آغاز مطالعات برنامه کاهش بحران اصفهان / ۹۸ درصد استان درگیر خشکسالی است

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان گفت: ۹۸ درصد تالاب گاوخونی کاملاً خشک است که در صورت خشک شدن کامل آن، پنج استان را درگیر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه فروش، مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان ظهر امروز _چهارشنبه چهارم اسفندماه_ در جلسه شورای اسلامی استان اظهار کرد: پهنه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم متأثر از رخدادهایی است، اما در کل استان اصفهان با پهنه خطر پذیری روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه در جهان بعد از انقلاب صنعتی، دنیا به این سمت رفت که منابع طبیعی را بدون هیچ محدودیتی مصرف کند که به تبع آن مشکلات متعدد زیست محیطی چون گرم شدن زمین به وجود آمد، تصریح کرد: تغییرات آب و هوایی در زندگی بشر بسیار حائز اهمیت است چراکه بحران‌هایی را به وجود می‌آورد.‌

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان افزود: آتش سوزی در جنگل‌ها، سیلاب‌ها و فرونشست‌ها از جمله پدیده‌هایی است که متأثر از تغییرات آب و هوایی ایجاد شده است، اما چه باید کرد، مخاطرات وجود دارد.

شیشه فروش ادامه داد: اگر به علتی حادثه‌ای به سیستمی وارد شود و نظم سیستمی از بین برود یک بحران ایجاد شده است که این بحران می‌تواند طبیعی یا غیرطبیعی باشد. در کشور ایران ۵۳ مخاطره شناسایی شده لذا بر این اساس در اصفهان به عنوان اولین استان در کشور، طرح جامع مدیریت بحران و خطر پذیری را تشکیل دادیم که به کمک این طرح ۴۲ مخاطره را در استان اصفهان تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا، خاک و تصادفات از جمله مخاطراتی محسوب می‌شود که استان با آن روبرو است، گفت: برای کاهش اثرات این مخاطرات با حضور ۹۰ استاد دانشگاهی راهکارهایی تعیین شده است، همچنین مطالعات آمایش سرزمین به ما می‌گوید که متناسب با ظرفیت هر منطقه باید بارگذاری انجام شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان تاکید کرد: مطالعات برنامه کاهش بحران و پاسخ به بحران استان ظرف یکسال آینده با مشارکت دانشگاهیان برای بررسی مخاطرات پهنه سرزمین استان انجام خواهد گرفت و این طرح معین می‌کند که در زمینه مدیریت بحران چه باید کرد.

شیشه فروش در تشریح سیاست‌های مرتبط با مدیریت بحران کشوری گفت: آموزش مردم برای مقابله با بحران‌ها یک ضرورت است که در این راستا ۸۰۰ هزار دانش‌آموز استان در زمینه پناه‌گیری مناسب در زمان وقوع حادثه آموزش‌های لازم را دیدند، همچنین در پنج مرحله نشست‌های آموزشی با حضور دانشگاه‌های بزرگ استان در زمینه بحران مهم استان چون فرونشست و آلودگی هوا برگزار شده است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد یک رویکرد واحد برای کنترل افزود: پیش بینی و پیشگیری، نخستین مرحله در ستاد مدیریت بحران است که در این راستا وجود ۱۲ ایستگاه لرزه نگاری، ۵۴ شبکه شتاب نگار و ۱۲۴ ایستگاه هواشناسی از جمله اقدامات برای پیش بینی است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان مرحله بعد از پیش بینی را آمادگی و بعد مقابله و سپس در پایان بازسازی دانست و تصریح کرد: انسجام برنامه‌ای در مدیریت بحران، وجود برنامه و استراتژی از نکات طلایی در ستاد مدیریت بحران است.

شیشه فروش با بیان اینکه اصفهان چون در مرکز کشور قرار دارد حداقل در ۱۰۰ ساله اخیر شاهد اتفاق بزرگی در درون خود نبوده است، گفت: اصفهان معین پایتخت است و هشت استان در جوار این کلانشهر نیز معین اصفهان هستند، بر این مبنا ما در استان نیز برای شهرستان‌ها نیز در مواقع بحرانی معین تعیین کردیم و طبق اسناد شهرستان‌های همجوار موظف هستند به کمک شهرستان‌ها بروند.

