تاکید ویژه وزیر علوم بر امور پژوهشی

بودجه پژوهشی مراکز علمی باید صرفاً در امور پژوهشی هزینه شود و نباید این بودجه را جهت امور دیگر دانشگاه مصرف کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تبیین سیاست‌های امور مالیاتی کشور در ارتباط با قراردادهای پژوهشی و فناوری، جایگاه و نقش شورای توسعه پژوهشی و فناوری در علوم انسانی و هنر در جهت ساماندهی و هدفمند ساختن پژوهش‌های این حوزه، نقش پارک‌های علم و فناوری در حمایت از دانشگاه کارآفرین، ارائه گزارش از روند شکل‌گیری آزمایشگاه‌های خصوصی، نحوه استقرار نظام بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مراکز علمی پژوهشی و ارائه گزارش وضعیت توسعه علمی ایران در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری ارائه می‌شود. امسال پنجاه‌وپنجمین دوره اجلاس معاونان پژوهش و فناوری در روزهای گذشته برگزار شده است. در این رابطه با عبدالساده نیسی، مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

هدف از برگزاری پنجاه‌وپنجمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری چه بود؟

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شش حوزه مرجعیت علمی، تعاملات بین‌المللی، نگاشت زیرساخت، توجه به پژوهش‌های علوم انسانی و علوم پایه را به همراه سیاست‌ها و انتظارات خود از معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها، مطرح کرد.

مدیران حوزه پژوهش و سیاست‌گذاری مجلات در راستای ارتقای رتبه‌های بین‌المللی سیاست جدید دریافت نمایه بین‌المللی برای مجلات علمی و پژوهشی داخلی را مطرح کردند. در رابطه با موضوع تخلفات پژوهشی نیز تاکید شد که به آئین‌نامه تخلفات پژوهشی توجه شود و با نظارت دقیق فعالیت‌های پژوهشی بی‌نقص در اختیار مردم قرار بگیرد.

آیا ارتباط صنعت و دانشگاه در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری مورد بحث قرار گرفت؟

بله. مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت در رابطه با حوزه خود مسائلی را مطرح و بر ارتباط استانداری‌ها و مراکز علمی تاکید کرد؛ زیرا از این طریق می‌توان شبکه‌ای ساخت که نیازهای جامعه در آن مطرح شود و به دانشگاه‌ها نیز توصیه شد که در این زمینه قدم بردارند.

دفتر حمایت و پشتیبانی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چه برنامه‌هایی را در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری مطرح کرد؟

برنامه‌ها در ارتباط با شبکه‌سازی علمی در کشور بود. ایجاد شبکه آزمایشگاهی کشور در راستای تقویت فرآیند شبکه‌سازی در داخل کشور مطرح شد. در این شبکه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و محققان قرار خواهند گرفت. برمبنای حمایت وزارت علوم از مراکز علمی، مقرر شد به سایر دانشگاه‌ها خدمات ارائه شود و از خرید تجهیزات موازی پرهیز شود تا دانشگاه‌های کل کشور بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

چهار شبکه مهم در کشور فعال است که مهم‌ترین آن «شاعا» یا شبکه علمی آزمایشگاهی ایران بوده که هدف آن ایجاد همکاری با سازمان استاندارد است. امیدواریم با برنامه‌ریزی این چهار شبکه مهم به گونه‌ای باهم در تعامل باشند تا نتایج آن در اختیار اعضای هیئت علمی مراکز قرار گیرد.

البته درحال‌حاضر با مشکل بودجه مواجه بوده و بهتر است دانشگاه‌ها با ایجاد شبکه‌های علمی به یکدیگر تعامل داشته باشند و از خدمات یکدیگر بهره‌مند شوند.

معاون فناوری و نوآوری چه برنامه‌هایی را در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری مطرح کرد؟

معاون فناوری و نوآوری در رابطه با سامانه نان که به خواست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده است، صحبت‌هایی ارائه داد که معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها را موظف به انجام فعالیت پژوهش در کنار فناوری کرد. در این اجلاس تکالیفی در زمینه فناوری برای معاونان پژوهشی تشریح شد. در این جلسه تاکید شد که معاونان پژوهش و فناوری ساختار موجود را تغییر ندهند؛ دو معاونت مجزا تشکیل ندهند و به جای آن یک مدیر فناوری به ساختار خود اضافه کند تا امور فناوری مربوط در دانشگاه را پیگیری کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این اجلاس به چه موضوعاتی اشاره کرد؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحبت‌هایش تاکید کرد بودجه پژوهشی مراکز علمی باید صرفاً در امور پژوهشی هزینه شود و نباید این بودجه را جهت امور دیگر دانشگاه مصرف کرد. وی بر گرنت و تغییر آئین‌نامه آن نیز تاکید کرد و گفت اساتید برای انجام کارهای بین‌المللی تشویق شوند تا بتوانیم با دنیا در ارتباط باشیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناری معتقد بود از آن جا که معاونت پژوهشی و فناوری در دانشگاه سیستم مالی جداگانه دارد و بودجه به آن اختصاص داده می‌شود، هزینه‌ها در همان معاونت و نه در یک معاونت مجزا مصرف شود.

کد خبر 557698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.