اختلافات زن و شوهری را به فضای مجازی منتقل نکنید/یکدیگر را «بلاک» نکنید!  

یک روان‌شناس با اشاره به انتقال اختلافات برخی زوجین به فضای مجازی گفت: برخی زوجین پس از بروز اختلاف و بحث و دلخوری در فضای مجازی همدیگر را بلاک می‌کنند. این در حالی است که حتی اگر زوجین دعوای سختی را پشت سر گذاشته باشند هم نباید همسر خود را بلاک (مسدود) کنند؛ زیرا دنیای مجازی عرصه انتقام‌گیری نیست

به گزارش خبرنگار ایمنا، شبنم طلوعی، اظهار کرد: برخی زوجین اثرات دعواهای خود با یکدیگر را برای گرفتن انتقام از همسر در فضای مجازی پخش می‌کنند و متوجه نیستند علاوه بر مفهومی که این انتشار برای همسر دارد، چنین محتواهای کنایه‌آمیزی در نظر دیگران نیز با معنی و مفهوم همراه است و دیگران نیز متوجه اختلاف زوجین می‌شوند.

وی با بیان اینکه انتخاب فضای مجازی برای انتقام راه‌حل پیش پا افتاده است که زوجین ضعیف آن را برمی‌گزینند، ادامه داد: اولین اثر مخرب انتشار دعوای زوجین در فضای مجازی، سوءاستفاده دیگران و سودجویی افرادی است که نسبت به اختلاف زوجین آگاه شده و وارد رابطه زوجین می‌شوند. از طرفی زوجین آگاه نیستند راهی که در پیش گرفته‌اند و به اشتباه آن را حل مسئله تلقی می‌کنند، به دعوا و اختلاف آن‌ها دامن می‌زند و دیگران با دیدن چنین محتواهایی، دیدشان به این زن و شوهر تغییر می‌کند.

این روان‌شناس افزود: حتی اگر این اختلاف‌ها رفع شده و زندگی زوجین اصلاح شود، همچنان دیگران همان دید و تصور را نسبت به رابطه زوجین دارند و در رابطه آن‌ها دخالت می‌کنند چراکه زوجین با انتشار این تصاویر به طور غیرمستقیم حق دخالت در رابطه‌شان را به دیگران داده‌اند.

وی تصریح کرد: زوجین متوجه نیستند که با انتشار این محتواها در فضای مجازی و به اشتراک گذاشتن اختلافات زندگی مشترک با دیگران در واقع غرور همسر خود را می‌شکنند و او را ناراحت می‌کنند.

طلوعی ادامه داد: فضای مجازی همچون دنیای واقعی دارای جمعیتی است و از این رو حفظ احترام همسر در این فضا برای القای حس امنیت به او امری ضروری است.

وی با توصیه به اینکه زوجین در فضای مجازی باید طرفدار همسر خود باشند، گفت: حتی اگر اختلافی نیز وجود دارد آن را نه در فضای مجازی بلکه در فضای خصوصی میان خود مطرح کنند، زوجین می‌توانند از فضای مجازی برای ارتباط با همسر خود استفاده کرده و حتی در میانه روز از خود عکسی گرفته و برای همسر ارسال کنند. این‌گونه هم از عشق خود مراقبت کرده و هم از فضای مجازی برای بهبود ارتباط خود با همسر استفاده می‌کنند.

این روان‌شناس تصریح کرد: بهتر است زوجین از طریق موبایل برای همسر در دسترس باشند و اجازه دهند همسر از لحظه "آنلاین" (حضور بر خط) بودن زن یا شوهر مطلع باشد و بهتر است این حضور را برای همسر پنهان نکنند؛ چراکه این‌گونه احساس امنیت به همسر می‌دهند و اعتمادش زیاد می‌شود.

وی به زوجین توصیه کرد: در فضای مجازی به همسرتان متعهد باشید و این تعهد را ابراز و با رفتار خود آن را نشان دهید. اگر صفحه شما خصوصی است حضور هر شخصی را در صفحه نپذیرید و هر فردی را دنبال نکنید. هر تصویری را از فضای خصوصی خود منتشر نکنید و مراقب ارتباط خود در فضای مجازی باشید و به نوعی ارتباط بگیرید که تعهد خود را نشان دهید تا دیگران گمان نکنند شما فردی متأهل نیستید.

به گزارش ایمنا، یکی از دلایل اصلی آسیب‌پذیری روابط زناشویی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، سردمزاجی زوجین به علت مشکلات و اختلاف عقیده و سلیقه است. صرف‌نظر از آمار و ارقام بالا و روزافزونی که در مسائلی مانند بالا رفتن سن ازدواج، طلاق، فرار از منزل و سایر مسائل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی‌ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی‌ها و شکست‌های بزرگی در زندگی جوانان شده است.

این‌ها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه‌یابی و درمان شوند. یکی از زمینه‌های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و اصولاً نارضایتی از زندگی مشترک، فضای مجازی است که تحت تأثیر تولیدات رسانه‌ای به وجود آمده و باعث شده سطح توقع از زندگی‌های مشترک را به خصوص در میان نسل جوان بالا ببرد. تحت تأثیر این فضا آنچه جوان باید از زندگی مشترک انتظار داشته باشد به نوعی تحریف می‌شود.

کد خبر 557811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.