میکروموبیلیتی؛ راهکار گوتنبرگ سوئد در کاهش کربن شهر

برای نخستین بار در شهر گوتنبرگ سوئد با استفاده از یک سیستم لجستیکی جدید هوشمند و پایدار، روند ارسال کالا انجام شد. این پروژه که Smoovit نام دارد، با هدف مقابله با مشکل انتشار بیش از حد کربن ناشی از وسایل نقلیه حمل بار در داخل و خارج از هسته‌های مرکزی شهر انجام شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پروژه‌ای بر اساس ایده‌ای موسوم به "نظام سیستم‌ها" عملی شده است. به عبارت دیگر، هدف طرح ادغام حوزه‌های مختلف زندگی شهری، مانند تحویل کالا و مدیریت ترافیک در یک سامانه جامع است. جامعه صنعتی، دانشگاهی و شهروندی گوتنبرگ به طور مشترک در حال توسعه و آزمایش این ایده هستند تا بتوانند کاهش ۴۰ درصدی تعداد وسایل نقلیه حمل‌ونقل کالا به داخل شهر را شاهد باشند.

روند تحویل یک کالا از مبدا به مشتری نهایی، یکی از فرآیندهای پرکربن شهری است به ویژه اینکه در بافت مراکز شهر باعث ترافیک نیز می‌شود.

میکروموبیلیتی؛ راهکار گوتنبرگ سوئد در کاهش کربن شهر

مشکل انتشار کربن با این واقعیت تشدید می‌شود که بسیاری از روش‌های حمل‌ونقل به شهرها ناکارآمد است. بعضی از وسایل نقلیه نیمه‌پر حرکت می‌کنند و این حمل "هوا" مستلزم هزینه‌های غیرضروری است و تأثیر مخرب زیادی بر محیط زیست دارد.

سامانه Smoovit به جای اینکه ارائه دهندگان حمل و نقل کالاها را با استفاده از کامیون‌هایی با میزان بار کم هدایت کند، به تجمیع کالاها در چندین مرکز تأمین‌کننده حمل‌ونقل برای کاهش ترافیک مرکز شهر می‌پردازد.

میکروموبیلیتی؛ راهکار گوتنبرگ سوئد در کاهش کربن شهر

این طرح در سه مرحله کالا را به مشتری تحویل می‌دهد:

سیستم، داده‌ها را از چندین سامانه ارائه دهنده حمل و نقل برای بهینه سازی مرحله توزیع دریافت می‌کند.

کالاها به مراکز تجمیع خارج از شهر ارسال می‌شود تا مسیرهای یکسان مشخص شود و سپس در کامیون‌های بزرگ‌تر بارگیری شود.

پس از اینکه کامیون‌های حامل به مرکز شهر رسیدند، محموله‌ها به وسایل نقلیه فاقد انتشار نظیر دوچرخه‌های باربری منتقل می‌شود تا محموله را به مقصد مورد نظر ارسال کنند.

در بعضی مناطق، دوچرخه‌ها یا اسکوترها پس از تخلیه بار، محموله‌های جدیدی را دریافت می‌کنند تا آن‌ها را به مرکز بارگیری منتقل و سپس به شرکت‌های تجاری مختلف ارسال کنند.

کد خبر 557599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.