مهم‌ترین رویکرودهای بودجه ۱۴۰۱ اصفهان چیست؟

بودجه شهرداری اصفهان برای سال ۱۴۰۱ با رقم ۱۱ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان مصوب شد که در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۰ رشد داشته است و سه هدف کلان کاهش آلودگی هوا، ارتقای جایگاه شهر با توجه به حوزه گردشگری و فرهنگ و افزایش بهره‌وری سازمانی در آن مورد توجه بوده و براساس عدالت و محله‌محوری تنظیم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان بسیار دقیق و براساس عدالت‌محوری تقسیم شده است و سه هدف کلان کاهش آلودگی هوا، ارتقای جایگاه شهر با توجه به حوزه گردشگری و فرهنگ و افزایش بهره‌وری سازمانی در آن مورد توجه مدیران شهری است. بسیاری از اعضای شورای اسلامی شهر بودجه سال آینده شهرداری را با صرف وقت بسیار و براساس عدالت و توجه به محله‌محوری تنظیم و تدوین کردند.

بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق با حضور مسئولان و معاونان شهرداری از یازدهم تا بیست‌وهشتم بهمن‌ماه با حدود ۳۳۱۰ نفر ساعت جلسه کارشناسی و تخصصی بررسی شد و در نهایت پس از ۳۰ روز بررسی با حدود ۴۴۰۰ نفر ساعت جلسه تخصصی، بودجه به تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان رسید.

سیدامیر سامع، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص رشد بودجه شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۱ به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بودجه شهرداری اصفهان شامل مرکز، مناطق و ناژوان برای سال ۱۴۰۱ با رقم ۱۱ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان مصوب شد و این بودجه در مقایسه با بودجه ۷۸۱۹ میلیاردی سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز از عدد ۴۰۸۹ میلیارد در سال ۱۴۰۰ به ۴,۹۶۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده و مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: بودجه برای سازمان‌ها و شرکت‌ها با ۴,۹۶۲ میلیارد تومان تصویب شد که در کل بودجه شهرداری سازمان‌ها و شرکت‌ها با عدد ۱۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان در شورای اسلامی شهر اصفهان مصوب شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه فرآیند بررسی بودجه امسال طی یک ماه انجام شد، تاکید می‌کند: این موضوع به صورت تخصصی حدود ۱۲ روز در کمیسیون‌ها با حضور معاونان و مدیران شهرداری و سپس در کمیسیون تلفیق با حضور شهردار و معاونان در موارد متفاوت مانند درآمدها، پروژه‌ها و هزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفت؛ همچنین با تغییرات مدیریت شهری و شورای ششم در سال جاری لازم بود سیاست‌های دوره جدید مدیریت شهری در تدوین برنامه و بودجه شهرداری تأثیر خود را داشته باشد و علاوه‌بر منویات و اهداف اصلی شورای اسلامی شهر، شهرداری جدید در تدوین برنامه و بودجه ۱۴۰۱ مد نظر قرار داشته است.

تدوین منشور شورای ششم برای دستگاه‌های مختلف

وی با بیان اینکه منشور شورای اسلامی شهر اصفهان وجود داشت که در ابتدای فعالیت شورای ششم این منشور برای دستگاه‌های مختلف تدوین شد، می‌افزاید: سیاست‌های بودجه‌ای و برخی از اقدامات شاخص محور حدود دو ماه قبل به شهرداری اصفهان ارسال شده است و در فرآیند تدوین بودجه نیز حدود دو روز فرصت گذاشته شد تا در برخی موارد لازم قبل از ورود به بحث اعداد و ارقام سیاست‌های انجام کار و راهبردهای لازم مورد بررسی قرار گیرد تا به گفتمانی مشترک برای مباحث شهرداری و مدیریت شهری دست یابیم.

سامع با اشاره به مباحث تدوین برنامه و بودجه، تصریح می‌کند: رسیدن به تأکیدات بودجه‌ای ارائه راهبردها و موارد مد نظر شورای اسلامی شهر از دیگر اتفاقات امسال بود که طی گفتمان با شهرداری اصفهان انجام شد، این تأکیدات بودجه‌ای حدود ۱۵۰ مورد به پیوست بودجه برای شهرداری ارسال شده است که ۱۱۰ مورد برای شهرداری مرکزی، مناطق و ناژوان و حدود ۴۰ مورد برای سازمان‌ها و شرکت‌ها است.

وی درخصوص ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱، می‌گوید: بحث‌های تمرکز بر موضوع سرمایه‌گذاری، مشارکت بخش خصوصی و شهروندان در پروژه‌های شهری مد نظر است؛ اگر بودجه مشارکت شهرداری در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بوده، این عدد برای سال ۱۴۰۱ به ۱,۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: مدیریت شهری با اتخاذ تصمیم‌های مناسب، روش‌های تسهیل‌گرانه، جذاب و تمهیدات مناسب برای جذب سرمایه، ایده‌ها، استفاده از افکار بخش خصوصی می‌تواند شرایط مناسبی را برای وقوع این اتفاق بزرگ فراهم کند و با انجام این کار سهم بودجه مشارکتی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴ درصد خواهد رسید که رقم قابل توجهی است.

کاهش درآمدهای ساختمانی در برنامه‌های شورای ششم

وی درخصوص اینکه کاهش درآمدهای ساختمانی از ۴۰ درصد به ۳۶ درصد رسیده است، اضافه می‌کند: این اتفاق نشانه مثبتی است تا شهرداری اصفهان بتواند در سال‌های آینده به بودجه مشارکتی و درآمدهای پایدار سالیانه اضافه کند، زیرا با توجه به اینکه درآمدهای ساختمانی فشار بر سیمای شهری، تراکم جمعیت شهر و موارد متفاوت دیگری را به دنبال دارد، لازم است به اعداد کمتری برسد.

