مقارنه ماه و مریخ را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه ۲۶ روزه و سیاره مریخ یکشنبه _هشتم اسفندماه_ در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند و ماه با جدایی زاویه‌ای سه درجه و ۳۱ دقیقه قوسی از سمت جنوب مریخ عبور می‌کند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکشنبه _هشتم اسفندماه_ ساعت ۰۱:۵۵ ماه به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین می‌رسد و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است.

وی افزود: زمانی که ماه به صورت ماهانه این مسیر بیضوی را در اطراف زمین طی می‌کند فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز با توجه به این فاکتور بین ۲۹.۴ دقیقه قوسی و ۳۳.۵ دقیقه قوسی تغییر می‌کند همچنین روشنایی آن نیز دچار تغییر می‌شود. تشخیص این مسئله در عمل دشوار است، زیرا همزمان فازهای ماه نیز تغییر می‌کند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: امشب ماه از فاصله ۳۶۷ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند و با قطر زاویه‌ای ۳۲.۴۷ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود. امشب ماه ۲۶ روزه در فاز هلال کاهنده حدود ۱۳ درصد روشنایی دارد و حدود ساعت ۰۴:۲۴ طلوع می‌کند.

مقارنه ماه و سیاره مریخ

وی تصریح کرد: ماه ۲۶ روزه و سیاره مریخ یکشنبه _هشتم اسفندماه_ در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند و ماه با جدایی زاویه‌ای سه درجه و ۳۱ دقیقه قوسی از سمت جنوب مریخ عبور می‌کند. این دو جرم از موقعیت رصدخانه لارستان در آسمان سپیده‌دم قابل مشاهده هستند و ساعت ۰۳:۵۷، دو ساعت و ۲۱ دقیقه قبل از طلوع خورشید، در آسمان ما کنار هم ظاهر می‌شوند.

فخرایی فرد اظهار کرد: ماه و سیاره مریخ قبل از محو شدن از دید، به ارتفاع ۲۲ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی می‌رسند. سپیده‌دم حدود ساعت ۰۶:۰۳ روی خواهد داد و تنها قمر زمین و سیاره مریخ در صورت فلکی قوس قرار خواهند داشت. قدر ماه منفی ۱۰.۷ و قدر سیاره مریخ ۱.۳ است، این پدیده با چشم غیر مسلح قابل رصد است. جدایی اجرام در صورت رصد با تلسکوپ در حدی نیست که در یک میدان دید قابل مشاهده باشند.

کد خبر 558230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.