عنصری کاربردی به نام آهک

یک دکترای شیمی آلی گفت: آهک در صنایع نفت و گاز کاربردهای بسیار خوبی دارد و مخلوط آب و آهک به عنوان تنظیم‌کننده PH می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از انواع مهم این عنصر، آهک هیدراته است که کاربرد بسیاری دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه با استفاده از عناصر اکسیژن و کلسیم، تولید ترکیب کلسیم اکسید یا آهک وجود دارد، اظهار کرد: آهک با فرمول Cao شناخته می‌شود و یکی از ترکیبات بسیار کاربردی با قدمتی هزار ساله است.

وی افزود: این ترکیب به سرعت در بین جوامع شناخته شد و تاکنون نیز استفاده‌های بسیاری از آن می‌شود؛ آهک انواع گوناگونی دارد و به‌راحتی می‌توان آن را از طبیعت استخراج کرد.

آهک زنده و مرده

این دکترای شیمی آلی در رابطه با آهک زنده و مرده گفت: تفاوت بین آهک زنده و مرده سوال بسیاری از افراد است؛ درواقع هنگامی که آهک به صورت پودر استخراج می‌شود آن را تحت عنوان آهک زنده می‌خوانند و هنگامی که به آهک، آب می‌رسد با رخ‌دادن واکنشی، آهک مرده تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که آب به آهک می‌رسد واکنشی گرمازا رخ می‌دهد و به همراه آن گاز تولید نیز می‌شود، در این هنگام آهک متورم و رنگ آن تغییر می‌کند که به این حالت آهک مرده می‌گویند؛ آهک زنده و مرده نیز هر یک کاربردهای گوناگونی دارد.

یوسفی ادامه داد: محلول آب و آهک کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارد و در ایران نیز بسیاری از شرکت‌ها پیرامون آن فعالیت می‌کنند. به طور کلی اگر افراد پیرامون کاربردهای آهک تحقیق کنند، استارت‌آپ‌های بسیار و مطلوبی ایجاد می‌شود.

جایگاه آهک در ایران و جهان

وی در رابطه با جایگاه آهک در ایران و جهان گفت: کشورهای پرچمدار در زمینه استفاده از آهک آمریکای‌جنوبی، مکزیک، ایالات متحده و اروپا هستند. ایران نیز در این زمینه تولیدکننده خوبی است، اما برخی از محصولات آن را وارد می‌کند.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: ایران در جدیدترین رنکینگ ارائه شده، جزو بیست کشور برتر در زمینه استفاده از آهک است، اما متأسفانه در صورتی که تولیدکننده بسیاری خوبی هستیم، برخی از محصولات به کشور وارد می‌شود.

کاربردهای آهک

وی در رابطه با کاربردهای آهک گفت: آهک در صنایع مختلفی از جمله خوراکی‌ها، ساختمان‌سازی، ضد عفونی‌کننده‌ها، تولید کاغذ و کشاورزی بسیار کاربرد دارد؛ این عنصر در کشاورزی کاربرد بسیاری دارد و می‌تواند املاح خاک را به گیاه برساند. یکی دیگر از کاربردهای آهک نیز در تولید ظروف چینی است.

یوسفی اضافه کرد: آهک در صنایع نفت و گاز کاربردهای بسیار مفیدی دارد و مخلوط آب و آهک به عنوان تنظیم‌کننده PH می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. یکی از انواع مهم این عنصر آهک هیدراته است که کاربرد بسیاری دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اشاره کرد: تجزیه آهک موجب تولید دی‌اکسیدکربن می‌شود و عوارض زیست‌محیطی از خود گزارش نکرده است از طرفی از کلسیم اکسید نیز می‌توان به کلسیم هیدروکسید تبدیل شود که ترکیب بسیار کاربردی است.

این دکترای شیمی آلی تاکید کرد: آهک کاربردهای بسیاری دارد و علاقه‌مندان نیز باید با توجه به نیازهای جامعه به تولید محصولات این عنصر بپردازند. یکی از مسائل مهم کوره‌های آهکی است که به‌خوبی مکانیزه نشده و لازم است مورد بررسی قرار بگیرد تا سطح آلایندگی کاهش یابد.

کد خبر 558006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.