امشب شاهد تربیع سوم ماه باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: پنجشنبه –پنجم اسفندماه- ساعت ۰۲:۰۳ ماه به مرحله تربیع آخر در چرخه ماهانه فازهای خود می‌رسد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پنجشنبه –پنجم اسفندماه- ساعت ۰۲:۰۳ ماه به مرحله تربیع آخر در چرخه ماهانه فازهای خود می‌رسد و به صورت نیمه روشن در آسمان می‌درخشد. در این وضعیت، یگانه قمر زمین نیمه شب ساعت ۰۱:۱۸ طلوع می‌کند و در آسمان سپیده‌دم به اوج می‌رسد.

وی افزود: لحظه دقیق ربع آخر زمانی است که فاصله زاویه‌ای ماه از خورشید از دید ناظر زمینی ۹۰ درجه است. ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌چرخد و باعث می‌شود در فازهای مختلف دیده شود که از ماه نو شروع می‌شود، سپس ربع اول، ماه کامل و ربع آخر رخ می‌دهد و هر ۲۹ و نیم روزه یک بار به ماه نو برمی‌گردد. ماه با پیشرفت در این چرخه در ساعات مختلف شبانه‌روز در آسمان قابل مشاهده است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: در روزهای آینده ماه هر روز دیرتر طلوع می‌کند، به طوری که قبل از طلوع خورشید مدت زمان کمی قابل رصد است و نزدیک به طلوع آفتاب از افق شرقی ظاهر می‌شود. هنگامی که به ماه نو می‌رسد در سپیده‌دم طلوع می‌کند. تقریباً همزمان با خورشید غروب می‌کند و فقط در طول روز در آسمان حضور دارد. امشب ماه ۲۳ روزه در صورت فلکی عقرب قرار دارد و فاصله ماه از زمین حدوداً ۳۷۱ هزار کیلومتر است.

کد خبر 557591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.