۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۷
اینجا طلا را زیر خاک می‌کنند!

شهرداری قزوین با کمک شورای شهر برای جذب سرمایه و تولید انرژی و کود کمپوست از زباله‌های سایت پسماند محمدآباد برنامه‌هایی در نظر دارد؛ اما به‌دلیل هزینه‌های سنگین این طرح، قزوین نیازمند بودجه ملی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سایت پسماند تفکیک زباله محمدآباد ۱۰ سال پیش با هدف جمع‌آوری زباله و تفکیک آن در قزوین راه‌اندازی شد و روزانه بیش از ۸۰۰ تن زباله از ۲۲ شهر و ۲۰۰ روستای استان، جمع‌آوری و به این مکان منتقل می‌شود.

واگذاری غیرکارشناسی سایت پسماند زباله قزوین به پیمانکاری که هیچ‌گونه دانش و تخصصی در این خصوص نداشت، صدمات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و تأسیسات وارد کرد؛ درحالی‌که برای تعمیر و نگه‌داری لند فیل‌های این مرکز پسماند به ۶۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

آنچه در محمدآباد می‌گذرد، نشان دهنده وضعیت نامناسب زیست‌محیطی و عدول از چشم‌انداز و اهداف سایت پسماند است؛ انباشت زباله روی هم، ورود پرندگان هم‌زیست با زباله به سایت، شکل‌گیری اکولوژی نامناسب، آلودگی آب‌های زیرزمینی و بوی متعفن زباله برای روستاهای اطراف، بحران زیست‌محیطی را برای سایت دفن زباله قزوین رقم می‌زند و در نهایت به یک چالش ملی تبدیل خواهد شد.

تفکیک زباله از مبدا در این سایت شش درصد بود که امروز به کمتر از دو درصد رسیده است و همین مقدار نیز با انباشت زباله، بدون تفکیک، ترکیب و دفن می‌شود. جمع‌آوری زباله سالانه ۵۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد که ۲۰ درصد این هزینه توسط شهروندان تأمین می‌شود.

زباله به «طلای کثیف» شهرت دارد و شهرداری قزوین با کمک شورای شهر برای جذب سرمایه و تولید انرژی و کود کمپوست از زباله برنامه‌هایی در نظر دارد اما به دلیل هزینه سنگین این طرح، قزوین نیازمند بودجه ملی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.

ساماندهی سایت محمدآباد نیازمند اعتبارات ملی است

سیده‌منیره قوامی، کارشناس حوزه محیط‌زیست می‌گوید: بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال تولید انرژی از زباله هستند. یکی از گزینه‌های فعلی مدیران شهرداری قزوین تولید انرژی از زباله است اما شهرداری به تنهایی نمی‌تواند وارد این حوزه شود زیرا زباله‌سوز بسیار گران است و برای تأمین زیرساخت‌های آن بیش از دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

وی خاطرنشان می‌کند: تأمین اعتبار لازم تنها در صورت کمک‌های استانی، بودجه‌های ملی و جذب سرمایه‌گذار امکان‌پذیر است و نیاز است در راستای تحقق اهداف زیست‌محیطی و تأمین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری اقدامات اساسی انجام شود.

این کارشناس محیط زیست تصریح می‌کند: اولویت‌ها در سطح ملی متناسب با وضعیت فعلی قزوین نیست و اولویت کشور بیشتر متوجه شهرهای شمالی ایران است تا با ایجاد ظرفیت‌های لازم از تخریب بیشتر محیط‌زیست، منابع آبی و جنگلی در این مناطق جلوگیری شود.

از ظرفیت‌های استانی برای تولید زباله‌سوز استفاده شود

قوامی اظهار می‌کند: قزوین یک شهر صنعتی است و اگر استان بتواند از ظرفیت متخصصان بومی استفاده کند می‌تواند زباله‌سوز را با کمترین هزینه نسبت به زباله‌سوز مشابه خارجی تولید کند، سایت محمدآباد بعد از اینکه از ید شهرداری توسط مدیران بالادستی خارج و به پیمانکار داده شد، باز هم به صورت موقت در اختیار شهرداری قرار گرفت.

این کارشناس حوزه محیط زیست اضافه می‌کند: شهرداری تا امروز راهبرد خاصی در خصوص زباله نداشته است، ظرفیت لندفیل‌ها رو به اتمام است و امیدوارم برنامه مطمئنی وجود داشته باشد تا کاربری لند فیل‌ها احیا و از تخریب محیط زیست و آلودگی آن جلوگیری شود.

قوامی با بیان اینکه بهترین راهکار برای سایت محمدآباد تفکیک زباله از مبدا است، تاکید می‌کند: نیاز است به منظور کاهش زباله در مبدا و تفکیک آن، آموزش‌های لازم به شهروندان داده شود. زباله خشک حجم زیادی دارد و با جداسازی در مبدا، بار تفکیک زباله در مقصد به حداقل می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: با انجام این اقدام وزن زباله و پسماند کاهش پیدا می‌کند و با راه‌اندازی خط تولید کود کمپوست، بخش بزرگی از مشکلات زیست‌محیطی حل می‌شود.

