ایران، قطر و روسیه معادلات جدید انرژی دنیا را رقم می‌زنند

امام جمعه کاشان گفت: چهار عامل باعث شد رابطه قطر با ایران نزدیک و نزدیک‌تر شود و این کشور را به ایران وابسته کرد به نحوی که با وجود ارتباط با غرب قصد دارد با ایران ارتباط حسنه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام شیخ عباسعلی سلیمانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه امروز در جمع نمازگزاران کاشانی با بیان اینکه قطر با تمام محدودیت‌های خود در سیاست‌های مدنظر موفق بوده است، اظهار کرد: چهار عامل باعث شد رابطه قطر با ایران نزدیک و نزدیک‌تر شود و این کشور را به ایران وابسته کرد به نحوی که با وجود ارتباط با غرب قصد دارد با ایران ارتباط حسنه داشته باشد.

وی با بیان اینکه قطر می‌تواند پشتیبان جبهه مقاومت باشد، افزود: نقش قطر در حمایت از گروه‌های مقاومت پررنگ‌تر از کشورهایی نظیر عمان است و از سوی دیگر جهان ثبات اقتصادی ندارد به نحوی که وقتی روسیه به اوکراین حمله کرد هر بشکه نفت از ۱۰۰ دلار بالا رفت و اوپک گازی می‌تواند پیوند مبارکی برای به دست داشتن ابتکار عمل در میعانات گازی داشته باشد.

امام جمعه کاشان ادامه داد: مناسبات میان دوحه و تهران به ویژه بعد از آغاز بحران خلیج فارس در جریان محاصره قطر توسط عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در سال ۲۰۱۷، شکل تازه‌تری به خود گرفت. در این دوره در واقع جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناجی قطر نقش‌آفرینی کرد، در واقع محاصره طولانی‌مدت قطر، نه تنها نتوانست رفتارهای دوحه را مطابق خواست ریاض اصلاح کند، بلکه روابط ایران و قطر را برای آینده قابل پیش‌بینی تقویت کرد.

وی تصریح کرد: ایران در میان سه کشور مهم صادرکننده گاز در جهان قرار دارد و کشورهای ایران، قطر و روسیه از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز هستند.

آیت‌الله سلیمانی افزود: اجماع نظر سه دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان زمانی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که به این نکته توجه داشته باشیم که گاز حرف اول تأمین انرژی جهان را حداقل تا بیست سال آینده رقم خواهد زد و برآوردها نشان می‌دهد تقاضای گاز جهان در طول ۲۵ تا ۳۰ سال آینده کاهش نمی‌یابد، بلکه به‌دلیل پاک بودن این سوخت (کم کربن) شاهد افزایش سالانه و مستمر تقاضای گاز در جهان خواهیم بود.

وی اظهار کرد: همکاری در این مجمع عمومی و مذاکراتی که در این رابطه انجام شد می‌تواند گام بسیار مهمی برای همکاری بین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز باشد.

امام جمعه کاشان با اشاره به اینکه تغییر راهبرد در سیاست‌های خارجی از دستاوردهای دولت جدید است، گفت: این تغییر نقش مهمی در خنثی‌سازی تحریم‌ها دارد.

وی تغییر راهبردی در سیاست خارجه را از دستاوردهای مهم این دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: نگاه آمریکا و غرب به کشور ما همیشه نگاه مداخله‌جویانه و سلطه‌گرایانه بوده است و ما با تغییر رویکرد خود از غرب به سوی کشورهای دیگر این را نشان دادیم که می‌توانیم آثار بد تحریم‌ها را بدون نیاز به کشورهای غربی خنثی کنیم.

خطیب جمعه کاشان در پایان با تبریک فرا رسیدن مبعث پیامبر اعظم (ص) به مسلمانان جهان گفت: با تاسی افراد جامعه از سیره و شخصیت پیامبر خاتم (ص) بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی ما از بین می‌رود.

کد خبر 557958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.