نفت ۱۲۰ دلار می‌شود؟

اگرچه برخی از پیش‌بینی‌ها انتظار رشد قیمتی زیادی را برای نفت ندارند، اما عمده پیش‌بینی‌ها با توجه به وضعیت بازار این محصول و وضعیت اقتصاد جهانی، قیمت را فراتر از ۱۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که ایمان کرمی تحلیلگر و کارشناس مسائل اقتصادی در اختیار این رسانه قرار داده است: روزهای گذشته با انتشار خبر حمله نظامی روسیه به اوکراین شاهد ریزش سنگین ارزش سهام شرکت‌های معدنی روسی یا شرکت‌هایی که بخشی از فعالیت آن‌ها در روسیه است بودیم؛ درعین‌حال بازار سرمایه کشورهای اروپایی نیز به سرعت به این خبر واکنش نشان داد و شاهد افت ارزش سهام خود شدند. این کاهش ارزش در حالی رقم خورد که با انتشار خبر، شاهد رشد نرخ هر بشکه نفت به کانال ۱۰۵ دلاری و اوج‌گیری جدید طلا بودیم. درواقع سرمایه‌گذاران خود را برای سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه آماده می‌کنند. براساس گفته‌های «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن قرار است روسیه در سه حوزه مالی، تجهیزات نظامی و صادرات تحریم شود؛ همچنین در خصوص تحریم شرکت‌های انرژی روسیه نیز مذاکرات شکل گرفته است که این موضوع بر بازار انرژی جهان نیز تأثیرگذار خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود منجربه افزایش بیشتر قیمت نفت شود.

درحالی‌که حملات ارتش روسیه به مواضع اوکراین موجب نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت شده است و بازارها خود را برای تحریم‌های تجاری کشورهای غربی علیه روسیه آماده می‌کنند، قیمت نفت روز جمعه بیش از دو درصد افزایش داشت.️ قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با دو دلار و ۴۸ سنت معادل ۲.۵ درصد افزایش به ۱۰۱ دلار و ۵۶ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آوریل هم امروز با دو دلار و ۴۵ سنت معادل ۲.۶۴ درصد افزایش به ۹۵ دلار و ۲۶ سنت رسید. حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا قیمت نفت، دیروز برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۱۰۰ دلار صعود و برای مدت کوتاهی رقم ۱۰۵ دلار را نیز تجربه کند.

تحلیل تکنیکال نفت برنت دریای شمال

نفت ۱۲۰ دلار می‌شود؟

نفت در تایم فریم روزانه توانسته است کانال خودش را به سمت بالا بشکند و اکنون در محدوده ۱۰۱ دلار قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود که براساس الگو و تحولات جهانی، بتواند تا محدوده ۱۲۰ دلار رشد کند. مقاومت ۱۱۰ دلار را در پیش روی خودش دارد که پیش‌بینی می‌شود شاهد واکنش به این سطح باشیم. در صورت بازگشت به کانال احتمال افت تا محدوده ۷۷ دلار نیز وجود دارد که تحلیل بسیاری از تحلیلگران جهانی برای سال ۲۰۲۲ نیز همین عدد بوده که در قسمت انتهایی در خصوص این موارد صحبت شده است.

تحلیل تکنیکال نفت وست تگزاس

نفت ۱۲۰ دلار می‌شود؟

برخلاف نفت دریای آزاد که توانسته بود از مقاومت خط داینامیک خود عبور کند، در الگوی نموداری نفت وست تگزاس شاهد واکنش زیادی در سطح مقاومتی هستیم و پیش‌بینی می‌شود که نتواند به راحتی مقاومت سقف را بکشند و احتمال یک افت قیمت در نفت وست تگزاس برای ما وجود دارد. از ۲۱ دسامبر تا امروز شاهد رشد ۴۵ درصدی بهای این نفت بوده‌ایم، البته در صورتی که سایر قیمت‌های نفت بتواند رشد بیشتری را تجربه کند، پیش‌بینی می‌شود که نفت وست تگزاس هم تا محدوده ۱۰۵ دلار رشد قیمتی را تجربه کند. این نفت اکنون با قیمت ۹۵ دلار معامله می‌شود و سطح حمایتی ۸۷ دلار را نیز دارد.

طلای جهانی

نفت ۱۲۰ دلار می‌شود؟

در روز گذشته هر انس طلا شاهد نوسان پنج درصدی شد، رشد به سطح یک هزار ۹۷۴ دلار و سپس ریزش به سطح یک هزار ۸۸۰ دلار و اکنون در محدوده یک هزار ۹۱۴ دلار در حال معامله است. تحریم‌های اقتصادی جدید آمریکا و صحبت‌های بایدن در خصوص روسیه منجر به کاهش شدید قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی در روز گذشته شد. طلای جهانی از لحاظ تحلیل تکنیکال اکنون در سطح مقاومتی مهمی قرار دارد که در تصویر مشخص است و احتمال افت تا محدوده یک هزار ۸۰۰ دلار برای آن وجود دارد اما در صورتی که بتواند از سطح مقاومتی عبور کند پیش‌بینی تداوم روند صعودی برای آن داده می‌شود.

چشم‌انداز قیمت نفت براساس ارزیابی نهادهای مختلف

قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به کمبود ظرفیت تولید و کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش برخی تحلیلگران انتظار دارند متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به ۹۰ یا حتی ۱۰۰ دلار برسد.

اگرچه گونه اومیکرون، تعداد موارد ابتلاء را افزایش داده اما قیمت‌های نفت با توجه به اینکه دولت‌ها تمایل به اعمال محدودیت‌ها ندارند تا بتوانند روند بهبود اقتصاد جهانی را تسریع کنند، انتظار می‌رود صعودی باشد.

تحلیلگر ارشد اواندا بر این عقیده است که در صورتی که اقتصاد چین تحت تأثیر اومیکرون قرار نگیرد و اوپک محدودیت تولید را ادامه دهد، دلیلی وجود ندارد که قیمت نفت در فصل اول سال نتواند از ۱۰۰ دلار عبور کند.

مورگان استنلی، پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت در فصل سوم سال ۹۰ دلار باشد. با توجه به ارزیابی این بانک، بازار با توجه به تخلیه ذخایر، پایین بودن ظرفیت تولید تا نیمه تولید ۲۰۲۲ و کمبود سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز، حاشیه امنیتی پایینی دارد. قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به ۱۲۵ دلار و در ۲۰۲۳ به ۱۵۰ دلار خواهد رسید.

گلدمن ساکس نیز با توجه به تقاضای بالا برای نفت و پیشی گرفتن آن از عرضه، انتظار دارد قیمت‌های نفت از ۱۰۰ دلار عبور کند. وزیر نفت عمان بر این عقیده است که اوپک نمی‌خواهد قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برسد و جهان برای قیمت نفت ۱۰۰ دلاری آمادگی ندارد.

۳۵ تحلیلگر و اقتصاددان رویترز پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت در ۲۰۲۲ به طور متوسط ۷۳ دلار خواهد بود. قیمت‌های نفت از سال ۲۰۱۴، قیمت‌های ۹۰ و ۱۰۰ دلار را ندیده است. اگرچه برخی از پیش‌بینی‌ها انتظار رشد قیمتی زیادی را برای نفت ندارند، اما عمده پیش‌بینی‌ها با توجه به وضعیت بازار این محصول و وضعیت اقتصاد جهانی، قیمت را فراتر از ۱۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کند.

کد خبر 558030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.