۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۳
تاوان اعتماد به غرب!

پس از هفته‌ها رجز خوانی و اظهارات مختلف، در نهایت روسیه در بامداد روز پنج شنبه حمله به اوکراین را آغاز کرد. جنگی که از همان لحظات اول جهان را در شوک فروبرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح پنجشنبه، تنها دقایقی بعد از فرمان رسمی «ولادیمیر پوتین» برای آغاز «عملیات نظامی ویژه» در شرق اوکراین، صدها موشک از نقاط مرزی روسیه پایگاه‌های نظامی سراسر اوکراین را هدف گرفتند. رئیس جمهور روسیه با تأکید بر اینکه کی‌یف وعده‌های خود در پیمان مینسک را زیر پا گذاشته، اعلام کرده این جنگ نیست و تنها به منظور حمایت از ساکنان شرق اوکراین که اغلب روس‌تبار هستند، وارد عمل شده است.

اما غرب روسیه را متهم به آغاز جنگ علیه اوکراین کرده است. این در حالی است که ارتش روسیه در نخستین ساعات دومین روز از عملیات خود در اوکراین در آستانه دروازه‌های کی‌یف پایتخت این کشور قرار گرفت و فرودگاه بزرگ این شهر را تسخیر کرد. روسیه با این حال اعلام کرده، همچنان به دیپلماسی اعتقاد دارد و با شروطی حاضر است، پای میز مذاکره با اوکراین بنشیند. به گفته رئیس جمهور اوکراین ۱۳۷ اوکراینی شامل نظامی و غیرنظامی در رویدادهای پنجشنبه تا ظهر روز گذشته کشته شدند.

مسکو از ماه‌ها پیش با استقرار گردان‌های نظامی خود در خطوط مرزی و طی سه روز اخیر با جنگ خونین و پر هزینه به دنبال تحت فشار قرار دادن و منصرف کردن کی‌یف از پیوستن به ناتو بود. این درخواست در حالی مطرح شد که همپیمانان غربی اوکراین، زلنسکی را در این جنگ تنها گذاشتند و شهردار کی‌یف نیز اعلام کرد که با پیشروی نظامیان روس، پایتخت کشورش وارد فاز دفاعی شده است.

هرچند مقام‌های نظامی آمریکا معتقدند روسیه در حمله به اوکراین، از جمله در پیشروی به سمت کی‌یف، با مقاومتی بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌کرد، مواجه شده و به نظر می‌رسد بخشی از شتاب خود را از دست داده است. در عین حال وزارت کشور اوکراین نیز دیشب اعلام کرد که خودروهای ارتش برای دفاع از شهر کی‌یف و مقابله با ورود نیروهای روسیه، وارد پایتخت شدند.

دولت اوکراین از ساکنان کی‌یف خواسته تا هر کاری که می‌توانند برای مقابله با نیروهای روسیه انجام دهند، از جمله از آنها خواسته که مسلح شوند و کوکتل مولوتف بسازند. در حالی که رئیس جمهور اوکراین خواستار مذاکره شده، تلویزیون چین گزارش داده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت وگو با شی‌جین پینگ، همتای چینی خود گفته که روسیه علاقه‌مند به مذاکرات «در سطح بالا» با طرف اوکراینی است.

ماکرون هم که با اصرار زلنسکی با پوتین تماس گرفته بود، از همین فضا سخن به میان آورده است. همزمان، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، گفت که روسیه آماده اعزام هیئتی از مقام‌های وزارت دفاع و خارجه به مینسک، پایتخت بلاروس، برای گفت‌وگو با اوکراین است. او تاکید کرد که این مذاکرات باید شامل غیرنظامی کردن اوکراین نیز باشد. در عین حال تا آخرین لحظات تنظیم این گزارش خبری از آتش بس یا توقف جنگ منتشر نشد و نبرد همچنان ادامه داشت. از سوی دیگر خیابان‌های روسیه نیز شاهد حضور صدها معترض ضد جنگ بود که بنا به گزارش‌ها ۱۶۰۰ نفر در این اعتراضات بازداشت شدند.

جنگ اوکراین در ساعت ۵:۵۵ صبح پنج شنبه به وقت مسکو با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر اعلام آغاز «عملیات نظامی» در اوکراین وارد مرحله جدیدی شد. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا نیز بدون اعلام منبع خود گفت که «روسیه در اولین روز حمله به اوکراین شکست خورد و نزدیک به ۴۵۰ سرباز روسی کشته شدند.» در میانه این جنگ، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صبح دیروز خطاب به مردم کشورش گفت: «امروز صبح ما به تنهایی از کشور خود دفاع می‌کنیم و مثل دیروز، قدرتمندترین نیروهای جهان از دور نظاره گر هستند.»

وی گفت: «آیا روسیه با تحریم‌های دیروز قانع شد تا دست از حمله بکشد؟ ما در آسمان خود می‌شنویم و در زمین خود می‌بینیم که این کافی نبود.» او در بخشی از سخنانش نیز گفت: «امروز از ۲۷ رهبر اروپایی پرسیدم که آیا اوکراین به ناتو خواهد پیوست یا خیر. همه می‌ترسند، جواب نمی‌دهند.» او که در تمام روزهای گذشته دلگرم به حمایت‌های کشورهای غربی و اعضای ناتو گرم بود، این چنین تنهایی خود را پیش مردمش فریاد می‌زد. اوکراین در حالی از کسانی که او را به آغوش جنگ رها کردند، کمک خواست که دیگر گوش شنوایی برای این درخواست نبود.

