مسائل بانکی، حمل‌ونقل و بیمه ایران و چین حل شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: مسئولان حکومتی دو کشور وظیفه دارند برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور سه مسئله بانک، حمل و نقل و بیمه را هر چه سریع‌تر حل کنند. لازمه انجام هر فعالیت سازمان یافته اقتصادی وجود سامانه مبادله پولی و رابطه بانکی مناسب، حمل و نقل در دسترس و بیمه مورد قبول طرفین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجیدرضا حریری امروز سه‌شنبه _ سوم اسفندماه_ در وبینار «پنجاه سال روابط ایران و چین و نگاه به آینده» اظهار کرد: پنج دهه از روابط دیپلماتیک دو کشور می‌گذرد که شامل دو تغییر اساسی در روابط دو کشور بود. آغاز اصلاحات اقتصادی در چین در انقلاب اسلامی در ایران یکی از مهم‌ترین تغییرات اساسی در دو کشور بوده و پایان این ۵۰ سال با آغاز همکاری‌های مشترک دو کشور همزمان شد که می‌توان آن را نقطه عطف و آغاز روابطی عمیق‌تر با برنامه و بر اساس منافع متقابل دانست.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی دو کشور باید با استفاده از فرصت به وجود آمده در سطح و عمق بپردازند، افزود: مسئولان حکومتی دو کشور وظیفه دارند برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور سه مسئله بانک، حمل و نقل و بیمه را هر چه سریع‌تر حل کنند. هیچ فعالیت سازمان یافته اقتصادی در زمینه‌های سرمایه گذاری تجارت و توریسم صورت نمی‌گیرد مگر آنکه سامانه مبادله پولی و رابطه بانکی مناسب، حمل و نقل در دسترس و بیمه مورد قبول طرفین وجود داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: همه تلاش‌ها برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فعالان اقتصادی و برنامه ریزان در غیاب این سه رکن اساسی بهره‌وری مناسب نخواهد داشت. روابط اقتصادی دو کشور همچون بنایی است که شرکت‌های بزرگ که عمومی دولتی یا حکومتی هستند ستون‌های آن را تشکیل می‌دهد این بنا به اتصالاتی نیاز دارد که همان بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

حریری اضافه کرد: پیوند بنگاه‌های کوچک و متوسط علاوه بر منافع اقتصادی منافع عمومی برای دو کشور داشته و حمایت‌های مردمی را جذب کرده عامل و مقابله با چین هراسی و ایران هراسی است. امید است در ماه‌های آینده امکان اجرای اراده دو حکومت برای توسعه روابط دو جانبه فراهم شده و رفت و آمد تجار بین دو کشور تسهیل شود.

وی ادامه داد: اتاق ایران و چین آماده اجرای برنامه عملی برای توسعه اقتصادی دو کشور است و امید است با فراهم آمدن شرایط، تأسیس دفاتر نمایندگی بر پایه نمایشگاه‌های دائمی کالاهای ایرانی و ایجاد دفاتر تجاری دو کشور آغاز شود. با تأسیس این دفاتر زمینه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده تجاری و اقتصادی بین دو کشور فراهم خواهد شد. اتاق ایران و چین از مشارکت همه فعالان اقتصادی دو کشور در اجرای برنامه‌های خود استقبال می‌کند.

کد خبر 557322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.