علائم امیکرون در کودکان چیست؟  

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تب‌های طولانی‌مدت‌، داشتن تنفس سخت، داخل رفتن عضلات بین قفسه سینه هنگام تنفس، ناتوانی در بلع غذا و مایعات، خواب‌آلودگی و بی‌حالی بیش از اندازه، تغییر رنگ در مخاط دهان و لب‌ها و کاهش حجم ادرار از علائم سویه امیکرن در کودکان است.

زهرا پورمقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص افزایش ابتلای کودکان به سویه امیکرون، اظهار کرد: با شیوع این سویه در کشور و استان اصفهان متأسفانه کودکان درگیر این ویروس شدند و تست PCR تعداد بیشتری از کودکان برای ابتلاء به امیکرون نسبت به جهش‌های قبلی مثبت اعلام شده است.

وی با بیان علائم حاد تنفسی کودکان مبتلا به سویه جدی کرونا، افزود: بسیاری از کودکان مبتلا به امیکرون در شرایط دارای علائم تنفسی این ویروس مثل خروسک هستند که برای معالجه به پزشک مراجعه می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: تعدادی از کودکان سایرع لائم ابتلاء را نیز دارند و معمولاً این علائم از دو تا شش هفته بعد از ابتلاء به امیکرون وجود دارد. علائم شایع مثل ظهور دانه‌هایی روی بدن، تب‌های طولانی‌مدت، تنفس سخت، قرمزی روی سفیدی چشم‌ها، اسهال و استفراغ، در شرایط بسیار حاد درگیری قلبی، کلیوی و بستری کودکان در بخش ICU است.

پورمقدس در خصوص علائم خطر ابتلای کودکان به امیکرون تصریح کرد: تب‌های طولانی‌مدت‌، داشتن تنفس سخت، داخل رفتن عضلات بین قفسه سینه هنگام تنفس، ناتوانی در بلع غذا و مایعات، خواب‌آلودگی و بی‌حالی بیش از اندازه، تغییر رنگ در مخاط دهان و لب‌ها و کاهش حجم ادرار از علائم این بیماری در کودکان است و باید به صورت اورژانسی مراجعه صورت گیرد تا پزشکان معالج کودکان مبتلا را تحت بررسی قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون تنها را خروج از اپیدمی کرونا است. در تمام دنیا بررسی‌های لازم برای تزریق واکسن کودکان صورت گرفته است تا این واکسن‌ها خطری برای آنان نداشته باشد.

لزوم واکسیناسیون کودکان؛ کاهش عوارض امیکرون

پورمقدس ادامه داد: واکسیناسیون کودکان در کشور با مجوز وزارت بهداشت برای گروه سنی پنج سال به بالا انجام می‌گیرد؛ در حال حاضر دو نوع واکسن «سینوفارم» و «پاستوکووک» برای کودکان تزریق می‌شود و از نظر اثربخشی، این دو نوع واکسن تفاوت چندانی با هم ندارند. این واکسن‌ها مطابق مطالعات انجام گرفته بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از بروز بیماری کرونا و از بروز نوع شدید آن تا صددرصد جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: تاکنون مطالعات نشان داده که واکسن‌های تزریقی برای کودکان عوارضی به دنبال ندارد؛ اگر کودکی مبتلا به کرونا شود و واکسینه نشده باشد حتماً عوارض این بیماری برای وی شدیدتر خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: بعد از واکسیناسیون و سپری شدن شش ماه سطح ایمنی بدن افراد برای مقابله با ویروس کرونا کاهش پیدا می‌کند؛ کودکان از ناقلان ویروس کرونا به والدین هستند و به علت سطح ایمنی پایین‌تر احتمال ابتلاء به سویه جدید در بین آن‌ها بیشتر است و توصیه می‌شود والدین حتماً واکسیناسیون کودکان جدی تلقی کنند.

پورمقدس تصریح کرد: والدین علاوه بر واکسینه کردن کودکان برای مقابله با سویه امیکرون، پرهیز از حضور کودکان در مکان‌های شلوغ، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک برای کودکان، رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت قرار دهند.

کد خبر 557470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.