افزایش راندمان با دیگ‌های چگالشی

یک کارشناس‌ارشد انرژی گفت: دیگ‌های چگالشی نسبت‌به نمونه‌های معمولی راندمان بیشتری دارد و با استفاده از آن‌ها می‌توان راندمانی معادل صددرصد را تجربه کرد. برخی از دیگ‌های چگالشی نیز می‌تواند گرمای خروجی را دریافت و دوباره آب را گرم کند تا راندمان را به بیش از صددرصد افزایش دهد.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از حوزه‌های مهم ساختمان بحث گرمایش آن است، اظهار کرد: درحال‌حاضر برای گرمایش ساختمان از دیگ‌های آب گرم یا بخار استفاده می‌شود که این تکنولوژی حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد راندمان دارد.

وی افزود: دیگ‌های چگالشی نسبت به نمونه‌های معمولی راندمان بیشتری دارد و با استفاده از آن‌ها می‌توان راندمانی معادل صددرصد را تجربه کرد. برخی از دیگ‌های چگالشی نیز می‌تواند گرمای خروجی را دریافت و دوباره آب را گرم کند تا راندمان را به بیش از صددرصد افزایش دهد.

تفاوت دیگ‌های چگالشی با نمونه‌های معمولی

این کارشناس ارشد انرژی ادامه داد: دیگ‌های چگالشی براساس گرمای نهان کار می‌کند، اما فعالیت دیگ‌های معمولی براساس گرمای مستقیم است؛ یعنی این دیگ‌ها گاز را به صورت مستقیم سوزانده و آب را گرم می‌کند، به همین دلیل راندمان آن‌ها در حالت ایده‌آل کم‌تر از ۳۵ درصد است.

مزایا و معایب دیگ‌های چگالشی

وی با اشاره به اینکه دیگ‌های چگالشی چند مزیت بسیار خوب و چند عیب کوچک دارد، گفت: یکی از مزایای دیگ‌های چگالشی ابعاد کوچک و وزن بسیار کم آن است؛ درواقع این دیگ‌ها یک پنجم دیگ‌ها معمولی سایز و یک دهم آن‌ها وزن دارد.

صفریان اضافه کرد: یکی از معضلات دیگ‌های معمولی صدای بسیار آن است که باعث ایجاد صدای مهیب در موتورخانه می‌شود، اما در دیگ‌های چگالشی این معضل وجود ندارد و به دلیل استفاده نکردن از قطعات دورانی لرزش نیز ندارد.

وی اشاره کرد: دیگ‌هایی معمولی وزن زیادی دارد و به راحتی قابلیت استفاده ندارد؛ زیرا به ساختمان لرزش وارد می‌کند به همین دلیل برای استفاده از آن‌ها به فونداسیون نیاز است، اما دیگ‌های چگالشی نیازی به فونداسیون ندارد.

این کارشناس ارشد انرژی در رابطه با معایب دیگ‌های چگالشی گفت: یکی از معایب دیگ‌های چگالشی هزینه اولیه بالای آن‌ها است؛ هزینه اولیه این دیگ‌ها نسبت به نمونه‌های معمولی دو تا ۲.۵ برابر گران‌تر است.

وی افزود: دومین عیب دیگ‌های چگالشی خورندگی بالای آن است که با استفاده از فیلترهایی می‌توان این مشکل را حل کرد. دیگ‌های چگالشی حساس است و برای ارائه بهترین راندمان نیاز به تعمیر و نگه‌داری مناسب است.

صفریان در رابطه با نبود لرزش در دیگ‌های چگالشی گفت: این مدل از دیگ‌ها فاقد برنر بویلر است و همین عامل سبب حذف لرزش می‌شود؛ دیگ‌های معمولی به دلیل اینکه برنر بویلر دارد و با فن کار می‌کند. برای گرم کردن آب نیازمند قدرت بسیاری است که نتیجه آن لرزش بسیار می‌شود.

جایگاه دیگ‌های چگالشی در ایران

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیگ‌های چگالشی در برخی از بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. در سطح کشور شرکت‌های بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند و حتی شرکت‌های دانش‌بنیانی نیز در زمینه تولید دیگ‌های چگالشی فعال هستند.

این کارشناس ارشد انرژی اضافه کرد: دیگ‌های چگالشی مدل‌های مختلف یک و چند مشعلی دارد که در راندمان تفاوتی با یکدیگر ندارد و امید است با استفاده از این تکنولوژی مصرف بسیار انرژی ساختمان‌ها کاهش یابد.

کد خبر 557362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.