اراده دولت سیزدهم تعمیق روابط با همسایگان است

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: ایران در تلاش است در شرایط فعلی با ورود به حوزه‌های اقتصادی، علمی و صنعتی رو به رشد و برقراری روابط بین‌الملل، فشارها و معضلات ناشی از تحریم حداکثری را خنثی کند یا کاهش دهد و چرخه اقتصاد را فعال کند.

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سیاست نگاه به شرق دولت سیزدهم اظهار کرد: از اصول قانون اساسی و شعارهای انقلاب اسلامی بحث نه شرقی نه غربی و نگاه متوازن به قطب‌های علمی و صنعتی بوده که در چهار دهه گذشته با تغییر دولت‌ها و گرایش و سلایق سیاسی و جناحی این مسئله به شکل‌های مختلف تبدیل شده است.

وی ادامه داد: دولت فعلی با تحول رویکردی جدید بحث نه شرقی و نه غربی را عملیاتی کرده است، به این دلیل که در تحریم‌های ظالمانه، ایران ارتباط کلیدی خود را با قطب اروپا و آمریکا از دست داده و باعث شده است که در حوزه اقتصادی، صنعتی و تجاری با موانعی روبه‌رو شود.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر رویکرد سیاست خارجی نسبت به شرق عملیاتی‌تر دنبال می‌شود که با فعال شدن ارتباطات غرب و یا تبدیل ارتباطات به قراردادهای بلندمدت و یا قراردادهای بلندمدت به قراردادهای اجرایی، گام به گام تقویت می‌شود. همچنین طرح الحاق به شانگهای، اجرای مراحل قانونی قرارداد ۲۵ ساله با چین، قرارداد ۲۰ ساله با روسیه و فعال کردن عضویت ایران در پیمان اقتصادی اوراسیا از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه گسترش روابط با هند و اخیراً برزیل در دستور کار دولت قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز نگاه به شمال و جنوب است و رقابت‌ها و حساسیت‌هایی نسبت به شمال که عمدتاً دولت‌های اروپایی و آمریکایی توسعه‌یافته هستند، وجود دارد.

بصیری یادآور شد: ایران تلاش می‌کند در شرایط فعلی با ورود به حوزه‌های اقتصادی، علمی و صنعتی رو به رشد و برقراری روابط بین‌الملل، فشارها و معضلات ناشی از تحریم حداکثری را خنثی کند و کاهش دهد و چرخه اقتصاد را فعال کند تا سفره، درآمد، اشتغال و رفاه مردم از این طریق تقویت شود.

وی گفت: دولت باید اراده ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه را داشته باشد که در این راستا گام‌های عملیاتی برداشته است و با تاجیکستان، ترکمنستان، قفقاز، جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان، ترکیه، قطر و عمان ارتباط برقرار کرده و با وساطت دولت عراق مذاکراتی با عربستان، امارات و کویت داشته است.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دولت قصد دارد روابط خود را با همسایگان تقویت و از پتانسیل‌های بازرگانی و تجاری آن‌ها به نحو شایسته و حداکثری استفاده کند که آثار آن را در آینده اقتصاد ایران شاهد خواهیم دید.

وی با اشاره به بدعهدی غرب در اجرای تعهدات برجام خاطرنشان کرد: طرف‌های مذاکره تاکنون نگاه مثبتی داشتند و بعضی از تحلیل‌ها به این سمت می‌رود که گام نهایی دیر یا زود برداشته می‌شود.

بصیری با بیان اینکه اگر مذاکرات به نتیجه برسد بهبود اقتصاد ایران و کاهش فشارها را شاهد خواهیم بود، گفت: فروکش التهاب در اقتصاد و روند نزولی در قیمت ارز و طلا از جمله آثار نتایج مثبت در مذاکرات خواهد بود. در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد این روند تثبیت و یا حداکثر نزولی‌تر می‌شود و افزایش قیمت‌ها و تورم لجام‌گسیخته مدیریت می‌شود.

به گفته وی، در صورتی که توافق در مذاکرات، قبل از سال ۱۴۰۱ اعلام شود، سال آینده سال بهتری به لحاظ اقتصادی برای مردم و نظام خواهد بود.

کد خبر 557273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.