اداره شهر براساس درآمدهای پایدارتر و سالم‌تر/مانعی برای شهرداری ایجاد نمی‌کنیم

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شهرداری مانع ایجاد نخواهیم کرد، بلکه فرآیندها را تسهیل کرده و تکریم ارباب رجوع را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار می‌دهیم و شهر را بر اساس درآمدهای پایدارتر و سالم‌تر اداره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی در برنامه رادیویی صدای شهر پیرامون بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان و شاخصه‌های آن، اظهار کرد: روز یکشنبه در سی‌ویکمین جلسه شورای اسلامی شهر لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری که بیست‌وششم دی‌ماه از سوی شهردار به شورای اسلامی شهر تقدیم شده بود، تصویب شد.

وی افزود: لایحه بودجه شهرداری اصفهان از بیست‌وهفتم دی‌ماه با حدود ۴۴۰۰ نفر-ساعت در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر، کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق شورا مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و طبق برنامه اول اسفندماه به تصویب رسید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن ۱۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان تصویب شد که نسبت به بودجه سال گذشته شهرداری که ۹,۵۷۰ میلیارد تومان بود، مطابق با تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی در بهمن‌ماه است ۴۱ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: بودجه شهرداری مرکزی و مناطق پانزده‌گانه به غیر از شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته برای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان است و مابقی به سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته تعلق دارد.

صالحی تصریح کرد: کل بودجه مدیریت شهری با همه توابع ۱۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، البته این بودجه دارای مختصات و شاخصه‌هایی است.

وی با بیان اینکه بودجه شهرداری‌ها در چند دهه اخیر مستقل از منابع دولتی هستند و عموماً این نهاد با کمک شهروندان اداره می‌شود، گفت: عموم درآمدها برای اداره یک شهر به واسطه پرداخت‌های شهروندان است، حتی پرداخت‌های انتقالی که در قالب ارزش افزوده به شهرداری تعلق می‌گیرد نیز ناشی از تراکنش‌های مالی است که در شهر خود داریم و منابع دولتی را شامل نمی‌شود، مگر اینکه در برخی پروژه‌های خاص دولت همراهی کند که به دلیل شرایط اقتصادی سال‌های اخیر در این زمینه نیز کمک‌ها بسیار اندک بوده است.

۲۶ درصد بودجه سال آینده در چارچوب اعتبارات جاری

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بر این اساس بودجه شهرداری‌ها چند شاخصه مهم دارد، نکته اول مسئله تفکیک بین بودجه عمرانی و سرمایه‌ای و بودجه هزینه‌های جاری است، قانون در این زمینه مطرح می‌کند، حداکثر عددی که برای هزینه‌های جاری می‌توانیم قرار دهیم، حدود ۴۰ درصد از کل بودجه شهرداری است و سایر آن باید برای بودجه عمرانی و سرمایه‌ای صرف شود، علاوه‌بر بر اینکه باید دیون و قرض‌هایی که برای شهرداری ایجاد می‌شود باید سمت و سوی عمرانی مثل احداث پارک و خیابانی و تملک ملکی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از این منظر و شاخص تقریباً بهترین عملکرد را در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان نسبت به تمام سال‌های قبل شاهد هستیم، چرا که در بودجه ۱۴۰۱ عدد بودجه عمرانی ۷۴ درصد از کل بودجه شهرداری را تشکیل می‌دهد و فقط حدود ۲۶ درصد از کل بودجه در چارچوب اعتبارات جاری را شامل می‌شود و این خود یک اتفاق کم‌نظیر است، زیرا بخش عمده‌ای از منابعی که از طریق مردم به دست می‌آید صرف توسعه شهری به جای هزینه‌های جاری می‌شود.

صالحی ادامه داد: شاخصه دوم تدوین یک بودجه خوب در شهرداری‌ها این است که وابستگی کمتری به درآمدهای ساختمانی داشته باشد، یا به اصطلاح شهرفروشی کمتر انجام شود، در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان تا جایی که ممکن بوده از شهرفروشی پرهیز شده است و وابستگی کمتری به درآمدهای ساختمانی دارد، به نحوی که در بودجه ۱۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومانی، شش درصد وابستگی به بخش درآمدهای ساختمانی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۴ درصد از بودجه از طریق درآمدهای ساختمانی محقق می‌شود.