وی تصریح کرد: اصفهان در بحران‌های جدی دیگر استان‌ها همواره کمک رسان بوده است و از هیچ امری در این راستا مضایقه نمی‌کند. تقویت پایگاه‌های امداد از جمله اولویت‌ها است در این راستا ۴۶ راهدارخانه در استان به این منظور تجهیز شده‌اند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان از وجود ۲۰ هزار نیروی آموزش دیده کددار شامل اقشار مختلف جامعه چون مهندسان، امدادگران هلال احمر، بانوان، پزشکان و.. در استان اصفهان خبر داد و خاطرنشان کرد: همه افراد در مواقع لازم فراخوان می‌شوند.

شیشه فروش ترویج فرهنگ بیمه کردن اماکن را امری دانست که در قالب نظام جامع بیمه‌ای کشور باید در سطح کشور رقم بخورد، گفت: امروز تاکید داریم که خانه‌های روستایی و دستگاه‌های دولتی تمام اموال منقول و غیرمنقول خود را در برابر آتش سوزی، سیل و زلزله بیمه کنند.

وی یادآور شد: به شهرداری‌ها به عنوان مدیریت بحران شهرستان‌ها اعلام کرده‌ایم که طرح برنامه بحران هر شهرستان را تهیه کنند و برای هر بحران باید یک برنامه جامع عملیاتی ارائه دهند.

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان اظهار کرد: همه دستگاه‌ها مکلف شدند که یک واحد و ساختاری را در زمینه مدیریت بحران برای خود ایجاد کنند و رئیس و جانشین ستاد بحران مشخص شود، همچنین در قانون آمده است که مدیران باید کارکنان خود را برای مدیریت بحران آموزش بدهند و این را به همه شهرداری‌ها و شورای های اسلامی شهرها اعلام کردیم.

شیشه فروش افزود: همه دستگاه‌های اجرایی استان موظف هستند برنامه کاهش خطر و پاسخ به بحران خود را تهیه کنند.

وی در ادامه به مجموعه اقدامات مدیریت بحران در دوران کرونا در استان اشاره کرد و ادامه داد: تدابیر قابل قبول بوده است البته دستگاه‌ها از امکانات همه دستگاه‌ها در این زمینه برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه وظایف هر دستگاه برای زمان بحران تعیین شده است، تصریح کرد: در زمینه قانون مدیریت بحران چیزی معطل نمانده است ولی درخواست ما از شورای اسلامی استان این است که آموزش را جدی بگیرند.

شیشه فروش با بیان اینکه اصفهان امسال ۱۴۰ روز هوای ناسالم داشته است، خاطرنشان کرد: همچنین فرونشست بین پنج تا ۱۵ سانتی‌متر را در استان شاهد هستیم. در این راستا وزارت نیرو و جهاد کشاورزی موظف شده‌اند سفره‌های زیر زمینی که آب‌های آن خالی شده است را جبران کنند. بر این اساس بستن چاه‌های غیرمجاز، کنترل هوشمند چاه‌ها و تعادل بخشی آب خوان‌ها و احیای زاینده‌رود از جمله اقداماتی است که وزارت نیرو مکلف به انجام آن است.

وی گفت: ۹۸ درصد تالاب گاو خونی کاملاً خشک است که در صورت خشک شدن کامل آن، پنج استان را درگیر خواهد کرد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان اظهار کرد: در زمینه آلودگی هوا ضرورت دارد اقداماتی از سوی محیط زیست صورت گیرد که نوسازی سیستم حمل و نقل و خودروها، تثبیت شن‌های روان، حفاظت جاده‌ها در برابر گرد و غبار که نیاز به اعتبارات ملی دارد از جمله این اقدامات است.

شیشه فروش تاکید کرد: ۹۸ درصد استان با خشکسالی مواجه است و استان اصفهان تا به امروز پنج دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته است، ما از بحران کرونا این درس را می‌گیریم که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که هر خانه یک امدادگر داشته باشد و یک بسته آموزشی کامل از حوادث پیرامون هر شهروند آماده کنیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان مطرح کرد: مردم استان اصفهان طبق آمار و اطلاعات صرفه جویی ترین مردم در بخش آب و برق در سطح کشور هستند.

شیشه فروش گفت: مرحله اطلاع رسانی در مدیریت بحرانی مراحل مهمی است که نقش مطبوعات و رسانه‌ها در آموزش مردم، اطلاع رسانی و پیگیری مطالبات آن بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 557605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.