سامع با اشاره به اینکه عدالت‌محوری نیز در تدوین برنامه و بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه بوده است، می‌گوید: امسال برای اولین بار و با توجه به سیاست‌های شورای ششم و شهرداری اصفهان فصلی برای بودجه محلات کم‌برخوردار در تمام مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان مد نظر قرار گرفت که این رقم براساس اقدامات و انجام پروژه‌ها در محلات حدود ۴۳۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان نیز برای پروژه‌های منطقه‌ای در نظر گرفته شده است که در محلات در بخش‌های مختلف هر منطقه انجام می‌شود تا مردم منطقه و محله تأثیر مستقیم آن را روی زندگی خود مشاهده کنند. درمجموع حدود ۱,۰۸۰ میلیارد تومان برای انجام پروژه‌های محلات در بخش‌های متفاوت است و بعد از آن نیز پروژه‌های شاخص منطقه‌ای و مرکز وجود دارد که این موارد تحت بررسی قرار گرفته است تا بتوانیم گام‌های مؤثری در این مسیر برداریم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای و بودجه عمرانی شهرداری نسبت به بودجه جاری از موارد قابل توجه برای تدوین بودجه ۱۴۰۱ بوده و در بیشترین مقدار با رقم ۷۴ درصد برای اقدامات عمرانی، توسعه‌ای و تملک اختصاص می‌یابد. این اتفاق خوب در شورای ششم برای به حداقل رساندن هزینه‌های جاری بوده که از رقم ۳۰ درصد سال قبل به ۲۶ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگ شهری از موضوعات دیگری بوده که در در تدوین برنامه و بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است، اظهار می‌کند: در نظر داریم تا برای شهر اصفهان در زمینه‌های گردشگری، تفریح و فرهنگی مواردی از جمله موزه بزرگ اصفهان، بوستان مشاهیر و بوستان‌های بزرگ موضوع محور طراحی و احداث شود.

سامع تاکید می‌کند: مباحث محیط زیست، حمل‌ونقل پاک، انرژی‌های تجدیدپذیر، ساختمان‌های سازگار با محیط زیست و اقدامات دانش‌محور از موضوعات دیگر مورد توجه است و بحث کاهش آلودگی هوا، راهبردهای تاکید شده و اقدامات شاخص محور نیز با تعیین بودجه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شورای ششم توجه به موضوع «شهر هوشمند» مد نظر است، می‌گوید: با توجه به اینکه با دستور شهردار در خصوص «میز هوشمندسازی شهر» طی برگزاری جلساتی انجام پروژه‌های مهم برای این بخش در نظر گرفته شده است، بنابراین حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به این بخش اختصاص یافته و این اتفاق یکی از ویژگی‌های مهم برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ است. همچنین مسجدمحوری در شهر از دیگر مباحث قابل توجه بوده تا شهرداری اصفهان کمک و مساعدت لازم را در بخش‌های متفاوت محلات در مکان‌هایی که به هر دلیل نیازمند تملک و احداث مسجد و ایجاد فرهنگ‌سراهایی با محوریت مسجد است، داشته باشد و ردیف‌های بودجه‌ای نیز برای این محور پیش‌بینی شده است.

لزوم ظرفیت‌سازی در حوزه مشارکت‌ها و بخش‌های درآمدسازی

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تدوین برنامه و بودجه موضوعی مهم است، تصریح می‌کند: تحقق برنامه‌ها، انجام اقدامات و پروژه‌ها در موفقیت تحقق بودجه سال ۱۴۰۱ با هم‌فکری و همراهی مدیریت شهری، اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداری، معاونان، تیم مدیریتی شهرداری و پیگیری و پایش مستمر برنامه و بودجه امکان‌پذیر است.

وی اضافه می‌کند: هدف برخی از این مباحث در سیاست‌گذاری‌ها رسیدن به گفتمانی مشترک است و بخش دیگر در مدت باقی مانده تا پایان سال در قالب شورای سیاست‌گذاری در شهرداری اصفهان با حضور اعضای شورای ششم برای تحقق در برنامه‌های آینده تشکیل می‌شود؛ همچنین مباحثی مانند کنترل پروژه، ارزیابی عملکرد و استفاده ظرفیت‌ها و ابزارهای مدیریتی مورد تاکید شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان بوده است.

سامع، درخصوص تعریف اقدامات این پروژه‌ها می‌گوید: تعریف برنامه زمانی و تعیین متولی برای هر پروژه‌ای مشخص خواهد شد و در شورای اسلامی شهر اصفهان در کمیسیون‌های تخصصی گزارش‌های ماهیانه از شهرداری گرفته می‌شود که هر مکانی نیاز به کمک، همراهی و هماهنگی داشت، مطالبه‌گری‌های لازم جهت رفع چالش‌ها انجام پذیرد و در اقدامی مستمر، با انرژی و مدیریت جهادی تحقق بودجه ۱۴۰۱ با موفقیت عملیاتی شود.

وی با اشاره به اهمیت این بحث حوزه درآمدی، تاکید می‌کند: باید ظرفیت‌سازی‌هایی در حوزه مشارکت‌ها و سایر بخش‌های درآمدسازی و تعریف شاخص‌ها برای هر کدام از بخش‌های متولی انجام شود تا با برش‌های ماهیانه و بر مبنای شاخص‌ها پیگیری‌ها نهایی اعمال شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: استفاده از ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری و روش‌هایی که مشارکت سرمایه‌های خرد را می‌تواند به همراه داشته باشد، جزو برنامه‌های شهرداری در این بخش است. امیدوارم شهرداری با رسیدن به این درآمدها بتواند اقدامات و پروژه‌ها را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

کد خبر 557674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.