کوه قائمیه یکی از مقاصد گردشگری اصفهان می‌شود/ لزوم اجرای طرح جامع برای ناژوان

"سال آینده بودجه مناسبی برای پروژه‌هایی همچون فاز دو پارک دوچرخه‌سواری کوهستانی با مشارکت فدراسیون دوچرخه‌سواری در کوه قائمیه در نظر گرفته شده است که امیدواریم با رویکرد مشارکتی اجرا شود، بی‌شک در سال‌های آینده کوه قائمیه یکی از مقاصد گردشگری اصفهان خواهد بود."

به گزارش خبرنگار ایمنا، "کوه قائمیه" یکی از پتانسیل‌های مهم گردشگری و تفریحی در محدوده منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان به‌شمار می‌رود، اما در سال‌های اخیر مغفول مانده است، این در حالی است که اجرای طرح‌های متنوع می‌تواند در آینده‌ای نزدیک این کوه را به قطب گردشگری اصفهان تبدیل کند.

ساماندهی ورودی قائمیه، خارج شدن این خیابان از بن‌بست، اتصال آن به خیابان آتشگاه و کنارگذر غرب مهم‌ترین گام برای رونق‌بخشی و گردشگرپذیر شدن کوه قائمیه است که بنا بر اظهار نظر مدیر منطقه ۱۳ شهرداری، با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در حوزه توسعه محله و منطقه، در آینده نزدیک به قطب گردشگری شهر اصفهان و محل ارائه انواع خدمات و ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی تبدیل خواهد شد.

همچنین به منظور ایجاد دسترسی مناسب معابر به کوه قائمیه، پروژه "افق رنگین‌نما" تعریف شده است که در راستای آن دسترسی معابر اصلی به کوه میسر می‌شود؛ پروژه پارک کوهستانی که تحت عنوان بوستان آفرینش طراحی و مجوز اولیه آن صادر شده است، یک مجموعه تفریحی و فرهنگی خانواده‌محور است که به منظور سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی به محله با بعد منطقه‌ای و شهری شامل بخش‌های قابل توجهی از جمله بوستان نوجوان، بوستان موضوعی کودک و بوستان هنر و طبیعت در بستر کوه طراحی شده است.

به‌منظور آگاهی هرچه بیشتر از برنامه‌های منطقه ۱۳ برای گردشگرپذیر شدن کوه قائمیه و اقدامات انجام شده در این منطقه و پروژه‌های برنامه‌ریزی شده جهت رفع مشکلات شهروندان، گفت‌وگویی را با نادر آخوندی، مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به این که کوه قائمیه یکی از ظرفیت‌های گردشگری منطقه ۱۳ محسوب می‌شود، چه برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت دارید؟

در دو سال گذشته، دفتر تسهیل‌گری در محل کوه قائمیه تشکیل شد و طی مطالعات انجام شده، طرح "بوستان آفرینش" استخراج شد و در قالب آن هشت پارک موضوعی همچون پارک دوچرخه‌سواری، پارک کودک و نوجوان و پارک معماری برای این کوه تعریف شده است که در امتداد کوه قائمیه تا بلوار شفق قرار دارد. البته امسال در انتهای خیابان قائمیه پروژه‌ای تحت عنوان "افق پیوند" نیز برای بازآفرینی شهری این محدوده تعریف شده است.

در گذشته با توجه به کم‌توجهی به کوه قائمیه، این کوه محل رفت‌وآمد افراد شرور و بزهکار شده بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیکر پاک دو تن از شهدای گمنام با حضور مردم، بسیج و سپاه در کوه قائمیه آرام گرفت، برگزاری مراسم‌هایی همچون کوه‌گشت و برنامه شب بیست‌ودوم بهمن در این کوه با استقبال کم‌نظیر مردم برگزار شد. همچنین آرامگاه شهدای گمنام در مدت ۴۰ روز در کوه قائمیه احداث شد و بسیاری از مقامات شهری و کشوری در این مکان حاضر شدند.

برای سال آینده نیز بودجه مناسبی برای پروژه‌هایی همچون فاز دو پارک دوچرخه‌سواری کوهستانی با مشارکت فدراسیون دوچرخه‌سواری در کوه قائمیه در نظر گرفته شده است که امیدواریم با رویکرد مشارکتی اجرا شود؛ بی‌شک در سال‌های آینده کوه قائمیه یکی از مقاصد گردشگری اصفهان خواهد بود.

طرح تجمیع و بازآفرینی شهری در محله قائمیه تا چه مرحله‌ای پیش رفته است؟

با توجه به مشکل کد ارتفاعی که در این محله وجود دارد، احداث ساختمان برای مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار جذابیتی ندارد؛ لذا باید با تعریف پروژه‌های مناسب، سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این محله ترغیب کنیم.

یکی از طرح‌های تشویقی برای تجمیع ریزدانه‌ها در محله قائمیه، تخصیص یک طبقه مازاد به پلاک‌های تجمیع شده است؛ این طرح آغاز شده است زیرا تاکید بر معرفی ظرفیت‌های این محله به مسئولان بالادست داریم تا با افزایش طبقات، شاهد جذب سرمایه‌گذاران باشیم.

کدام محلات منطقه در راستای طرح "محله‌محوری" مدنظر قرار گرفت؟

با توجه به سیاست در نظر گرفته شده برای رویکرد محله‌محوری، محلات باغ‌فردوس و دستگرد به عنوان یک محله و محلات دنبه و قائمیه به عنوان محله دیگر برای طرح محله‌محوری انتخاب شد تا بتوانیم پروژه‌های لازم را در این محلات اجرایی کنیم.

