مذاکرات به مرحله حساس و مهمی رسیده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما به مذاکرات وین خوش‌بین هستیم و امیدواریم با واقع‌بینی طرف غربی‌، اندک موضوعات حساس و مهم باقی‌مانده به نتیجه برسد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه، حسین امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای عمانی خود ظهر روز چهارشنبه در محل وزارت خارجه با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده بین وزرای خارجه دو کشور در جریان این سفر اظهار کرد: در این دیدار در ارتباط با مسائل مختلفی صحبت کردیم. روابط دو کشور روابط ممتازی است.

وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات با کشورهای منطقه و همسایه افزود: در چند ماه اخیر شاهد رفت و آمدهای خوبی بین هیئت‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم. من چندی پیش خود به عمان سفر کردم و با وزیر خارجه عمان و تعدادی از مقامات این کشور دیدار کردم. دکتر باقری معاون سیاسی وزیر خارجه نیز چند ماه پیش به عمان سفر کرده بود و در آنجا نیز با مقامات عمانی دیدار و رایزنی کرد.

وزیر امورخارجه همچنین به سفر رئیس کل بانک مرکزی ایران و وزیر صمت به عمان اشاره کرد و گفت: در جریان وزیر صمت به عمان کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شد. کمیته‌های مربوطه جلسات خود را برگزار کردند و تصمیمات خوبی در این کمیسیون گرفته شد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مناسبات سیاسی دو کشور ایران و عمان در سطح خوبی قرار دارد اما مناسبات اقتصادی و تجاری در سطح مناسبات سیاسی نیست، گفت: در مدت اخیر روابط تجاری دو کشور گسترش پیدا کرده ولی با توجه به ظرفیت‌های موجود بین دو کشور این سطح از روابط حجم روابط تجاری را کافی نمی‌دانیم و توافق کردیم که برای توسعه هرچه بیشتر روابط در حوزه تجاری و اقتصادی اقدامات لازم را به عمل آوریم.

وی همچنین با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه سران دو کشور در آینده نزدیک با یکدیگر دیدار و رایزنی کنند، گفت: سلطان عمان از رئیس‌جمهور برای سفر به عمان دعوت رسمی انجام داده است و امیدواریم در اولین فرصت ممکن و در آینده نه چندان دور این سفر انجام شود و طبیعتاً این سفر و دیدار سران دو کشور می‌تواند نقطه عطفی را در مناسبات دو کشور ایجاد کند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین با ارائه گزارشی از سفر اخیر رئیس‌جمهور به قطر و دیدار او با امیر قطر و شرکت در اجلاس اپک گازی گفت: این سفر در راستای توجه ایران در عرصه سیاست خارجی به موضوع همسایگان و تعامل با آنها انجام شد. در این سفر ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای خوبی بین مقامات ایران و قطر انجام شد و ۱۴ سند همکاری و تفاهم بین مقامات دو کشور امضا شد.

وی با تأکید بر سیاست ایران بر ایجاد ثبات و امنیت در منطقه در سایه همکاری‌های کشورهای منطقه افزود: تاکنون چهار دور گفت‌وگو بین تهران و ریاض با مساعدت مقامات عراق انجام شده است. از طریق وزیر خارجه عراق در اجلاس امنیتی مونیخ و دیداری که با یکدیگر داشتیم پیامی دریافت کردیم مبنی بر اعلام آمادگی دولت ریاض برای تداوم این گفت‌وگوها. ما نیز آمادگی خود را برای تداوم این گفت‌وگوها و برگزاری دور بعدی مذاکرات و رسیدن به نتایج رو به جلو در مناسبات دو کشور اعلام کردیم.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه ما تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را برای گفت‌وگوها و همکاری‌های مشترک با کشورهای منطقه با جدیت ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: ما بر این موضوع باور داریم که راه حل بحران‌های موجود در منطقه مشورت، گفت‌وگو و همکاری است و این تصور اشتباهی است که کسی در منطقه تصور کند که می‌تواند امنیت خود را در سایه ناامن سازی برای دیگران کسب کند. ما آمادگی خود را برای پیشبرد هر گونه ابتکاری که به امنیت، توسعه پایدار و تحقق رشد اقتصادی در منطقه کمک کند، اعلام کرده و بر این موضوع تأکید داریم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فاجعه انسانی رخ داده در یمن و ادامه بحران در این کشور گفت: شهید ایرلو سفیر ایران در یمن در هنگامی که به کرونا مبتلا شد در این کشور برای درمان از کمترین امکانات پزشکی به خاطر محاصره انسانی این کشور برخوردار نبودند و به خاطر ابتلاء به کرونا و کمبود امکانات پزشکی به شهادت رسیدند و این خود نشانگر اوج وخامت وضعیت انسانی در یمن به خاطر محاصره و کمبود امکانات است.