غرب اوکراین را در مقابل روسیه تنها گذاشت

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل منطقه در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: جریان غرب‌گرایان و ناتو گرای اوکراین تصور می‌کردند اگر تنش در روابط با روسیه به بحران کشیده شود از حمایت‌های آمریکا و ناتو برخوردار می‌شوند که در این خصوص ضمانت‌هایی گرفته بودند.

وی ادامه داد: سال ۱۹۹۴ بر سر انتقال موشک‌های اتمی که از دوران اتحاد شوروی بر جای مانده بود در اوکراین توافقی به نام توافقنامه «بوداپست» صورت گرفت، که اوکراین موافقت کرد سلاح‌هایی که موشک‌های اتمی را به فدراسیون روسیه منتقل کند و سه کشور روسیه، آمریکا و بریتانیا هم امنیت تمامیت ارضی اوکراین را تضمین کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اکنون روسیه به اوکراین حمله کرده و دو کشور آمریکا و بریتانیا اعلام کردند هیچ سربازی به اوکراین برای جنگ با روس‌ها اعزام نمی‌کند و کمک‌هایی که غرب انجام می‌دهد صرفاً کمک‌های مالی محدود و تسلیحاتی است که اوکراین نمی‌تواند توازن نظامی را بین اوکراین و روسیه برهم بزند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون اوکراین در یک بحران قرار دارد که از طرفی به دلیل هم سویی با ناتو باعث خشم مسکو شده که نتیجه آن حمله روسیه به اوکراین است، از طرفی کمکی از غرب دریافت نمی‌کند و در صورت تداوم جنگ جز ویرانی و کشتارهای غرب اوکراین نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ابوالفتح در خصوص حمایت آمریکا از اوکراین افزود: اکنون آمریکا تحریم سنگینی علیه روسیه وضع کرده، اما تحریم‌ها در حدی نیست که از حمله روسیه جلوگیری کند، همچنین آمریکا به اوکراین کمک می‌کند، اما به اندازه‌ای نیست که مردم و یا دولتمردان اوکراین انتظار داشتند که به نوعی از جنگ جلوگیری کند.

آمریکا نقش اساسی در بحران امروز اوکراین دارد

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین المللی نیز به ایمنا گفت: موقعیت ژئوپولیتیک، ژئوکالچرینگ، نفوذ، تأثیرگذاری ویژه جمهوری اسلامی ایران و جهت‌گیری‌های سیاسی خارجی دولت سیزدهم که بر اساس همه‌جانبه گرایی و روابط متوازن ترسیم شده است، قطعاً انفعال، بی‌تفاوتی و نظاره‌گر بودن در ماجراهایی که قدرت‌های بزرگ در آن نقش اول را داشته و اروپایی‌ها به عنوان هم‌پیمان آمریکا تحت تأثیر آن هستند، در شأن ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران نیست؛ به ویژه اینکه میزان فعالیت‌های دولت سیزدهم در چارچوب قانون اساسی و برنامه‌های ارائه شده در جلسه تنفیذ، تحلیف و اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای وزیر خارجه دولت انتظارات قابل توجهی برای مردم نیز به وجود آورده است که حتماً در طول چهار سال حرکت‌ها در بخش سیاست خارجی باید بر اساس آن نقشه راه ارائه شده، صورت گیرد.

وی با اشاره مواضع ایران در خصوص تنش‌های روسیه و اوکراین، افزود: بر اساس توضیحات ارائه شده قطعاً جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعالیم الهی و قانون اساسی جمهوری اسلامی هرگونه تهاجم نظامی به کشورهای مستقل را تأیید نمی‌کند، اما جهان سیال امروز را باید با همه قواعد و قوانین آن و مقتضیات ویژه هر حادثه مورد توجه قرار داد.

این کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در مورد ملت‌های گوناگون با توجه به ارزیابی‌های دقیق بر مبنای اصول و مبانی سه‌گانه انسانی، دینی و حقوقی اظهار نظر و در صورت لازم کنشگری لازم را خواهد کرد، گفت: حتماً افراد و مردم همه کشورها برای انسان مسلمان با حکم اولیه انسان بودن محترم هستند؛ اما آیا می‌توان حمله متجاوزان وحشی صهیونیست به سرزمین‌های اسلامی، حمله نظامی به مردم بی‌گناه و بی دفاع افغانستان، سوریه، عراق، لبنان، لیبی، چاد، ویتنام و… آن را با همان حکم اولیه مورد اشاره ارزیابی کرد؟

صدرالحسینی اضافه کرد: در مورد تحولات اوکراین نیز باید گفت جمهوری اسلامی ایران با دقت کافی در این موضوع از ابتدا با توجه به موارد سه‌گانه یاد شده رایزنی‌های دیپلماتیک، اقدامات اولیه و اقدامات ضروری کنسولی خود را انجام داد و تاکید دارد در این ماجرا نیز انسان‌های بی‌گناه هیچ آسیبی نبینند و حقوقی انسانی آنها به طور کامل رعایت شود.

وی افزود: در بحران فعلی اوکراین و روسیه، آنچه تاکنون مشخص شده این است که حمایت جهان غرب از اوکراین در حد اعمال تحریم‌های جدید، گوناگون و گسترده علیه روسیه باقی خواهد ماند و جهان غرب به رهبری آمریکا هرگز به خاطر اوکراین، اقدام به برخورد نظامی با روسیه نخواهد کرد زیرا هرگونه درگیری نظامی بین روسیه و جهان غرب به جنگ جهانی سوم و جنگی با سلاح‌های اتمی تبدیل خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تأکید کرد: تعاقبت خلع سلاح و تکیه به دیگران برای تأمین امنیت همین است؛ وقتی اوکراینی‌ها همه اتکا و امیدشان به کشورهای خارجی معطوف شد، سرنوشتی بهتر از این در انتظارشان نخواهد بود.

کد خبر 558178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.