رهاورد رئیسی از سفر دو روزه دوحه

سفر دو روزه رئیس‌جمهوری کشورمان به قطر در حالی پایان یافت که امضای ۱۴ سند همکاری و نیز مشارکت فعال در «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» (GECF) از مهمترین دستاوردهای این سفر به‌شمار می‌رود؛ دستاوردهایی که نشان داد دولت سیزدهم برای گسترش همکاری‌ با کشورهای همجوار و منطقه عزمی راسخ دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی شیخ تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی و به منظور دیداری رسمی و شرکت در ششمین اجلاس سران اوپک گازی به کشور قطر سفر کرده است، در دیوان امیری قطر مورد استقبال رسمی شیخ تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی قرار گرفت.

ایران و قطر در حاشیه جنوبی خلیج فارس و از طریق یک راه دریایی به طول ۲۶۸ کیلومتر به هم پیوند می‌خورند. قطر همانند بیشتر همسایه‌های ایران از اشتراکات تاریخی و فرهنگی دیرینه‌ای با ایرانیان برخوردار است، اما سطح روابط تجاری دو کشور جز چند سال اخیر به طور تقریبی یک روابط حداقلی بوده است.

در حال حاضر حجم تجارت ایران و قطر رقم ناچیزی حدود ۴۰۰-۳۰۰ میلیون دلار است که ظرفیت افزایش به میزان یک میلیارد دلار در سال آینده را دارد.

کشور قطر در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس از منابع مالی غنی‌تری برخوردار است و یکی از رویکردهایی که این کشور دنبال می‌کند سرمایه‌گذاری در منطقه و کشورهای دوردست است. این کشور عربی در راستای افزایش هرچه سریع‌تر و دستیابی به اهداف تعیین شده در چشم‌انداز سند ۲۰۳۰ راه را برای سرمایه‌گذاران در صنایع مختلف باز کرده و چارچوب‌های زیادی را در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کرده است. در این راستا سرمایه‌گذاری نقطه و ظرفیت قابل توجهی برای ارتقای مراودات تجاری و اقتصادی برای تحقق اهداف توسعه‌ای است.

سفر رئیس‌جمهور به کشور قطر با دو هدف اصلی شرکت در جلسات اوپک گازی و دیدارهای دوجانبه بین مقامات دو کشور در راستای توسعه همکاری‌های صنعتی، تجاری، ترانزیتی و گردشگری صورت گرفته است.

در این سفر علاوه بر مباحث مربوط به نفت که از سوی مسئولان وزارت نفت، پیگیری می‌شود، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز حضور دارند تا رایزنی‌های لازم برای توسعه همکاری‌های تجاری و گردشگری صورت بگیرد.

آیت‌الله رئیسی در نشست خبری مشترک با امیر قطر تصریح کرد: امروز در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، زیرساختی، فرهنگی و امنیت غذایی همکاری‌ها گسترش پیدا کرده است ما در دوران سختی، دوستی خود را به همه کشورهای منطقه ثابت کرده‌ایم، ایران فاتح دو میدان جنگ علیه تروریسم و کارزار فشار حداکثری بوده و آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌ها و تضمین آن به اثبات برساند. تجاوزگری محکوم به شکست است، مقاومت جواب می‌دهد.

امیر قطر نیز گفته است: تفاهمات امضاشده با ایران، در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در گردشگری و موضوعات مختلفی است که می‌تواند برای همکاری میان ایران و قطر مفید باشد، ما بر ضرورت توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به فلسطین تأکید کردیم و  فلسطینیان حق تعیین سرنوشت دارند.

در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به قطر، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های سیاست خارجی، رادیو و تلویزیون، ورزش، حمل‌ونقل، برق، استاندارد، فرهنگی و آموزشی بین دو کشور به امضا رسیده است.

سفر رئیس‌جمهور به قطر با هدف گسترش روابط اقتصادی بود

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهداف سفر آیت‌الله رئیسی به قطر می‌گوید: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه، مسلمان، دوست و غیرمعارض است، بحث سفرهای منطقه‌ای ریاست‌جمهوری به ویژه به کشور قطر به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس که کمترین تنش را در طول چهل سال گذشته با جمهوری اسلامی ایران داشته است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی در این سفر ضمن تعمیق گسترش روابط دوستی و همسایگی، بحث گسترش روابط اقتصادی نیز مطرح است که در اولین روز سفر رئیس‌جمهور به قطر گفت‌وگوهایی در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف به ویژه مسائل اقتصادی مطرح شد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید می‌کند: از آن جایی که جمهوری اسلامی ایران مبدع گازی بوده و با توصیه رهبر معظم انقلاب تجمع کشورهای دارای گاز تشکیل شد، لازم است جمهوری اسلامی و قطر که جز مهم‌ترین دارندگان گاز در این منطقه و جهان هستند روابط خود را یک بار دیگر و برای دراز مدت تنظیم کنند و عقد قراردادهایی در این خصوص داشته باشند.

وی، سفر رئیس‌جمهور به قطر را یک سفر مهم و اساسی می‌دانست و می‌گوید: با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه، سه کشور ایران، قطر و روسیه می‌توانند تعیین کننده بسیاری از مواضع در حوزه گازی به ویژه قیمت، حجم و میزان انرژی این کالای با اهمیت برای کشورهای اروپایی تنظیم کنند. همچنین مؤثر بودن این گفت‌وگوها می‌تواند در مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در حوزه انرژی حائز اهمیت باشد.

