سراب ناتو

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، هفتم اسفندماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سراب ناتو» به بررسی مناقشه اوکراین پرداخت و نوشت: صبح پنجشنبه، تنها دقایقی بعد از فرمان رسمی «ولادیمیر پوتین» برای آغاز «عملیات نظامی ویژه» در شرق اوکراین، صدها موشک از نقاط مرزی روسیه پایگاه‌های نظامی سراسر اوکراین را هدف گرفتند. رئیس‌جمهور روسیه با تأکید بر اینکه کی‌یف وعده‌های خود در پیمان مینسک را زیر پا گذاشته، اعلام کرده این جنگ نیست و تنها به منظور حمایت از ساکنان شرق اوکراین که اغلب روس‌تبار هستند، وارد عمل شده است.

اما غرب روسیه را متهم به آغاز جنگ علیه اوکراین کرده است. این در حالی است که ارتش روسیه صبح دیروز در نخستین ساعات دومین روز از عملیات خود در اوکراین در آستانه دروازه‌های کی‌یف پایتخت این کشور قرار گرفت و فرودگاه بزرگ این شهر را تسخیر کرد.

روسیه با این حال اعلام کرده، همچنان به دیپلماسی اعتقاد دارد و با شروطی حاضر است، پای میز مذاکره با اوکراین بنشیند. به گفته رئیس‌جمهور اوکراین ۱۳۷ اوکراینی شامل نظامی و غیرنظامی در رویدادهای پنجشنبه تا ظهر دیروز کشته شدند.

سراب ناتو

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تنها ماندم‌» به بررسی اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین پرداخت و نوشت: جنگ در اوکراین پس از هفته‌ها رجزخوانی غرب با روسیه مغلوبه شد و ارتش روسیه به کی‌یف رسید. اروپاییان می‌گویند پس از جنگ دوم، این تیره‌ترین روز اروپاست. روسیه می‌گوید اوکراین اتمی و عضو ناتو را تحمل نخواهد کرد. زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که از شغل هنرپیشگی به سیاست رسید، می‌گوید با سران ناتو مستقیماً تماس گرفته و درخواست کمک کرده، اما همه ترسیده‌اند! آمریکا و انگلیس گفته‌اند برای اوکراین دعا می‌کنند.

روسیه درخواست گفت‌وگو با زلنسکی را منوط به شرط‌های زیادی کرده است. پایتخت زیر چکمه سربازان پوتین است. زلنسکی با «شان پن» هنرپیشه امریکایی جلسه گذاشته تا او مستندی از اشغال کشورش بسازد. پن در ۱۳۸۸ هم به ایران آمده بود. کی‌یف خالی از سکنه شده و باقی مردم شب را در تونل‌های مترو به سر بردند.

غرب تحریم‌های شدید برای روسیه آماده کرده و روس‌ها هم گفته‌اند به تحریم‌ها جواب می‌دهند. بایدن و سران اروپا بیشتر در نقش خبرنگار فقط از پیشرفت ارتش روسیه خبر می‌دهند. اروپا یک بار دیگر به جنگ خوشامد گفت و آن را تدارک دید.

این بار نه در خاورمیانه یا آفریقا، در قلب خود! پس از چند ماه شاخ و شانه‌کشی غرب و روسیه برای همدیگر بر سر بحران اوکراین، سرانجام ولادیمیر پوتین صبح پنج‌شنبه دستور حمله به خاک اوکراین را صادر کرد و در سخنرانی تلویزیونی خود با بیان اینکه جدایی‌طلبان دونتسک و لوهانسک از روس‌ها درخواست کمک فوری کرده‌اند، گفت که چاره‌ای جز جنگ برایش نمانده بود تا امنیت مرزهای کشورش را تأمین کند.

در همان ساعات ابتدایی شروع حملات، جنگنده‌ها و موشک‌های روسی مناطق نظامی و زیرساخت‌های دفاعی اوکراین را به شدت منهدم کردند و نیروهای روسی دیروز وارد کی‌یف شدند و به احتمال زیاد تا امروز (شنبه) پایتخت اوکراین سقوط می‌کند.

مقامات غربی هم که تا همین اواخر با هیاهوی زیاد مدعی بودند که با قدرت تمام پشت اوکراینی‌ها خواهند ایستاد به محض شلیک اولین گلوله به سمت این کشور، متحد خود را تنها گذاشتند و فقط نظاره‌گر ماجرا شدند.

بدعهدی ناتو به حدی بود که ولودیمیر زلنسکی که به حمایت‌های غرب چشم‌دوخته بود دیروز اعتراف کرد که ناتو، اوکراین را تنها گذاشت و از سر استیصال گفت که از کمک غربی‌ها مأیوس شده است و تنها امیدش به ارتش و شهروندان اوکراینی است تا از میهن خود دفاع کنند. غربی‌ها مثل همیشه برای فریب افکار عمومی به تنها حربه تنبیهی خود که همان تحریم‌های کاغذی است، بسنده کردند؛ اقدامی که نه تنها پیشروی مسکو را متوقف نکرده بلکه گفته به آن‌ها پاسخ درخوری خواهد داد.

سراب ناتو

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا باز هم پشت متحدش را خالی کرد غرب‌گراها عبرت بگیرند» نوشت: بامداد پنج‌شنبه حمله روسیه به اوکراین با تماشای اروپا و آمریکا که متحدین «کیف» هستند همراه شد و نیروهای اوکراین نتوانستند بیش از ۴۸ ساعت دوام بیاورند و روس‌ها به راحتی وارد این کشور شدند. رئیس‌جمهور اوکراین پس از مشاهده این وضع گفت غربی‌ها از دور تماشا کردند و ما را تنها گذاشتند.

به گفته «واقع گرایان» هیچ کشوری نباید امنیت خود را به امید دیگر دولت‌ها واگذار کند چرا که در زمان جنگ یا بحران غیر از توان نظامی خود به هیچ کشوری نمی‌توان اعتماد کرد. مسائل برای عبرت گرفتن زیاد ولی عبرت گیرنده بسیار کم است. آمریکا طی چند دهه گذشته بسیاری از متحدین خود را وارد بحران کرده و یا در شرایط بحرانی رها کرده است. آخرین مورد آن «اشرف غنی» رئیس‌جمهور فراری افغانستان بود که مردادماه گذشته مقابل طالبان رها شد.

غنی که خود را متعهد به اجرای دستورات آمریکا در منطقه می‌دانست بعدها طی مصاحبه‌ای گفت: «ای کاش به غربی‌ها اعتماد نمی‌کردم.» در جدیدترین مورد نیز این دولت اوکراین است که طعم تلخ اعتماد به آمریکا را می‌چشد. دیروز «ولادیمیر زلنسکی» در حالی که کشورش از زمین و هوا و دریا زیر شدیدترین حملات روسیه بود گفت متحدین غربی‌اش تنها تماشاچی این جنگ هستند و عملاً اوکراین را تنها در مقابل ماشین جنگی قدرتمند روسیه تنها گذاشته‌اند آیا غرب‌گراها عبرت خواهند گرفت؟

سراب ناتو

کد خبر 558062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.