در این زمینه، جلساتی با معتمدین محلات ذکر شده برگزار شد و پروژه‌هایی همچون بازگشایی گلوگاه‌های محلات، احداث کتابخانه و فرهنگسرا و تغییر منظر شهری محله قائمیه، ایجاد پارک‌های محلی و ورزشگاه و احداث زورخانه در نظر گرفتیم که با توجه به بودجه ۲۵ میلیارد تومانی شهرداری مرکزی در این زمینه، امیدواریم این پروژه‌ها در زمان مقرر تکمیل شود.

احداث پایانه اندیشه به کجا رسید؟

زمین پایانه اندیشه آزادسازی شده است، اما مشکلاتی برای احداث آن وجود دارد. زمین این پایانه به چهار قسمت تقسیم می‌شود؛ حدود ۲۰ هزار مترمربع زمین آزادسازی شده که دیوارچینی اطراف آن تکمیل شده و به عنوان یک پایانه موقت مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، یک قطعه دو تا سه‌هزار متر مربعی اوقافی است؛ یک قطعه زمین سه‌هزار مترمربعی نیز باید تملک شود و یک قطعه ۴۰ هزار متر مربعی که در مرز منطقه ۱۳ با درچه قرار دارد، توسط شهرداری مرکزی آزادسازی شده است.

طی بازدید مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان از این پایانه، مقرر شد طراحی آن آغاز شود و این طرح برای استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی اجرایی شود، زیرا پایانه اندیشه ظرفیت زیادی دارد و باید پیش‌بینی‌های لازم مثل عبور مترو از مجاورت آن، پایانه درون‌شهری و پایانه برون‌شهری برای آن در نظر گرفته شود. تمرکز منطقه ۱۳ برای طراحی مناسب این پایانه است و امیدواریم در سال آینده برای طراحی و تأمین سرمایه آن به نتیجه برسیم.

چند درصد از بودجه سال جاری منطقه ۱۳ محقق شده است و در سال آینده بودجه منطقه به چه میزان افزایش خواهد یافت؟

بودجه سال جاری منطقه ۳۳۳ میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال گذشته و با توجه به وجود ظرفیت‌های مختلف حدود ۲.۷ برابر شده است؛ بر این اساس برای سال جاری پروژه‌های مناسبی پیش‌بینی شده بود، اما با توجه به شرایط خاصی همچون تغییر مدیریت و انتخابات تاکنون حدود ۵۰ درصد از بودجه امسال محقق شده است. بودجه سال آینده این منطقه با حدود ۲۰ درصد افزایش به ۴۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

با توجه به افزایش بودجه سال جاری منطقه ۱۳ نسبت به سال ۱۳۹۹، پروژه‌هایی همچون احداث پایانه اندیشه و پل رینگ چهارم در نزدیکی زندان مرکزی اصفهان در نظر گرفته شد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی اجرای برخی از آنها به طور کامل انجام نشد.

در زمینه تأمین هزینه‌های جاری مشکلی نداشتیم و پروژه‌های محله‌محوری در هشت محله این منطقه همچون احداث ورزشگاه روباز در محله ولی‌عصر و اقدام زیرساختی برای آسفالت خیابان ملک‌الشعرای بهار انجام شد. همچنین با توجه به اینکه در مسیر ورود از سمت زندان مرکزی به بزرگراه شهید اقارب‌پرست، تصادفات زیادی اتفاق می‌افتاد، برای احداث زیرگذر اندیشه اقدام شد که امیدواریم در کاهش تصادفات مؤثر واقع شود.

اجرای بعضی از پروژه‌های منطقه مانند احداث بخشی از مسیر پل رینگ چهارم در نزدیکی زندان مرکزی و پایانه اندیشه برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد؛ چند پروژه مشارکتی نیز برای سال آینده در نظر گرفته شده است که سرمایه‌گذاران نیز تمایل خود را نشان داده‌اند و در حال تلاش برای رفع مشکلات این پروژه‌ها هستیم.

علاوه بر بودجه‌ای که برای رویکرد "محله‌محوری" در نظر گرفته شده، پروژه‌هایی نیز برای دیگر محلات وجود دارد تا عدالت شهری ملموس‌تر شود.

چه اقداماتی برای کاهش ناهنجاری‌های اطراف ناژوان در نظر دارید؟

همجواری با ناژوان مشکلات زیادی همچون آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی را برای این منطقه ایجاد کرده است؛ لذا یک تیم کارشناسی توسط شهرداری مناطق ۱۳ و ۹ و طرح ساماندهی ناژوان شکل گرفته است تا مشکلات احصا شود.

در آخرین جلسه کمیته عالی ناژوان مشکلات احصای ناژوان مطرح شد که شهرداری و دیگر نهادها باید به صورت جدی ورود پیدا کنند تا این مشکلات را کاهش دهند؛ مشکلات ترافیکی ناژوان باید به صورت استانی بررسی و رفع شود. ما باید یک طرح جامع برای ناژوان اجرا کنیم تا مشکلات ترافیکی آن هرچه زودتر برطرف شود.

مردم از ما درخواست می‌کنند که مشکلات ناژوان حل شود، اما نباید اقدامی انجام شود که حضور شهروندان در این منطقه گردشگری قطع شود؛ بسیاری از مدیران شهری درگیر این موضوع هستند، اما باید منطقی پیش برویم که برنامه‌های میان‌مدت برای آن در نظر گرفته شده است.

کد خبر 558213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.