بحران‌هایی که تاریخ بشریت را شکل داده است

بحران‌های انسانی، از جنگ گرفته تا نسل‌کشی، از فاجعه تا بیماری، از هجوم حشرات موذی گرفته تا ترور و از خشونت‌های انتخاباتی تا رکودهای اقتصادی طی ۲۵سال اخیر، همواره زندگی بشر را تحت‌تاثیر قرار داده و تاریخ بشر را به وجود آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی از بحران‌های طول تاریخ محدود به مرزهای داخلی بوده است، حال آن‌که بسیاری نیز سراسر جهان را دربر گرفته است. بعضی از این وقایع، به مرگ صدها، هزاران و حتی میلیون‌ها نفر منجر شده است و بسیاری نیز بی‌خانمانی جوامع بیشماری را در پی داشته است. وجه مشترک تمام بحران‌های تاریخ، تکامل بخش بشردوستانه بوده است که در نهایت نیز، تاریخ جمعی را شکل داده است. در ادامه به معرفی بزرگ‌ترین بحران‌های طول تاریخ بشر پرداخته می‌شود که زندگی ساکنان کره خاکی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار داده است و جهان امروزی را به وجود آورده است.

نسل‌کشی در رواندا و فروپاشی جمهوری کنگو در سال ۱۹۹۴

در سال ۱۹۹۴، یک هواپیما حامل جووینال هابیاریمانا، رئیس‌جمهور وقت رواندا سقوط کرد که قوم هوتو، این جنایت را به قوم توتسی کشور نسبت داد. همین رویداد، درگیری‌های شدیدی را میان دو قوم به وجود آورد که در نتیجه آن، بیش از ۸۰۰ هزار نفر قربانی شدند و یکی از بزرگ‌ترین فجایع قرن بیستم را شکل دادند. نسل‌کشی رواندا در ماه ژوئیه همان سال و در پی آغاز حکومت جبهه میهنی رواندا به پایان رسید اما اثرات خود را بر جمهوری دموکراتیک کنگو بجا گذاشت تا در نهایت فروپاشی آن را درپی داشت.

اپیدمی ایدز در آفریقا طی دهه ۱۹۹۰

خاستگاه انتقال فرد به فرد ایدز در جهان به کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو و حدود سال ۱۹۲۰ نسبت داده شده است، با این حال پاندمی جهانی این بیماری در دهه ۱۹۸۰ اتفاق افتاد و بیشترین تأثیر خود را در دهه ۱۹۹۰ بر آفریقا به جا گذاشت. در واقع، آفریقای شرقی به عنوان مرکز ظهور بیماری ایدز شناخته شد با این حال، ویروس اچ‌آی‌وی با سرعتی باورنکردنی در جنوب قاره نیز گسترش یافت. در سال ۲۰۰۱، بیش از ۲۸ میلیون نفر از مردم سراسر قاره به ایدز مبتلا شدند و در همان سال، شبکه‌های مجتمع اطلاعات محلی به گسترش خدمات خود در راستای افزایش آگاهی مردم قاره از ویروس اچ‌آی‌وی پرداختند و همین رویداد، تأثیرات مثبت زیادی در زمینه شیوع بیشتر بیماری از خود به جا گذاشت.

جنگ داخلی لیبریا در سال‌های بین ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳

نخستین جنگ داخلی لیبریا در سال ۱۹۸۹ به وقوع پیوست؛ یعنی زمانی که گروهی از افراد شورشی به رهبری فردی به نام چارلز تیلور علیه ساموئل کانیون دو، رئیس جمهور وقت لیبریا شورش کردند. نیروهای تیلور در مدت زمانی کوتاه توانستند خود را به مونروویا، پایتخت لیبریا برسانند و در آن‌جا مداخله‌هایی صلح‌آمیز تحت عنوان ECOMOG (گروهی مسلح از جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی) پایه‌ریزی کنند. پس از مداخلات متعدد و اعمال اقدامات صلح‌طلبانه مختلف توسط این گروه، تیلور در انتخابات به عنوان رئیس‌جمهور لیبریا، برگزیده شد اما پس از مدت زمان بسیار کوتاهی، جنگ داخلی دوم در کشور به وقوع پیوست. فشارهای بین‌المللی در سال ۲۰۰۳، در نهایت به سقوط حکومت تیلور منجر شد و پناهندگی به کشور آفریقایی نیجریه را در پی داشت.

واقعه یازدهم سپتامبر و اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱

در یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱، گروه تروریستی القاعده (گروهی بین‌المللی که در دوران جنگ شوری در افغانستان به رهبری اسامه بن‌لادن شکل گرفت) حملات تروریستی انتحاری خود را در یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده آمریکا آغاز کردند و چهار هواپیمای تجاری-‌مسافربری کشور را ربودند. تنها پس از گذشت یک ماه، نیروهای امنیتی آمریکا و ناتو به افغانستان حمله کردند و آن را به اشغال خود درآوردند. در پی این رویداد، حاکمیت گروه طالبان در افغانستان به پایان رسید اما اعضا همین گروه آشوب‌گر، پس از گذشت تنها یک سال، حزب قدرتمند دیگری تشکیل دادند. ایالات متحده آمریکا، کمپین‌های ضدتروریستی تشکیل داد و این در حالی بود که هزینه‌های بشردوستانه به طور قابل توجهی افزایش یافت. ناآرامی‌های پس از حادثه یازدهم سپتامبر در افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه و سایر کشورهای همسایه همچنان ادامه یافت تا به کشته شدن بیش از ۸۰۰ هزار نفر منجر شد و خسارتی حدود ۴. ۶ تریلیون دلار در بر داشت.

قحطی در زیمباوه بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۲۰

زیمباوه یکی از کشورهای جهان با بیشترین تأثیرپذیری از تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود که از سال ۲۰۰۰، قحطی‌های زیادی را تجربه کرده است. علاوه بر قحطی، وقوع سیل‌های پی‌درپی در این کشور نیز، زندگی مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و حتی نرخ مرگ را در میان آنان افزایش داده است. در نتیجه این رویدادها، در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۵، ۲۰۰۸، ۲۰۱۶، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کشور کمبود شدید مواد غذایی را تجربه کرد، ضمن این‌که دولت توان مالی کافی برای حمایت از کشاورزان را نداشت. در حال حاضر، بیش از هفت میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق شهری و روستایی با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند که همین امر نشان از رکود اقتصادی کشور زیمباوه دارد. تمرکز زیاد شبکه‌های مجتمع اطلاعات محلی اگرچه مورد استقبال دولت زیمباوه قرار گرفت، با این حال به علت پوشش اخبار مربوط به نقش سیاسی مدیران کشور در دامن زدن به نیازهای انسانی در سال ۲۰۰۳ مواخذه نیز شد.

کد خبر 558141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.