهند.

شرط تأثیرگذاری هشدارهای سلامت در اوج پیک ششم کرونا

قائم مقام نظام پزشکی اصفهان با انتقاد از اعلام هشدارهایی مانند کرونا در کمین است در رسانه ملی، افزود: مطالعات جامعه‌شناختی اپیدمیلوژیک و روان‌شناسی ثابت کرده است که تکرار چنین هشدارهایی باعث می‌شود انسان به شنیدن آن‌ها عادت کند؛ درحالی‌که راه درست این است که مفاهیم به مردم منتقل شود، یعنی متخصصان مربوط به هر بخش در حوزه‌های مختلف با سبک درست و استفاده از تکنولوژی و روش‌های آموزشی مناسب، برای مردم توضیح دهند که نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری چه پیامدهایی برای فرد به دنبال خواهد داشت.

وی شرط تأثیرگذاری هشدارهای سلامت در اوج پیک ششم کرونا را مطرح کردن صادقانه و علمی واقعیت‌ها با مردم دانست و گفت: استفاده از این روش برای قانع کردن مردم به رعایت پروتکل‌ها، تأثیر درازمدت خواهد داشت؛ اما اگر با کلمات و جملات ترسناک سعی کنیم قبول موضوع را به افراد تحمیل کنیم، افراد دچار تناقض می‌شوند.

ایمنی گله‌ای به مرور در حال وقوع است

مصلحی با اشاره به ورود به سومین سال همه‌گیری کرونا، ادامه داد: تعطیلات نوروز در پیش است و اگر عادی‌انگاری به شکل کنونی ادامه یابد، شاهد ایجاد موج تازه‌ای از انتشار ویروس در جامعه خواهیم بود. از آنجا که پیش‌بینی می‌شود کرونا تا ۱۰ سال آینده نیز با ما خواهد بود، راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم.

وی درباره ایمنی گله‌ای در جامعه گفت: نمی‌توان عدد و رقم درباره سطح دسترسی به ایمنی گله‌ای در جامعه اعلام کرد؛ اما ظواهر امر و مراجعات به مراکز درمانی نشان می‌دهد که این امر به مرور در حال اتفاق افتادن است. البته این بدین معنا نیست که پروتکل‌ها را رعایت نکنیم؛ همان‌طورکه آنفولانزا، سرماخوردگی و ویروس‌های مشابه هم این حالت را دارند به ویژه آنکه هنوز برخی ابعاد ویروس کرونا ناشناخته مانده است.

کد خبر 558262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.