سفر رئیس‌جمهور به قطر با هدف گسترش روابط اقتصادی بود

یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: با توجه به اینکه قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان با جمعیت بسیار محدود است بر همین اساس می‌تواند از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و در انعقاد قراردادهای امنیتی منطقه مؤثر واقع شود.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهداف سفر رئیس‌جمهور به قطر اظهار کرد: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه، مسلمان، دوست و غیر معارض است، بحث سفرهای منطقه‌ای ریاست جمهوری به ویژه به کشور قطر به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس که کمترین تنش را در طول چهل سال گذشته با جمهوری اسلامی ایران داشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: در این سفر ضمن تعمیق گسترش روابط دوستی و همسایگی بحث گسترش روابط اقتصادی نیز مطرح است که در اولین روز سفر رئیس‌جمهور به قطر گفت‌وگوهایی در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف به ویژه مسائل اقتصادی مطرح شد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: از آن جایی که جمهوری اسلامی ایران مبدع گازی بوده است و با توصیه رهبر معظم انقلاب تجمع کشورهای دارای گاز تشکیل شد، لازم است جمهوری اسلامی و قطر که جز مهم‌ترین دارندگان گاز در این منطقه و جهان هستند، روابط خود را یک بار دیگر و برای درازمدت تنظیم کنند و عقد قراردادهایی در این خصوص داشته باشند.

وی، سفر رئیس‌جمهور به قطر را یک سفر مهم و اساسی دانست و گفت: با توجه به سفر اخیر رئیس‌جمهور به روسیه، سه کشور ایران، قطر و روسیه می‌توانند تعیین‌کننده بسیاری از مواضع در حوزه گازی به ویژه قیمت، حجم و میزان انرژی این کالای با اهمیت برای کشورهای اروپایی تنظیم کنند. همچنین مؤثر بودن این گفت‌وگوها می‌تواند در مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در حوزه انرژی حائز اهمیت باشد.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: تأثیر قطر در بین جمعیت مؤثر در غرب آسیا مانند اخوان‌المسلمین است؛ قطعاً نزدیکی ایران و قطر به یکدیگر جایگاه انقلاب اسلامی را بین کشورهای مختلف تبیین می‌کند و افزایش حضور تفکر انقلاب اسلامی در نقاط مختلف با نزدیکی این دو کشور مؤثر واقع می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان با جمعیت بسیار محدود است می‌تواند از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و انعقاد قراردادهای امنیتی در منطقه مؤثر واقع شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: با توجه به اینکه برخی از کشورهای کوچک منطقه به دنبال ایجاد و افزایش حضور رژیم صهیونیستی هستند و نزدیکی دو کشور مؤثر و با نفوذ در منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران و قطر می‌تواند در افزایش حضور رژیم صهیونیستی مؤثر باشد و باعث جلوگیری از حضور بیشتر رژیم صهیونیستی در مسائل امنیتی منطقه باشد.

کد خبر 557198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.