صدرالحسینی خاطرنشان می‌کند: تأثیر قطر در بین جمعیت مؤثر در غرب آسیا مانند اخوان المسلمین است که قطعاً نزدیکی ایران و قطر به یکدیگر جایگاه انقلاب اسلامی را بین کشورهای مختلف تبیین می‌کند و افزایش حضور تفکر انقلاب اسلامی در نقاط مختلف با نزدیکی این دو کشور مؤثر واقع می‌شود.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان با جمعیت بسیار محدود است می‌تواند از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و انعقاد قراردادهای امنیتی در منطقه مؤثر واقع شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور می‌شود: با توجه به اینکه برخی از کشورهای کوچک منطقه به دنبال ایجاد و افزایش حضور رژیم صهیونیستی هستند و نزدیکی دو کشور مؤثر و با نفوذ در منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران و قطر می‌تواند در افزایش حضور رژیم صهیونیستی مؤثر باشد و باعث جلوگیری از حضور بیشتر رژیم صهیونیستی در مسائل امنیتی منطقه باشد.

قطر مشی ثابت و دوستانه‌ای با ایران دارد

احمد دستمالچیان، کارشناس مسائل منطقه و سفیر پیشین ایران در لبنان درباره اهمیت و برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به قطر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روابط ایران با کشور قطر که همسایه ایران است در طول زمان‌های مختلف دارای فراز و نشیب تند نبوده است و شیب ملایم و آرامی را با این کشور تجربه کردیم.

به گفته وی، سران کشور قطر بیش از سایر کشورهای خلیج فارس دارای خرد و تدبیر هستند و نگاه همه جانبه به مسائل منطقه دارند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح می‌کند: پس از اینکه عربستان اقدام نابخردانه در محاصره قطر را انجام داد، ایران به دلیل حسن روابط و همسایگی با کشور قطر دست نیاز قطری‌ها را محکم فشرد و همسایگان قطر از این حرکت خوب ایران بهره مند شدند و هم در محافل مختلف اظهار کردند که ایران کمک شایسته و بزرگی به این کشور داشته است. و این مهم نقطه مثبتی در روابط ایران و قطر به وجود آورد.

وی اضافه می‌کند: علی رغم همه دست اندازی‌هایی که طول سالیان گذشته در برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان به وجود آمده، کشور قطر مشی ثابت و مستمر دوستانه‌ای با ایران داشته است.

دستمالچیان می‌گوید: سفر رئیس‌جمهور به قطر هم از نظر زمانی و هم موضوعی سفر مهمی است؛ چرا که یکی از موضوعات اصلی کشور بهره‌برداری از منابع گاز مشترک است که بین ایران و قطر وجود دارد و می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

وی می‌افزاید: همچنین مذاکراتی در خصوص طرح‌های مهم اقتصادی بین دو کشور انجام شده است، همچنین پروژه‌های مختلفی که از قدیم بین دو کشور مطرح بوده است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای رابطه با قطر کوتاهی نکرده است، ادامه می‌دهد:  توسعه روابط دو جانبه ایران با قطر و گسترش روابط از دیگر اهداف سفر رئیس جمهور به قطر است، شاید این نوع رابطه دوستانه الگویی برای سایر کشورهای حوزه خلیج فارس باشد که ضمن اینکه در کنار یکدیگر هستند دارای رابطه خوب و مثمر ثمر باشند.

وی تصریح می‌کند: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک برادر و همسایه مسلمان در کنارشان بوده و خواهد بود و حرکات تاریخی، مذهبی و جغرافیایی زیادی بین آن‌ها به وجود آمده است و ایرانیان بسیاری از قدیم در کشورهای حوزه خلیج فارس بودند که اکنون شهروند آن کشورها محسوب می‌شوند.

دستمالچیان می‌گوید: اولویت نخست سیاست خارجی ایران از قدیم تاکنون به ویژه در دولت سیزدهم ایجاد رابطه خوب با همسایگان است؛ از این‌رو باید دیگر کشورهای خلیج فارس حسن رابطه را الگوی کار خود قرار دهند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک برادر از منافع حیاتی در خلیج فارس به ویژه برقراری امنیت حمایت می‌کند، زیرا امنیت در خلیج فارس نه وارداتی بوده و نه خریدنی.

وی ادامه می‌دهد: چه در زمان حضور انگلیسی‌ها و چه در زمان حضور آمریکایی‌ها نشان داده شد که حضور بیگانه در منطقه خلیج فارس توأم با ناامنیتی، آشوب، هرج و مرج و بی‌ثباتی است؛ از این‌رو امنیت برآیند همکاری دسته‌جمعی در یک حوزه مانند خلیج فارس است که امنیت و ثبات را برقرار می‌کند. لازمه شرایط امروزی در این است که منطقه خلیج فارس در ثبات و امنیت باشد تا بتواند به توسعه، عمران و آبادانی برسد. همچنین شرایط و امکانات بسیاری در این منطقه وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری و توسعه منطقه قرار بگیرد.

کد خبر 557171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.