رده‌های مختلف کارت‌ گرافیک کدام است؟+بررسی و توضیحات

شرایط خرید کارت گرافیک در بازار کنونی بسیار دشوار است و بهتر است محصول خود را به شکلی انتخاب کنیم که از بودجه لازم بیشتر نشود و پاسخ‌گوی نیاز ما باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برای اسمبل سیستم گیمینگ، انتخاب یک پردازنده گرافیکی مناسب، حتی بیشتر از پردازنده اصلی اهمیت دارد. فرایند انتخاب گزینه مناسب در این بازار کمی پیچیده است و باید نکات فنی و تخصصی بسیاری را در نظر بگیریم؛ البته علاوه بر مشخصات فنی و توان عملیاتی یک کارت گرافیک، پارامترهای بسیاری نظیر نمایشگر، فضای داخلی کیس، استانداردهای ابعادی مادربرد و سطح تنظیمات گرافیکی مدنظر در هنگام خرید باید در نظر گرفته شود. شرایط خرید کارت گرافیک در بازار کنونی بسیار دشوار است و بهتر است محصول خود را به شکلی انتخاب کنیم که از بودجه لازم بیشتر نشود و پاسخ‌گوی نیاز ما باشد. در ادامه به بررسی رده‌های مختلف کارت گرافیک و تفاوت AMD و Nvidia می‌پردازیم:

رده‌بندی انواع کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک موجود در بازار از نظر سطح عملکرد به پنج گروه تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی مشخصات هر یک از گروه‌ها می‌پردازیم:

رده پایین

کارت‌های گرافیک رده پایین بسیار ارزان قیمت بوده و به هیچ عنوان برای اجرای بازی توصیه نمی‌شود. در مواردی که پردازنده اصلی فاقد واحد مجتمع گرافیکی است، برای بارگذاری سیستم‌عامل و انجام فعالیت‌هایی مانند تماشای فیلم، مرور اینترنت، امور اینترنت، ویرایش ساده عکس و امور اداری، می‌توان از کارت گرافیک‌های این رده استفاده کرد. کارت گرافیک Nvidia GT 1030 و AMD RX 550 نمونه‌هایی از این محصولات ابتدایی محسوب می‌شود.

اقتصادی

این رده از کارت گرافیک برای افرادی که با بودجه کم قصد اجرای بازی روی کامپیوتر دارند، مناسب است؛ این محصولات را می‌توان گزینه‌های مناسب برای اجرای بازی در رزولوشن 1080p با تنظیمات گرافیکی پایین تا متوسط دانست که نوع آن بسته به عنوان گیم و مقدار محتوای گرافیکی است. Nvidia GTX 1650، Nvidia GTX 1050 و AMD RX 570 کارت گرافیک‌های این رده است.

میان رده

این کارت گرافیک‌ها قیمتی حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ دلار دارد و بهترین گزینه برای اجرای بازی در رزولوشن 1080p با تنظیمات گرافیکی متوسط و بالا است؛ البته کارت‌های این رده از کار با هدست‌های واقعیت مجازی نیز پشتیبانی می‌کند. برخی از کارت‌های این رده عبارت است از:

  • RX 590
  • RX 580
  • Nvidia GTX 1660 Ti
  • Nvidia GTX 1050 Ti
  • Nvidia GTX 1060

رده بالا

کارت‌های گرافیکی رده بالا محدوده قیمتی حدود ۳۵۰ الی ۸۰۰ دلار دارد و برای انجام بازی در رزولوشن 1440p با حداکثر تنظیمات گرافیکی و جزئیات بالا مناسب است. RTX 2070، GTX 1080 Ti و GTX 1070 Ti از این دسته کارت‌های گرافیک است.

حرفه‌ای

این دسته از کارت‌های گرافیک بهترین گزینه برای اجرای بازی در رزولوشن 4K است و قیمت بسیار بالایی دارد؛ این کارت گرافیک‌ها برای اجرای بازی در رزولوشن‌های کمتر با اعمال قابلیت‌های افزوده نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند. کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 Ti یکی از نمونه‌های این رده است.

طراحان امور سه‌بُعدی، ویرایشگران ویدئو با رزولوشن بالا، تولیدکنندگان محتوای تصویری و انیمیشن‌سازان حرفه‌ای می‌توانند برای امور خود از رده کارت‌های حرفه‌ای استفاده کنند؛ اما گزینه تخصصی‌تری نیز برای این افراد وجود دارد که آن محصولات سری Quadro انویدیا و Radeon Pro شرکت AMD است. این دسته از کارت گرافیک‌ها قیمت بسیاری دارد و در کالبدشکافی منابع سخت‌افزاری چندان قدرتمندتری نسبت به انواع رده‌بالای تراشه‌سازان آمریکایی دیده نمی‌شود. طراحی، مشخصات، پیکربندی و معماری این دسته نیز مشابه محصولات گیمینگ است، اما کارت‌های گرافیک این دسته درایورهای اعتبارسنجی شده خاص خود را دارد در نتیجه برای انطباق با نرم‌افزارهای گرافیکی حرفه‌ای و ارائه سطح عملکرد بالاتر در محیط‌های تولید محتوا صلاحیت‌سنجی شده و کمتر دچار اشکال می‌شود.

AMD و Nvidia شکل دهنده دنیای پردازنده گرافیک

در بازار سخت‌افزارها مدل‌های مختلف کارت گرافیک از تولیدکنندگان متفاوت مشاهده می‌شود، اما تنها دو شرکت بزرگ AMD و Nvidia اصلی‌ترین قطعه کارت‌های گرافیک یعنی تراشه پردازنده گرافیکی را تولید می‌کنند. این تراشه عامل تقویت و توان عملیات چشمگیر کارت‌های گرافیک امروزی است. در بازار سخت‌افزارها AMD با پردازنده‌های رقابتی رده‌بال، میان‌رده و اقتصادی خود حضور فعالی دارد، اما بازار فعلی پردازنده‌های گرافیکی در دست Nvidia است؛ این شرکت در بخش کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای و گران قیمت حکم‌رانی می‌کند و فعلاً بی‌رقیب است. کسانی که می‌توانند یکی از کارت گرافیک‌های حرفه‌ای این شرکت مانند RTX 2080 Ti خریداری کنند، می‌دانند محصول قدرتمندی در اختیار دارند زیرا این رده مدت‌ها است که رقیبی در بازار ندارد. بالاترین رده کارت گرافیک‌های AMD با نام Radeon VII در رقابت با محصول RTX 2070 انویدیا است و سری RX 5700 مبتنی بر تراشه گرافیکی ناوی به رقابت با محصولات سری RTX Super می‌پردازد.

در بازار کنونی اگر به دنبال محصولات یک شرکت خاص نیستید، بهترین راه برای انتخاب کارت گرافیک دقت به نوع نمایشگر و فناوری‌های همگام‌سازی تصویر است که مانیتور شما از آن پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر دو فناوری Free sync و G-Sync در مانیتورهای گیمینگ یافت می‌شود؛ برای نمایشگرهای مجهز به فناوری همگام‌سازی Free sync باید به سرغ یکی از کارت گرافیک‌های AMD رفت و در صورتی که مانیتور شما مجهز به فناوری G-Sync است باید از محصولات شرکت انویدیا استفاده کنید.

کد خبر 557206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.