تخریب خاک منطقه مدیترانه‌ تهدیدی برای زیست جهانی

محققان کمیسیون اروپایی دریافتند در منطقه مدیترانه‌ای اتحادیه اروپا خاک در حال تخریب است و این منطقه سریع‌تر از هر نقطه دیگری در اتحادیه اروپا در حال تبدیل شدن به بیابان است؛ موضوعی که برای زیست مردم جهان تهدید به شمار می‌رود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری ساینس، خاک کم‌عمق مدیترانه مستعد نفوذ آب دریا، فرسایش، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های جنگلی است، در واقع این منطقه دارای بالاترین نرخ فرسایش و پایین‌ترین میزان مواد عالی در خاک اتحادیه اروپا است. این درحالی است که تراکم جمعیت منطقه مدیترانه موجب توسعه خیابان‌های بتونی و آسفالته شده و آلودگی زمین با فلزات سنگین و آفت‌کش‌ها را افزایش داده است.

خاک سالم ظرفیت ذخیره و تخلیه آب را دارد و ۹۵ درصد از غذای انسان را رشد می‌دهد. در صورت تخریب خاک، فرایندهای حیات‌بخش آن مختل می‌شوند. اما تحقیقات اخیر کمیسیون اروپایی نشان می‌دهد نزدیک به ۷۰ درصد از خاک اتحادیه اروپا در حال از دست دادن ظرفیت‌های اکولوژیک ضروری برای ادامه حیات است.

در منطقه مدیترانه از دهه ۱۹۵۰ میلادی خشکسالی‌ها افزایش یافته و برخی از کشاورزان را ناچار به ترک زمین‌های خود کرده و این وضعیت موجب تشدید احتمال بیابان‌زایی و آتش‌سوزی شده است.

به طور کلی این تغییرات، زیستگاه‌های طبیعی را در معرض خطر نابودی قرار داده است و می‌تواند زیست مردم جهان را تحت تأثیر قرار دهد. محققان هشدار داده‌اند که ترکیب استفاده ناپایدار از زمین و تغییرات آب و هوایی منابع محدود زمین را به یک نقطه بحرانی رسانده است.

تغییر محیط زیست متناسب با نیازهای جامعه، اثرات مخربی از خود به جای می‌گذارد. رشد جمعیت، بهره‌کشی و مصرف بیش از حد منابع طبیعی، آلودگی و جنگل زدایی، برخی از فعالیت‌های بشری هستند که در مقیاس جهانی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به محیط زیست جهانی آسیب می‌رسانند. برخی مشکلات، از جمله گرم شدن کره زمین و از دست رفتن تنوع زیستی، خطر حیاتی برای نژاد بشر ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا
کد خبر 557968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.