آمادگی مبارزه با ملخ صحرایی وجود دارد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تدابیر لازم برای مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی به جنوب کشور اندیشیده شده است.

به گزارش ایمنا ‬ و‬ به‬ نقل‬ از وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علائی‌مقدم با بیان اینکه استان‌های جنوبی مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار می‌گیرند‏، اظهار کرد: براساس ردیابی ملخ‌های صحرایی در سطح ۲۰ میلیون هکتار از اراضی شش استان جنوبی کشور، پیش‌بینی می‌شود اوایل سال آینده استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان و جنوب فارس مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گیرد.

وی درباره اقدام انجام شده برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی و مهاجم، افزود: برای این منظور تدارکات و پشتیبانی در استان‌های جنوبی انجام شده و ۱۳۰ دستگاه سمپاش ULV (یو ال وی) به استان‌ها اختصاص داده شده و از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده، ۱۰ میلیارد تومان به این استان‌ها پرداخت شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه از ۱۳۰ میلیون تن محصولات تولیدی کشاورزی، ۳۹ میلیون تن آن در استان‌های یاد شده تولید می‌شود، تصریح کرد: اگر به موقع با ملخ‌های صحرایی مقابله و مبارزه نکنیم‏، به‌‬ طور قطع خسارات بسیار سنگینی به محصولات کشاورزی کشور وارد می‌کنند و امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازند.

علائی‌مقدم پیش‌بینی کرد: کار مبارزه با ملخ صحرایی از ۱۵ فروردین سال آینده شروع شود که در مرحله نخست ۸۰ هزار هکتار را تحت پوشش مبارزه قرار خواهد گرفت و اگر طغیان بیش از حد باشد مبارزه با ملخ تا سطح ۳۰۰ هزار هکتار نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: براساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، میزان بارش‌ها در مناطق جنوبی و حتی عربستان و یمن بیشتر از حد نرمال بوده و با توجه به این موضوع گرایش ملخ‌ها به مناطق سبزتر بیشتر می‌شود که جنوب کشور هم از این آسیب بی‌نصیب نخواهد بود، بر این اساس نیازمند حمایت و پشتیبانی همه دستگاه‌های اجرایی کشور هستیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر لزوم تخصیص هرچه سریع‌تر اعتبار مبارزه با ملخ‌های صحرایی تاکید کرد و گفت: ضروری است کار مبارزه با ملخ‌های صحرایی و دیگر آفات نباتی مثل سن گندم با تدابیر بهتر انجام شود.

کد خبر 557319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.