۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
متاورس غیرمتمرکز

«متاورس باید غیرمتمرکز باشد و توسط همه کنترل شود. این ایده‌آل برای اینترنت کنونی هم مطرح بود، اما رخ‌ نداد و اگر متاورس نیز مانند آن شود، مشکل‌ساز خواهد بود که شروع فعالیت چند شرکت بزرگ پیرامون این مسئله شک‌برانگیز است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، متاورس فرضیه‌ای از نسل بعدی اینترنت است که از محیط‌های مجازی سه‌بعدی غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود. این دنیا از طریق هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل دسترسی خواهد بود. برای بررسی شرایط کنونی متاورس و شناخت آن با یونس سخاوت، محقق پسادکترای علوم کامپیوتر دانشگاه آلبرتا کانادا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

اکنون متاورس در چه وضعیتی قرار دارد؟

متاورس در حقیقت ترکیبی از فناوری‌های واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی، بلاک‌چین، هوش مصنوعی، شبکه‌های ارتباطی و سخت‌افزارها است که تمام این فناوری‌ها در کنار هم مفهوم متاورس را تشکیل می‌دهد. چیزی که تحت عنوان متاورس معرفی شده و نام برده می‌شود شاید یک درصد هم پیاده‌سازی و محقق نشده و حتی کسانی که پیرامون آن بحث می‌کنند به یک تعریف مشخص از این مفهوم نرسیده‌اند؛ البته فعالان این حوزه در حال بحث و ارائه نظر در خصوص اینکه متاورس چه چیزی می‌تواند شود، هستند.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ و مشهور سرمایه‌گذاری در این پروژه را آغاز کرده و در حال جذب نیرو هستند و اگر به آگهی‌ها نگاه کنید متوجه می‌شوید که شرکت‌هایی از جمله اپل، مایکروسافت و فیسبوک شدیداً به دنبال جذب نیروهایی در این زمینه و تسریع حرکت در این حوزه هستند.

واقعیت مجازی و افزوده چه قدر در توسعه متاورس سهیم هستند؟

امروزه بسیاری از سیستم‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی تحت عنوان متاورس شناخته می‌شود؛ در صورتی که این‌طور نیست و متاورس فناوری برای اتصال دنیاهای مجازی به یکدیگر است. اگر به اینترنت کنونی نگاه کنید دارای پروتکلی است که با رعایت آن می‌توان وارد شبکه اینترنت شد و وب‌سایت خود را در معرض دید و تعامل دیگر افراد قرار داد؛ بنابراین متاورس نیز به عنوان اینترنت نسل بعدی باید بتواند همه تکنولوژی‌ها را با یکدیگر متصل کند تا دنیاهای مجازی با رعایت پروتکل‌های خاصی به این دنیا متصل شود.

متاورس حقیقی چیست؟

امروزه سایت‌هایی وجود دارد که از واقعیت مجازی استفاده و ادعا متاورس بودن می‌کند. در رابطه با این موارد واقعیت مجازی بودن کاملاً درست است؛ اما متاورس بودن درست نیست. درواقع هنگامی متاورس ایجاد می‌شود که تمام سرویس‌ها به یکدیگر متصل و در یک فضا قرار گیرد؛ یعنی به طور مثال بتوانیم در بازی ماین‌کرافت منبع و مدلی ایجاد کنیم و در یک فضای دیگر مانند دی‌سنترالند استفاده یا در فضایی دیگر آن را بفروشیم.

متاورس موضوع جدیدی نیست، بلکه مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها است که در کنار هم قرار گرفته است؛ همان‌طورکه ذکر شد واقعیت مجازی، هوش‌مصنوعی، واقعیت افزوده و بسیاری از تکنولوژی‌های ارتباطی باید کنار هم قرار بگیرد تا فضایی تحت عنوان متاورس ایجاد شود که می‌تواند انقلابی برای نسل آینده تکنولوژی محسوب شود.

