سوزاندن ضایعات گیاهی ممنوع است/محیط‌زیست مکلف به اجرای قانون هوای پاک

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سازمان محیط‌زیست متولی اصلی نظارت بر اجرای مفاد قانون هوای پاک است. همچنین جهاد کشاورزی را مکلف کردیم تا به نظارت‌های میدانی، آموزش‌های لازم و ارائه راه‌حل‌های جایگزین به جای سوزاندن ضایعات گیاهی بپردازد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون آلودگی هوای حاصل از سوزاندن باقی مانده محصولات زراعی و ضایعات گیاهی، اظهار کرد: بنا به دستورالعملی که به شهرداری‌ها و جهاد کشاورزی ابلاغ شده است، سوزاندن هرگونه ضایعات گیاهی زمین‌های کشاورزی و شاخ و برگ گیاهان در حومه، به‌ویژه مرکز شهرهای استان ممنوع اعلام شده است.

درختان به شیوه استاندارد هرس شوند

وی افزود: به علت نزدیکی فصل بهار و آغاز تندبادهای فصلی که توان شکستن شاخه‌های درختان را دارند، دستگاه‌های خدمات شهری در سراسر استان باید باید به شیوه استاندارد به هرس درختانی که به خاطر تنش‌های کم‌آبی و هجوم آفات خشک شدند، بپردازد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، ادامه داد: متأسفانه شاخه‌های این درختان به دلایلی که گفته شد استحکام لازم را ندارد و با وزش بادهای شدید، امکان شکستن و سقوط آن‌ها در معابر عمومی وجود دارد. به همین خاطر، دستورالعمل هرس درختان را به شهرداری‌های استان ابلاغ کردیم. همچنین اعلام شد که سوزاندن ضایعات گیاهی و خار و خاشاک به دلیل ایجاد آلودگی هوا در شهرها ممنوع است.

آموزش کشاورزان برای پیشگیری از سوزاندن ته‌مانده محصولات

وی تصریح کرد: به جهاد کشاورزی نیز برای آموزش کشاورزان و باغداران در این زمینه دستوراتی داده شد تا به این واسطه، فعالان این عرصه ضایعات محصولات خود را جمع‌آوری و از سوزاندن آن خودداری کنند؛ زیرا شهرهای واقع در منطقه مرکزی اصفهان با آلودگی هوا مواجه هستند و این امر بر آلودگی هوای آن‌ها می‌افزاید.

شیشه‌فروش افزود: در این رابطه جهاد کشاورزی با صنوف کشاورزان، اتحادیه‌ها و باغداران وارد تعامل شده و به همراه سازمان محیط‌زیست موظف هستند تا بر چگونگی اجرای این آموزش‌ها برای جلوگیری از سوزاندن ضایعات گیاهی نظارت کند.

۱۷ مورد سوزاندن ضایعات گیاهی در سه روز گذشته

وی ادامه داد: به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اعلام شد که نیروهای نظارتی خود را برای بازرسی در روستاها و شهرها جهت جلوگیری از تخلفات احتمالی فعال کنند. با این حال، گزارش‌ها حاکی از ۱۷ مورد سوزاندن ضایعات گیاهی در حومه اصفهان در سه روز گذشته است که محیط‌زیست و شهرداری‌های این مناطق را مکلف به پیگیری این موارد کرده‌ایم.

محیط زیست، متولی اصلی نظارت بر اجرای قانون هوای پاک

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره اینکه چه سازمانی متولی اجرا و نظارت بر مفاد قانون هوای پاک در استان اصفهان است، تاکید کرد: سازمان محیط زیست متولی اصلی نظارت بر اجرای مفاد قانون هوای پاک است؛ همچنین جهاد کشاورزی را مکلف کردیم تا به نظارت‌های میدانی، آموزش‌های لازم و ارائه راه‌حل‌های جایگزین به جای سوزاندن ضایعات گیاهی بپردازد.

وی افزود: این مسئله نیاز به بررسی‌های علمی و ارائه راهکارهای اقتصادی و منطبق با استاندارهای لازم دارد و جهاد کشاورزی در این زمینه مکلف است تا سه رکن اطلاع‌رسانی، آموزش و نظارت را به صورت همزمان پیگیری کند و هرگونه برخورد با تخلفات احتمالی و ارجاع به مقام قضائی بر عهده سازمان محیط‌زیست است.

شیشه‌فروش از شهروندان خواست تا با مشاهده هرگونه سوزاندن ضایعات گیاهی و مواردی که بر غلظت آلودگی هوا می‌افزاید، مراتب را با شماره ۱۳۷ شهرداری اصفهان در میان بگذارند.

کد خبر 557224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.