استقبال دانش‌آموزان یک شهر از آموزش مجازی

نتیجه مطالعات متعدد که در کورتریک بلژیک، انجام شده حاکی است که دانش‌آموزان بین ۱۶ تا ۱۸ ساله شهر، طی پاندمی کرونا از برقراری ارتباط مجازی با دوستان خود ابراز خرسندی کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران کورتریک اخیراً نتیجه تحقیقات گسترده خود در زمینه اثرات شیوع ویروس کرونا بر سلامت روان جوانان و به ویژه دانش‌آموزان ۱۶ تا ۱۸ ساله را منتشر کرده و به طور شگفت‌آوری از تأثیر مثبت ارتباط مجازی آن‌ها با دوستان خود طی دوران کرونا خبر داده‌اند. در واقع، از نوامبر سال ۲۰۲۰، مدیران به ارزیابی اثرات اقدامات ضدکرونایی بر سلامت روان نوجوانان پرداختند و متوجه نشانه‌های مثبت آن شدند.

در این مطالعه، یک نظرسنجی کلی بین ۱۳۶۲ شهروند کورتریکی برگزار شد که ۱۲۲۲ نفر از آن‌ها یعنی بیش از ۹۰ درصد را دانش‌آموزان مدرسه‌ای تشکیل می‌داد. علاوه بر این، ۱۲۳ معلم نیز در نظرسنجی ذکرشده شرکت کردند و دیدگاه خود را در مورد تأثیرات کرونا بر دانش‌آموزان ابراز کردند.

طبق نتایج نظرسنجی، دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا بیشترین تأثیر را از کرونا تجربه کرده که در این میان، نوجوانان بالای ۱۶ سال، اثراتی درازمدت را متحمل شده بودند.

استقبال دانش‌آموزان این شهر از آموزش مجازی

مدیران کورتریک پس از مشاهده یافته‌های نظرسنجی، تصمیم گرفتند داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کنند تا از این طریق، استراتژی‌های کارآمدتری پیاده کنند. در نتیجه این اقدام، نقاط ضعف و قوت ایده‌های اجرا شده برای مهار ویروس کرونا یا حل بحران‌های پیش روی مردم مشخص شد و مدیران را برای تصمیم‌گیری‌های بهتر در این زمینه آماده کرد.

به طور کلی، نظرسنجی میان شهروندان کورتریک در دو مرحله انجام شد که مرحله اول آن، درست در زمان اوج همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ بود. مرحله دوم نظرسنجی نیز در اکتبر ۲۰۲۱ انجام شد، یعنی زمانی که شیوع بیماری میان مردم به حداقل رسیده بود و دانش‌آموزان می‌توانستند به طور فیزیکی در مدارس حضور پیدا کنند. نتیجه هر دو نظرسنجی، نشان از بهبود سلامت روان دانش‌آموزان به هنگام حضور در مدارس، به خصوص جوانان بین ۱۶ تا ۱۸ سال داشت.

تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ بین دانش‌آموزان کورتریک انجام شد، نشان داد که ۱. ۴۹ درصد آن‌ها حس خیلی خوبی نسبت به آموزش مجازی نداشتند، حال آن‌که ۱۲ درصد نیز از نارضایتی کامل خود خبر داده بودند. در عوض، در سال ۲۰۲۱ و درست پس از بازگشایی مدارس سراسر شهر، ۷۸ درصد از دانش‌آموزان مدعی شدند که نسبت به سال گذشته و آموزش مجازی، حس بهتری دارند.

استقبال دانش‌آموزان این شهر از آموزش مجازی

چیزی که در این میان باعث شگفتی محققان شد، این بود که دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال از حضور در مدارس، حسی کاملاً متفاوت با هم‌نوعان بزرگ‌تر از خود داشتند به طوری که ۴۸ درصد آن‌ها مدعی شده بودند حضور در مدرسه یا آموزش مجازی در منزل، تفاوت چندانی برای آن‌ها نمی‌کند و تنها ۲۸ درصد آن‌ها، از حضور در مدارس ابراز خرسندی کرده بودند.

نکته جالب توجه در مورد نظرسنجی انجام شده میان دانش‌آموزان کورتریک این بود که ۴۳ درصد از دانش‌آموزانی که حضور فیزیکی در مدارس را به آموزش مجازی در منزل ترجیح داده بودند، آن را وسیله‌ای برای نشان دادن بیشتر خود می‌دانستند و در واقع، در مدارس می‌توانستند خود واقعی‌شان باشند.

اگرچه نوجوانان بین ۱۶ تا ۱۸ ساله در نظرسنجی کورتریک بسیار مشابه با نوجوانان بالای ۱۲ سال بودند، با این حال از تغییرات رفتاری خود طی دوران کرونا و در نتیجه آموزش‌های مجازی خبر دادند. در این راستا، محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده این قشر از اینترنت تنها محدود به آموزش مجازی نبود بلکه حضور آن‌ها در سایر رسانه‌های اجتماعی نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. به ویژه، نوجوانان و جوانان بالای ۱۶ سال، بسیار بیشتر از گذشته به برقراری ارتباط‌های اینترنتی با هم‌نوعان خود پرداخته بودند و جالب این‌که ۳۶ درصد از این افراد، ارتباط اینترنتی با دوستان خود را بسیار خوشایندتر از قبل می‌دانستند.

استقبال دانش‌آموزان این شهر از آموزش مجازی

کد خبر 557508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.