نگاه دولت سیزدهم پیشرفت متوازن و تمرکززدایی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پیامی به مناسبت برگزاری بیست و ششمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی گفت: دولت سیزدهم مصمم است که حل مشکلات کشور را دانش‌پایه دنبال کند و نگاه دولت پیشرفت متوازن و تمرکززدایی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان برنامه و بودجه، در متن پیام «سیدمسعود میرکاظمی» آمده است: توسعه پایدار یا توسعه همه جانبه و متوازن کشور مترادف با برقراری عدالت در همه زمینه و برخورداری همه آحاد مردم از امکانات و قابلیت‌های کشور است. از آنجا که بسیاری از اطلاعات در دنیای امروز دارای مؤلفه مکانی است، مهندسی نقشه‌برداری با مرتبط ساختن برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات کلان با موقعیت مکانی و به عبارتی با مردم نقش کلیدی در استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه پایدار در کشور دارد.

وی در این پیام با بیان اینکه حق برخورداری تمام مردم از امکانات و منابع به معنای آبادانی همه کشور بوده که در گرو داشتن اطلاعات کافی از نقاط کشور است، آورده است: داشتن نقشه و اطلاعات مکانی به‌هنگام و مستمر از کشور زمینه‌ساز توسعه و آبادانی کشور خواهد بود؛ هر چند داشتن اطلاعات مکانی مطلوب از کشور تلاش بیشتر متخصصان را می‌طلبد.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: با توجه به تحقیقات گسترده فناوری و پیشرفت‌های بسیار در بخش‌های جمع، پردازش و ارائه اطلاعات کافی، تلاش‌ها زمانی به نتیجه می‌رسد که تمام بخش‌های مرتبط حوزه مهندسی نقشه‌برداری ضمن انجام وظایف خود با هماهنگی کامل در یک چارچوب منسجم با یکدیگر همکاری کنند که سازمان برنامه و بودجه و سازمان نقشه برداری کشور با سیاست‌گذاری، راهبری، هماهنگی، تأمین بودجه و مدیریت برای تمام حوزه مهندسی نقشه برداری وظیفه سنگینی برعهده دارند.

میرکاظمی در این پیام با انتقاد از عدم درک درست از جایگاه سازمان نقشه‌برداری در سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: سازمان نقشه‌برداری و صاحبان این صنعت باید مأموریت خود را در مقیاس عمومی تبیین کنند. جایگاه این سازمان با تعریف درستی در سازمان برنامه و بودجه تدارک دیده شده، اما باید دید تا چقدر در برنامه‌ریزی و توزیع منابع نقش ایفا کرده و این پرسش جدی است. آنچه ما امروز از مشکلات و ناهنجاری‌های اقتصادی اجتماعی پیش رو داریم، میراث همین قسمت‌ها است.

در این پیام آمده است: عدالت در توزیع منابع نیازمند شناخت صحیح مکانی و هندسی از جغرافیای درون و برون‌مرزی است. ویژگی‌های خاص همسایگان نزدیک و دور در استان‌های مرزی می‌تواند عامل مهمی در توزیع بودجه و تنظیم برنامه‌های توسعه استان‌ها باشد.

در پیام معاون رئیس‌جمهور تاکید شده است که شکی نیست این نقشه‌ها و اطلاعات مکانی ضمن ایفای نقش زیرساختی برای توسعه پایدار و به‌کارگیری در برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی کشور، طرح‌های کلان مانند آمایش سرزمین، حدنگاری، مدیریت بهینه مسائل محیط زیستی منابع طبیعی و مدیریت بحران نقشه زیربنایی پشتیبانی از شهروندان و کسب و کارها دولت الکترونیک ایفا می‌کند.
 

کد خبر 557330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.