وی افزود: میانگین افزایش نرخ عوارض ساختمانی در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۱ درصد رشد در مجموع درآمدهای ساختمانی بوده است، اما میانگین افزایش نرخ درآمدهای ساختمانی حدود ۲۲ درصد است، بنابراین رشدی معادل یک‌پنجم سال ۱۴۰۰ را در این زمینه خواهیم داشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با توضیح درآمدهای پایدار مانند مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدهای ناپایدار مانند درآمد ناشی از عوارض ساختمانی، گفت: از آنجایی که سهم درآمدهای ناپایدار ناشی از عوارض ساختمانی برای سال ۱۴۰۱ کاسته شده است، سهم منابع درآمدی جدید مانند مشارکت و سرمایه‌گذاری برای بودجه سال ۱۴۰۱ به ۱۵ درصد رسیده که این رقم در سال جاری هفت درصد بوده است.

وی تصریح کرد: چهارمین شاخصه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان تحقق‌پذیری بودجه است که در این راستا تلاش شده که تحقق‌پذیری بودجه به صورت واقعی دیده شود تا برنامه‌ریزی مناسب و قابل اجرا برای شهر داشته باشیم.

توجه به عدالت درآمدی در اصفهان

صالحی در رابطه با نگاه محرومیت‌زدایی و تحقق عدالت‌محوری در بین مناطق پانزده‌گانه در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان، اضافه کرد: به موضوعات عدالت، محله‌محوری و محرومیت‌زدایی به طور یکسان توجه داریم، در این زمینه شورای اسلامی شهر اصفهان در چند لایه به آنها توجه کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا عدالت را در عدالت توزیعی یعنی در نوع و چگونگی توزیع امکانات و خدمات شهر دیده‌ایم، در گذشته به این شکل بوده که اگر در منطقه‌ای از شهر درآمدهای بیشتری کسب می‌شد، طبیعتاً خدمات و امکانات بیشتری نیز در آن منطقه ارائه می‌شد، اما معتقد هستیم این نباید مبنای توزیع خدمات در شهر باشد، لذا حدود ۱,۱۰۰ میلیارد تومان بودجه محله‌محوری با نگاه ویژه به ۹۰ محله کمتربرخوردار نسبت به دیگر محلات برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است که به صورت مستقیم تزریق می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: برای تأمین اعتبار بودجه محله‌محوری منابع از مناطق پردرآمد دریافت و در قالب کمک شهرداری مرکزی در مناطق کم‌برخوردار هزینه می‌شود، همچنین بخش دیگر پروژه تملکی و محرک توسعه نیز پیش‌بینی شده است که مناطق برخوردار شهر در مناطق کم‌برخوردار سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: بخش دیگر از عدالت، عدالت درآمدی است، تا به امروز روال بر این بوده است که به طور مثال عوارض ساختمانی کل شهر را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دادیم، اما آنجایی که ملک مثلاً متری ۱۰۰ میلیون تومان است ۳۰ درصد افزایش می‌یافت و مناطق پایین‌تر هم به همین شکل بود، در حالی که اعتقاد داریم آنجایی که ارزش ملک بیشتر و شهروندان خدمات بیشتری دریافت می‌کند، باید میزان پرداخت عوارض آن نسبت به مناطقی کم‌برخوردار متفاوت باشد تا شکاف بین محلات بالا و پایین شهر کمتر شود.