متاورس برای چه کسانی مفید است؟

متاورس می‌تواند زمینه‌های شغلی جدید ایجاد کند و افراد بسیاری را دربربگیرد. این موقعیت برای کسانی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند عالی است. طراحان گرافیک، داخلی، لباس و مد، دلالان خرید و فروش در فضای مجازی، فراهم کنندگان سرویس‌های پرداخت مبتنی بر ارزهای دیجیتال در کنار بسیاری از شغل‌های جدید از جمله زمینه‌های شغلی است که در متاورس وجود دارد.

دی‌سنترال بودن به چه معنا است؟

نکته‌ای که در متاورس وجود دارد دی‌سنترال بودن آن است. درواقع متاورس باید غیر متمرکز باشد؛ این موضوع ایده‌آلی است که برای اینترنت کنونی هم مطرح بود، اما این اتفاق رخ نداد و اکنون اینترنت به دست چند کشور خاص کنترل می‌شود. اگر متاورس نیز مانند اینترنت کنونی ارائه شود مشکل‌ساز خواهد بود و شروع فعالیت چند شرکت بزرگ پیرامون این مسئله شک‌برانگیز است. به طور کلی ایده‌آل است که متاورس تحت کنترل همه قرار بگیرد و کسی صاحب آن محسوب نشود.

شرایط کنونی متاورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در پروژه‌های مرتبط با متاورس، قیمت‌های غیرعادی ایجاد شده که البته این مسئله مانند یک پیشران برای پیشرفت و شناخته شدن متاورس در جهان عمل کرده است. درواقع اگر چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد، شاید کسی راجع به متاورس صحبت نمی‌کرد و به نوعی این مسائل تبدیل به پیشرانی برای پیشرفت پروژه‌ها شده است؛ اما اینکه در نهایت چه اتفاقی قرار است رخ دهد مشخص نیست و ممکن است با گذشت زمان این شرایط پرهیاهو از بین برود یا تحولی در دنیای ارتباطات ایجاد شود.

در نهایت متاورس به چه چیزی تبدیل خواهد شد؟

طرحی که در رابطه با متاورس مطرح شده بیانگر تبدیل شدن به فضایی مشابه دنیای واقعی است که با ترکیب واقعیت مجازی و افزوده، تکنولوژی‌های ارتباطی و بلاک‌چین تشکیل می‌شود. بسیاری از ارتباطات، یادگیری‌ها، دیدار و گفت‌وگو و سرگرمی‌ها به سمت این فضای مجازی هدایت می‌شود و طرح کنونی به نوعی بیانگر مهاجرت انسان از دنیای فیزیکی به دنیای مجازی است.

پروژه‌های کنونی مانند سندباکس تا چه حدی به متاورس نزدیک است؟

امروزه پروژه‌هایی وجود دارد که هر یک ادعای متاورس بودن می‌کند، اما غیرمتمرکز بودن را فراهم نکرده‌اند. کنترل غیرمتمرکز یک ویژگی اساسی است که هنوز اثری از آن وجود ندارد. پروژه‌های کنونی به صورت جزیره‌های مستقلی است که از واقعیت مجازی استفاده می‌کند و مبتنی بر بلاک‌چین است، اما زمانی به متاورس تبدیل می‌شود که تمام تکنولوژی‌های ذکر شده در کنار همدیگر قرار بگیرد و به صورت غیرمتمرکز کنترل شود.

سخن آخر...

متاورس مبحثی در حال توسعه است و تحقق آن در گرو پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. متاورس مبحثی است که پتانسیل‌های بسیاری دارد و ارزش ورود دارد. این تکنولوژی فرصت‌های بی‌نظیر و شغل‌های متعددی می‌تواند برای تولیدکنندگان محتوای دیجیتال ایجاد کند و تغییراتی در روابط، آموزش، سرگرمی و بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی انسان اعمال خواهد کرد. به طور کلی پس از کاهش هیاهوی پروژه‌های متاورس، استفاده کنندگان واقعی آن هستند که آینده این فضا را تعیین می‌کنند.

کد خبر 557366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.