ضرورت ایجاد میز گل‌محمدی در کاشان

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی از ضرورت ایجاد میز گل محمدی در کاشان جهت ارتقای زنجیره ارزش این محصول خبر داد.

حسین زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کاشان برای ارتقای زنجیره ارزش گل محمدی نیاز به میز گل محمدی دارد، اظهار کرد: گردش مالی گل محمدی در کشور ۲۰ هزار میلیارد ریال است که نیاز است تا در این زمینه به توسعه بیشتر و ارتقا زنجیره ارزش آن بیندیشیم.

وی با اشاره به اینکه کاشان رتبه یک تولید گل محمدی را در کشور دارد تصریح کرد: سطح زیرکشت گل محمدی در دنیا ۴۵ هزار هکتار است که ۷۰ درصد آن به ایران اختصاص دارد و از ۲۶۵ هزار هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور ۳۰ هزار هکتار آن به گل محمدی اختصاص دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی با پیش‌بینی تولید ۶۰ هزار تن گل محمدی در کشور، سیاست جهاد کشاورزی را کاهش خام‌فروشی و تغییر در تکنولوژی و تولید بیشتر محصولات فرآوری کامل این محصول تا رسیدن به تولید اسانس، ادکلن، فلیورها و عطر همراه باارزش افزوده به مراتب بالاتر عنوان کرد.

زینلی، توسعه مزارع گل محمدی در مناطق کویری و افزایش دامنه گلدهی این گیاه از ۱۵ فروردین تا ۳۰ تیرماه را از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد و ادامه داد: امسال با رویکرد جدید در این صنعت ۳۰ درصد گل تولیدی به غنچه خشک که از بازارپسندی بالایی در داخل و خارج از کشور برخوردار است، تبدیل خواهد شد.

وی صادرات ۳۰۲ تن غنچه خشک گل محمدی چهار میلیون لیتر گلاب و ۲.۵ تن اسانس به خارج از کشور را بخشی از ظرفیت تجاری صنعت گل محمدی مطرح کرد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور با تاکید بر اینکه ایجاد صندوق گل محمدی در کانون رویش گل محمدی در کاشان می‌تواند یکی از دستاوردهای بین‌المللی شود، افزود: این صندوق می‌تواند تمام اعضا یا افراد دارای منافع گل محمدی را با سرمایه‌گذاری در این صندوق حمایت و توانمندسازی کند تا بتواند تمام هزینه‌های تحقیقات یا حلقه‌های مفقوده را که نیاز به اعتبار و بودجه دارد برطرف کند.

زینلی خاطرنشان کرد: این صندوق می‌تواند در ایجاد بورس گل محمدی و عرصه استانداردسازی گلاب نقش‌آفرینی کند و تجارب خود را در افزایش ارزش افزوده این محصول ایجاد سازد.

وی اضافه کرد: در برهه کنونی با هدایت صنعت گل محمدی به سمت تولید اسانس و تلخیص اجزای آن در کشور به زودی شاهد خبرهای خوشی از استان اصفهان و دیگر منطقه‌های کشور مبنی بر ایجاد سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب خواهیم بود.

۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی پرداخت شد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی از پرداخت ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی به کشاورزان از شهریور سال گذشته تاکنون خبر داد و پیش‌بینی کرد: این رقم تا پایان سال به ۱,۳۰۰ میلیارد ریال برسد.

زینلی با اظهار امیدواری از برداشتن گام‌های بزرگ‌تر و مؤثرتر در کاشان با افزایش حمایت‌های تمام مسئولان مرتبط در شهرستان، استان و کشور از تولید استاندارد گیاهان دارویی و یافتن جایگاه واقعی آن در ایران افزود: در کشور بلغارستان سود عادلانه برای کشاورز، صنعت کار و آخرین حلقه زنجیره در نظر گرفته می‌شود در حالی که این روند در کشورمان وجود ندارد.

وی بر ضرورت توسعه کشت ارگانیک در تولید گیاهان دارویی با استفاده از دانش و تولید سموم زیستی از سوی محققان تاکید کرد: افزایش ۳۱ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی تا پایان سال در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است که می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور رقم بزند.

کد خبر 557956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.