صالحی گفت: در حال حاضر عوارض ساختمانی که نیمی از بودجه سال آینده را تأمین می‌کند، بر اساس ارزش ملک، امکانات و خدمات محله تعیین می‌شود، در این راستا در مناطقی که خدمات و ارزش ملک بیشتر است، عوارض بیشتری پرداخت می‌کنند به این شکل نزدیک به ۴۰ درصد از محلات اصفهان که خدمات کمتری دریافت می‌کرده‌اند، عوارض ساختمانی آنها برای سال ۱۴۰۱ فقط ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این اقدام در راستای کاری است که دولت نسبت به دریافت مالیات از خودروهای لوکس کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر در خصوص اختصاص اعتبار برای رفع مشکلات اصفهان خاصه آلودگی هوای شهر اصفهان در بودجه ۱۴۰۱، گفت: بر اساس تحقیقاتی که دانشگاه‌های مختلف انجام داده‌اند، حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از سهم آلودگی هوای شهر متأثر از حمل‌ونقل عمومی است.

وی اظهار کرد: برای آنکه به دیگر متولیان آلودگی هوای شهر اصفهان به ویژه صنایع اعلام و ثابت کنیم که باید برای مردم قدم جدی برداشت، تمام قد برای رفع مشکل حمل‌ونقل عمومی ورود کرده‌ایم، به طوری که حدود ۵۰ درصد از بودجه عمرانی شهرداری در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴,۴۰۰ میلیارد تومان به تقویت و توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شده است.

کاهش وابستگی‌ها به درآمدهای ساختمانی و درآمدهای ناپایدار

صالحی تاکید کرد: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اعم از بازسازی اتوبوس‌های فعلی، خرید اتوبوس جدید، تجهیز سامانه‌های ناوگان و هوشمند سازی در ناوبری و تکمیل خطوط بی‌آرتی پیش‌بینی شده است، در این راستا حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان در خطوط یک و دو قطار شهری هزینه می‌شود و همچنین نزدیک به ۷۷۰ میلیارد برای پروژه رینگ چهارم حفاظتی اختصاص یافته است تا مشکلات عدیده در این عرصه رفع شود.

وی گفت: عمده بودجه شهرداری‌ها از سوی مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأمین می‌شود و درصد خیلی کمی و حدود ۱۰ درصد آن از سوی دولت پرداخت می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: درصدی از بودجه ناشی از مالیات و عوارض ارزش افزوده است که به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد، بخشی از درآمدها شامل مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی است که امسال ۱۵ درصد پیش‌بینی شده است، بخش دیگری از عوارض‌ها و درآمدهای ناشی از حمل‌ونقل مانند بلیت اتوبوس و عوارض مراکز تفریحی و رفاهی و بخش عمده دیگر بودجه از بابت عوارض ساختمانی از مردم دریافت می‌شود، بنابراین نیمی از بودجه شهرداری به صورت مستقیم و نیم دیگر به صورت غیرمستقیم از سوی مردم برای اداره بهتر شهر تأمین می‌شود.

وی در خصوص کاهش وابستگی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان به عوارض ساختمانی، اضافه کرد: اینکه وابستگی درآمد شهرداری به درآمدهای ساختمانی و درآمدهای ناپایدار را کاهش می‌دهیم به این معنی نیست که مانع ساخت‌وسازهای شهری می‌شویم، بلکه قرار بر این است فرایند ساخت‌وسازهای شهری تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ به صورت کاملاً الکترونیکی انجام شود و شهر هوشمند رقم بخورد، به هیچ عنوان مانع ساخت‌وساز شهری نیستیم، مگر اینکه تخلفاتی رخ دهد، با این اقدام برنامه‌ریزی شهری بر اساس عوارض ساختمانی انجام نمی‌شود.

صالحی اضافه کرد: زمانی که بودجه شهرداری به عوارض ساختمانی وابسته نباشد، مجبور نمی‌شویم برای تحقق بودجه مجوزهای تراکم‌فروشی، بارگذاری بیش از حد، طبقه مازاد و سطح اشغال بیشتری دهیم.

وی افزود: اگر بودجه محقق شود شهرداری نیز در راستای توسعه مسکن تمام تلاش خود را خواهد کرد، در شهرداری مانع ایجاد نخواهیم کرد، بلکه فرآیندها را تسهیل می‌کنیم و تکریم ارباب رجوع را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار می‌دهیم و شهر را بر اساس درآمدهای پایدارتر و سالم‌تر اداره می‌کنیم.

کد خبر 557450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.