زمستان امسال بدون خاموشی سپری شد

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: پیک مصرف زمستان امسال با تأمین مناسب سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی و تولید برق پایدار و بی‌وقفه در این واحدها بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی و تجاری سپری شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران، محسن طرزطلب اظهار کرد: در فصول سرد سال همزمان با کاهش دما در نقاط مختلف کشور، اولویت تأمین گاز با مشترکان خانگی و تجاری است. در این بازه زمانی برای تأمین مصارف مشترکان این بخش میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های حرارتی به عنوان اصلی‌ترین واحدهای تولید کننده برق کشور دچار محدودیت می‌شود.

وی ادامه داد: همین مسئله موجب شده بود طی چند سال اخیر محدودیت در تأمین گاز نیروگاه‌ها و کسری مخازن سوخت مایع این واحدها در فصول سرد سال باعث شود تا تعدادی از واحدهای نیروگاهی به دلیل کمبود سوخت در زمستان از مدار خارج شود و شاهد قطعی برق در برخی از مناطق کشور باشیم.

مدیرعامل برق حرارتی خاطرنشان کرد: امسال با همکاری و هماهنگی مناسب میان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، سازمان محیط‌زیست، دادستانی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، سوخت زمستانی تمام نیروگاه‌های کشور به خوبی تأمین و کمبود گاز این واحدها برای تولید برق، از طریق سوخت مایع جبران شد.

طرزطلب گفت: طی نیمه دوم امسال با توجه به محدودیت‌های موجود برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها، جلسه‌های منظم و هفتگی کمیته سوخت در سطح معاونان وزیر و مدیران میانی سازمان‌ها و نهادهای یاد شده برگزار شد تا موضوع کمبود سوخت هر نیروگاه و نحوه تأمین مصارف مورد نیاز آن به صورت دقیق مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: طی یک ماه اخیر میزان سوخت مصرفی نیروگاه‌های حرارتی ۱۰ درصد نسبت به نیاز اعلامی کاهش یافته است و با وجود اینکه در سه ماه ابتدایی امسال نیروگاه اتمی بوشهر را در اختیار نداشتیم، اما واحدهای این مجموعه در روزهای اوج مصرف زمستان امسال در مدار قرار گرفت و به کمک شبکه سراسری برق کشور آمد که همین مسئله در کنار استفاده حداکثری از نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی، انجام مدیریت مصرف و استفاده حداقلی از نیروگاه‌های برقابی و تجدیدپذیر موجب کاهش مصرف سوخت واحدهای نیروگاهی شده است.

۶۵ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز طبیعی است

مدیرعامل برق حرارتی افزود: مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها سیر نزولی به خود گرفته است. طی ۲۰ روز نخست بهمن‌ماه حدود ۴۵ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز طبیعی و مابقی توسط سوخت مایع (گازوئیل و نفت‌کوره) تأمین شده، ولی در ۱۰ روز اخیر همزمان با گرم‌شدن هوا و کاهش مصرف مشترکان بخش خانگی و تجاری، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز افزایش یافته و ۶۵ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز طبیعی تأمین شده است.

طرزطلب با اشاره به تغییر برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها برای تأمین برق مورد نیاز مشترکان، گفت: طی دوره پیک مصرف برق زمستان امسال برنامه تعمیرات واحدهای بخار سیکل‌ترکیبی به دلیل راندمان بالا و سوخت مصرفی کمتر این واحدها، همچنین تعمیرات نیروگاه‌های بخار به دلیل امکان مصرف سوخت نفت کوره در آن‌ها به تعویق انداخته شد تا دچار مشکلات عدیده برای تأمین برق مصرف کنندگان نشویم.

لزوم اصلاح رویه مصرف سوخت مشترکان

وی خاطرنشان کرد: همین مسئله موجب شده است تا هم اکنون در پیک تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی قرار بگیریم و برنامه‌های تعمیراتی خود را حتی در ایام تعطیلات نوروزی نیز دنبال کنیم تا بتوانیم تعمیرات واحدهای باقی‌مانده را تا خردادماه سال آینده به اتمام برسانیم و همه نیروگاه‌ها را قبل از شروع پیک مصرف برق تابستان ۱۴۰۱ آماده کنیم.

مدیرعامل برق حرارتی گفت: زمستان امسال با تمام تلاش‌های صورت گرفته، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها تأمین شد و مانع بروز قطعی برق در کشور شدیم؛ اما اگر بنا باشد رشد مصرف بخش خانگی و تجاری به همین منوال ادامه یابد، مطمئناً با توجه به محدودیت و توان تولید گاز در فصل زمستان و پیشی گرفتن مصرف نسبت به تولید، کار در سال‌های آتی بسیار مشکل‌تر خواهد شد.

طرزطلب ادامه داد: در این مدت تمام تلاش‌های مربوطه از سوی دستگاه‌های مرتبط به منظور عدم بروز مشکل برای مشترکان به کار گرفته شده است و حالا باید برای کاهش مصرف سوخت به ویژه در زمستان، مشترکان پرمصرف وارد میدان شده و با مدیریت مصرف خود موجب جلوگیری از خاموشی شوند؛ چراکه ما هر چه به تولید خود در بخش گاز بیفزایم و مدیریت مصرف را در بخش نیروگاهی بهینه‌تر کنیم، باز هم رشد مصرف فوق‌العاده بالاتر از سایر عوامل است.

کد خبر 557268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.