در مدیریت صحیح زباله تنها ۱۰ درصد زباله باید دفن شود

قوامی با تاکید بر اینکه باید به ۱۰ درصد دفن زباله برسیم، می‌گوید: زباله به عنوان طلای کثیف می‌تواند منبع درآمد پایدار برای شهرداری قزوین باشد و اگر با برنامه‌ریزی صحیح بخش بیشتر زباله در مقصد را تفکیک کنیم و افرادی که در سطح شهر از زباله به عنوان یک منبع درآمد استفاده می‌کنند را در سایت محمدآباد به کار بگیریم، می‌توانیم آسیب‌های زیست‌محیطی را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه مافیای زباله در قزوین باید از بین برود، ادامه می‌دهد: زباله متعلق به شهرداری است و نیاز است یک کارخانه بازیافت در سایت محمدآباد راه‌اندازی شود تا بسیاری از کسانی که از طریق تفکیک زباله امرار معاش می‌کنند به محمدآباد منتقل شوند تا علاوه بر درآمدزایی برای شهرداری، زمینه اشتغال فراهم شود و نظارت خوبی بر افرادی انجام بگیرد که در سطح شهر زباله جمع‌آوری می‌کنند.

شرکت سوئدی گزینه سرمایه‌گذاری سایت محمدآباد

مهدی صباغی، شهردار قزوین درخصوص سایت پسماند محمدآباد و تولید انرژی از زباله در این سایت به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: با یک شرکت سوئدی که بیش از ۱۲۰ سال در زمینه بهره‌برداری و تولید انرژی از زباله فعالیت دارد، رایزنی‌هایی انجام شده و اگر شرایط مهیا باشد، یک تحول در استان و حتی کشور رخ خواهد داد.

وی به تولید بیوگاز و انرژی از زباله اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با وارد کردن کمپرسورها با راندمان بالاتر، می‌توان قزوین را به پایلوت این طرح در کشور تبدیل کرد. این فناوری‌ها در دنیا قابل دسترس و رایج است و عزم و اراده شهرداری بر بومی‌سازی این فناوری براساس توانمندی و ظرفیت‌های داخلی استان است.

شهردار قزوین تصریح می‌کند: فناوری‌ها را نمی‌توانند از دسترس ایرانی‌ها مخفی نگه دارند، ما در کشور به تنهایی قابلیت استفاده از هر نوع فناوری و حتی فناوری‌های برتر را داریم؛ بر همین اساس تصمیم داریم تا قزوین پایلوت این طرح برای تبدیل زباله به بیوگاز و برق باشد، رایزنی‌های خود را با یک شرکت سوئدی که مجوزهای لازم را از سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم اخذ کرده است و سابقه‌ای قریب به ۱۲۰ سال در صنعت زباله دارد، شروع کرده‌ایم تا بتوانیم در کمتر از یک سال این کارخانه را تأسیس کنیم.

صباغی تاکید می‌کند: با این فناوری، ما قابلیت تفکیک هر نوع زباله از قبیل آهن، شیشه، کاغذ، مقوا را با کمترین آسیب به محیط‌زیست خواهیم داشت؛ بیشتر کشورهای دنیا که در زمینه زباله و بهره‌برداری از آن حرفی برای گفتن دارند، تفکیک در مقصد انجام می‌شود که علاوه بر اشتغال و تولید انرژی استفاده‌های درآمدی پایداری را برای کشورشان رقم می‌زنند.

شهردار قزوین تصریح کرد: این اقدام در کشور برای جهش در امر تبدیل زباله به انرژی خواهد بود و ما تصمیم داریم تا بتوانیم با دریافت فناوری از شرکت سوئدی با استفاده از ظرفیت داخلی بومی‌سازی کنیم تا از توان متخصصان داخلی کشور در زمینه ساخت و نگهداری، تعمیرات و تأمین ظرفیت، نهایت استفاده را ببریم.

این طرح نیاز به هزینه زیاد برای ایجاد زیرساخت دارد که نمی‌توان با بودجه شهرداری میسر شود بلکه با جذب سرمایه‌گذار متخصص و رفع موانع سرمایه‌گذاری ممکن می‌شود. اگر این طرح به سرانجام برسد، درآمد پایدار برای شهرداری به وجود می‌آید و محیط‌زیست کمترین خسارت و آسیب را می‌بیند.

تولید انرژی از زباله در حال رایزنی است و هیچ اقدام عملی انجام نشده است

فرج‌الله فصیحی‌رامندی، رئیس شورای شهر قزوین می‌گوید: سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی هزینه جمع‌آوری زباله و پسماند مصوب شد، اما شهروندان با قبض‌های عوارضی ۷۰ درصد مواجهه شدند. هزینه جمع‌آوری زباله در قزوین ۵۰ میلیارد تومان است که تنها ۱۰ میلیارد تومان توسط شهروندان تأمین می‌شود و ما برابر مصوبه سال ۹۹ باید افزایش قیمت عوارض را با یک شیب ملایم انجام دهیم.

وی می‌افزاید: در گذشته تفکیک زباله از مبدا شش درصد بود که امروز به کمتر از دو درصد رسیده است و مشارکت شهروندان در این خصوص کمتر شده است.

رئیس شورای شهر قزوین خاطرنشان می‌کند: سایت پسماند محمدآباد مشکلات متعدد زیست‌محیطی دارد و مدیریت درستی بر آن اعمال نشده است. شهرداری با هزینه چند میلیاردی، زیر ساخت‌هایی را فراهم کرد؛ اما برابر یک تصمیم نادرست علی‌رغم مخالفت شورا و شهرداری، سایت پسماند توسط نهادی اجرایی به پیمانکاری غیرتخصصی واگذار و پس از اینکه آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ها وارد شد، مجدداً به شهرداری بازگردانده شد.

فصیحی‌رامندی تصریح می‌کند: در خصوص تولید انرژی از زباله فعلاً رایزنی اولیه انجام شده است، اما شهرداری توان تأمین بودجه سه هزار میلیاردی برای تکمیل پروژه پسماند محمدآباد را ندارد و نیازمند جذب سرمایه‌گذار و بودجه‌های ملی است.

کد خبر 558046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.