وی با تأکید بر اینکه ایران فعالانه آمادگی دارد که در راستای تحقق صلح و امنیت در منطقه حرکت کند، ادامه داد: ما بر موضوع توقف جنگ در یمن، لغو محاصره انسانی این کشور و انجام مذاکرات یمنی تأکید داریم و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار می بریم.

امیرعبداللهیان همچنین به وضعیت افغانستان اشاره کرد و گفت: مردم این کشور نیز در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. ایران با همه طرف‌های افغانستانی و اقوام افغانستانی در ارتباط است و ما همه آنها از جمله هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان را تشویق می‌کنیم که دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام تشکیل دهند.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی همچنین به وضعیت اوکراین اشاره کرد و گفت: ما از بحران اوکراین و وضعیت به وجود آمده در آن منطقه خرسند نیستیم. رفتارهای تحریک کننده ناتو و آمریکا شرایط نگران کننده‌ای را در منطقه را نگران کننده کرده است. ما همه طرح‌ها را ترغیب می‌کنیم که از طریق سیاسی و مسالمت‌آمیز به این بحران خاتمه بدهند. من هفته گذشته در تماس تلفنی با وزیران امور خارجه روسیه و اوکراین مواضع رسمی و شفاف ایران را در این ارتباط بیان کردم و بر این مسئله تأکید داشتم که مداخله آمریکا و ناتو کمکی به حل این بحران نمی‌کند و همچنین مسیر حل این بحران جنگ نیست بلکه گفت‌وگو و اتخاذ راهکارهای مسالمت‌آمیز است و امیدواریم در این مسئله، منطقه شاهد شرایط پیچیده‌تری نباشد.

وی همچنین در مورد مذاکرات وین گفت: مذاکرات وین به مسئله حساس و مهمی رسیده است. ما امروز در دیدار با وزیر خارجه عمان علاوه بر اینکه در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم در مورد مذاکرات وین نیز تبادل نظر کردیم. در مورد مذاکرات وین موضوعات اندک اما بسیار مهم باقی مانده است. ما در مونیخ و همکارم باقری در وین به صراحت به طرف‌های غربی و همچنین بورل گفته است و تأکید کرده‌ایم که ایران به هیچ‌وجه در مذاکرات وین از خط قرمز خود عبور نمی‌کنیم. ما تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز ایران عبور نمی‌کنیم و به این خطوط قرمز پایبندی خود را با قوت نشان داده‌ایم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ما لازمه هر گونه مذاکره‌ای را مفید بودن آن می‌دانیم و اینکه منافعی برای مردم ایران حاصل شود در مورد نحوه گفت‌وگوها در وین اظهار کرد: مذاکرات مستقیم بین ایران و نمایندگان ۱+۴ انجام می‌شود. از طریق آقای مو را NonPaperهایی بین نمایندگان ایران و آمریکا تبادل می‌شود. ما تاکنون از مقامات آمریکایی پیام‌های زیادی دریافت کرده‌ایم در مورد ضرورت انجام گفت‌وگوهای مستقیم. برای ما مهم این است که چه نفعی در این گفت‌وگو است و آیا آینده‌ای متفاوت از آنچه که در مذاکرات کنونی روی داده یا دستاوردی فراتر وجود خواهد داشت یا خیر. از طرف آمریکایی تاکنون حرف و پیام‌های مثبتی شنیده‌ایم ولی تا این لحظه اقدام عملی از سوی آنها برای اثبات حسن نیتشان به عمل نیامده است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما در مجموع به مذاکرات وین تا اینجا خوش بین هستیم و امیدواریم اندک موضوعات حساس و مهم باقی مانده با واقع‌نگری طرف‌های غربی به نتیجه برسد و ما به این نتیجه برسیم که طرف‌های مقابل به بازگشت به تعهداتشان ذیل توافق ۲۰۱۵ پایبند خواهند ماند.

کد خبر 557585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.